Από 1ης Ιανουαρίου 2017 τίθενται σε εφαρμογή ανταγωνιστικές διαδικασίες προσφορών για όλους τους νέους σταθμούς ΑΠΕ και ΣΗΘΥΑ (Συμπαραγωγή Ηλεκτρισμού Θερμότητας Υψηλής Απόδοσης) που διεκδικούν λειτουργική στήριξη, σύμφωνα με το νομοσχέδιο για τις ΑΠΕ που έθεσε σε δημόσια διαβούλευση το υπουργείο Περιβάλλοντος - Ενέργειας.
Οι διαγωνισμοί θα προκηρύσσονται από τη ΡΑΕ, η οποία θα αποφασίζει για τη μορφή της τεχνολογίας ΑΠΕ, τη συνολική ισχύ κλπ, σύμφωνα με τους όρους και τις προυποθέσεις που περιγράφονται στο νομοσχέδιο.
Αναλυτικότερα, οι κυριότεροι από τους όρους έχουν ως εξής:
Με Απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, ύστερα από γνώμη της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας, καθορίζονται οι τεχνολογίες ή/ και κατηγορίες σταθμών παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α. που εντάσσονται στην ανταγωνιστική διαδικασία υποβολής προσφορών, η μέγιστη ετήσια ισχύς συνολικά ή ανά τεχνολογία Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α., ο αριθμός των ετήσιων ανταγωνιστικών διαδικασιών, ο χαρακτηρισμός των ανταγωνιστικών διαδικασιών υποβολής προσφορών ως «τεχνολογικά ουδέτερων» ή μη, η διαφοροποίηση ή μη της Τιμής Αναφοράς ενός σταθμού ΑΠΕ σε ένα Μη Διασυνδεδεμένο Σύστημα κλπ
Η Ρ.Α.Ε. για τη διαμόρφωση της γνώμης της λαμβάνει υπόψη ιδίως τα ακόλουθα:
1. τους στόχους ανάπτυξης έργων Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α., όπως αυτοί προδιαγράφονται από τον Εθνικό Ενεργειακό Σχεδιασμό για τις ΑΠΕ,
2. τυχόν τεχνικούς περιορισμούς του δικτύου μεταφοράς και διανομής ηλεκτρικής ενέργειας,
3. το κόστος της αναγκαίας επέκτασης του δικτύου μεταφοράς ηλεκτρισμού για ΑΠΕ και ΣΗ.Θ.Υ.Α.,
4. την ανάγκη αποφυγής στρεβλώσεων στις αγορές πρώτων υλών από τη στήριξη της βιομάζας,
5. την αποτελεσματικότητα της ανταγωνιστικής διαδικασίας υποβολής προσφορών για τη διαμόρφωση των Τιμών Αναφοράς έναντι των διοικητικά οριζόμενων Τιμών Αναφοράς αναφορικά με το συνολικό κόστος επίτευξης των εθνικών στόχων για τις Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α. Η πρώτη γνώμη της ΡΑΕ υποβάλλεται στον Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας μέχρι 30.11.2016.
- Με Απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, ύστερα από γνώμη της Ρ.Α.Ε καθορίζεται η εγκατεστημένη ισχύς, ανά τεχνολογία ή/και κατηγορία σταθμών παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α., η οποία δημοπρατείται μέσω ανταγωνιστικών διαδικασιών υποβολής προσφορών, κατά το τρέχον ή και το επόμενο ημερολογιακό έτος από την έκδοση της απόφασης αυτής, τα χρονικά ορόσημα διεξαγωγής των ανταγωνιστικών διαδικασιών υποβολής προσφορών, καθώς και η ανώτατη ή/και κατώτατη επιτρεπόμενη τιμή προσφοράς για κάθε ανταγωνιστική διαδικασία υποβολής προσφορών
- Οι σταθμοί παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α. που επιλέγονται μέσω ανταγωνιστικής διαδικασίας υποβολής προσφορών, εντάσσονται στο καθεστώς στήριξης με τη μορφή Λειτουργικής Ενίσχυσης της παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α. και συνάπτουν Σ.Ε.Δ.Π. ή Σ.Ε.Σ.Τ., σύμφωνα με τις παραγράφους 3 και 5 του άρθρου 1, η οποία διέπεται από την Τιμή Αναφοράς που προέκυψε από την υποβολή προσφορών στο πλαίσιο της ανταγωνιστικής διαδικασίας.
- Την ευθύνη οργάνωσης, διενέργειας και ολοκλήρωσης των ανταγωνιστικών διαδικασιών υποβολής προσφορών αναλαμβάνει η Ρ.Α.Ε.
- Με Απόφαση της Ρ.Α.Ε. εκδίδεται Προκήρυξη για κάθε ανταγωνιστική διαδικασία. Με την ολοκλήρωση κάθε ανταγωνιστικής διαδικασίας υποβολής προσφορών, η ΡΑΕ εκδίδει και αναρτά στην ιστοσελίδα της, πίνακα αποτελεσμάτων.
Το νέο καθεστώς
Αναδρομικά από την 1η Ιανουαρίου 2016 τίθεται σε εφαρμογή το νέο καθεστώς για όλες τις μονάδες ΑΠΕ και ΣΗΘΥΑ (Συμπαραγωγή Ηλεκτρισμού Θερμότητας Υψηλής Απόδοσης) που τίθενται σε λειτουργία, κανονική ή δοκιμαστική, στο διασυνδεδεμένο σύστημα και το δίκτυο της ηπειρωτικής χώρας. Πρόκειται για το νέο σύστημα αποζημίωσης των ΑΠΕ, που προβλέπει το νομοσχέδιο, το οποίο τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση. Οι μονάδες αυτές θα λαμβάνουν τη λεγόμενη λειτουργική στήριξη στη βάση μίας Διαφορικής Τιμής Αποζημίωσης (διαφορική προσαύξηση ή premium) για την ενέργεια που παράγουν και απορροφάται από το σύστημα.
Εξαίρεση, με τη μορφή λειτουργικής ενίσχυσης Σταθερής Τιμής προβλέπειται μόνον για τα μικρά έργα, όπως αιολικά κάτω των 3 ΜW, λοιποί σταθμοί ΑΠΕ και ΣΗΘΥΑ κάτω των 500 kW, επιδεικτικά έργα που εγκαθιστά το ΚΑΠΕ, πανεπιστημιακά ή ερευνητικά ιδρύματα.
Η χρονική διάρκεια των συμβάσεων για την παροχή λειτουργικής ενίσχυσης στη βάση της διαφορικής προσαύξησης ή της σταθερής τιμής είναι τα 20 χρόνια για όλους τους σταθμούς, εκτός από τα ηλιοθερμικά και τα φωτοβολταϊκά στη στέγη για τα οποία η διάρκεια των συμβάσεων φθάνει τα 25 χρόνια.
Σε περίπτωση κατόχων σταθμών ΑΠΕ και ΣΗΘΥΑ, στους οποίους έχει χορηγηθεί επενδυτική ενίσχυση (κεφαλαιακή ή άλλης ισοδύναμης μορφής) τα έσοδα της λειτουργικής ενίσχυσης που θα λαμβάνουν απομειώνονται κατά ποσό, που προσδιορίζεται βάσει συντελεστών, οι οποίοι ουσιαστικά αντανακλούν το τμήμα της κεφαλαιακής ενίσχυσης.
Για τα φωτοβολταϊκά στη στέγη ο τρόπος αποζημίωσης δεν αλλάζει, ενώ ειδική μέριμνα - προβλέπεται για τα μικρά φωτοβολταϊκά κάτω των 500kw. Aπό τα 500 kW και άνω λειτουργική ενίσχυση λαμβάνουν μόνον όσα φωτοβολταϊκά επιλεγούν βάσει της διαγωνιστικής διαδικασίας.