Το νέο εξωδικαστικό πλαίσιο ρύθμισης των επιχειρηματικών “κόκκινων” δανείων και ληξιπρόθεσμων οφειλών προς εφορία και ασφαλιστικά ταμεία θα είναι το πρώτο θέμα που θα τεθεί στις διαπραγματεύσεις της κυβέρνησης με τους θεσμούς.
Οι εκπρόσωποι των τελευταίων επιστρέφουν στην Αθήνα, μετά τη ΔΕΘ στις 12 Σεπτεμβρίου, και σύμφωνα με πηγές, αναμένεται να μπουν στις συζητήσεις τα προαπαιτούμενα που θεωρούνται εύκολα ως προς το κλείσιμο τους. Αυτά είναι το νομοσχέδιο που θα αντικαταστήσει το “νόμο Δένδια”, η μετεξέλιξη του ΕΤΕΑΝ σε Αναπτυξιακή Τράπεζα και το Στρατηγικό Σχέδιο Ανάπτυξης της χώρας. Πρόκειται, λοιπόν, για τα ζητήματα που χειρίζεται ο υπουργός Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού.
Η ατζέντα αυτή, λένε πληροφορίες του Business Energy, ετέθη από την κυβέρνηση και την αποδέχθηκαν οι θεσμοί. Τα εργασιακά θα συζητηθούν αμέσως μετά καθώς θεωρείται ακανθώδες θέμα με μεγάλες διαφορές ανάμεσα στις δύο πλευρές.
Όπως αναφέρουν πηγές το εξωδικαστικό πλαίσιο ρύθμισης των επιχειρηματικών υπερήμερων οφειλών προβλέπει διαγραφές - “πακέτο” χρεών προς τράπεζες και δημόσιο εφόσον οι επιχειρηματίες καταθέσουν αξιόπιστο επιχειρηματικό πλάνο.
Το πλαίσιο που προωθεί το υπουργείο Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού στηρίζεται σε τρεις άξονες:
Συγκροτείται ειδική επιτροπή που θα απαρτίζεται από τους εκπροσώπους των πιστωτών (τράπεζες), του δημοσίου, των ασφαλιστικών ταμείων και ενδεχομένως και του υπουργείου Οικονομίας.
Συστήνεται Μητρώο Ειδικών Εμπειρογνωμόνων που θα ερευνούν και θα υποβάλλουν μελέτη βιωσιμότητας μίας επιχείρησης με ληξιπρόθεσμες οφειλές σε τράπεζες και δημόσιο.
Ειδικά δικαστήρια (ειρηνοδικεία) που θα επικυρώνουν το σχέδιο διαγραφής χρεών.
Ετοιμάζεται, όπως, αναφέρουν πληροφορίες ένα συγκεκριμένο πλαίσιο εξωδικαστικών επιλύσεων με τυποποιημένες διαδικασίες οι οποίες θα επιτρέπουν σε σχετικά γρήγορους χρόνους (ανάλογα και με το ύψος των χρεών και την πολυπλοκότητα του δανεισμού) το “κούρεμα” των οφειλών. Όριο για την υπαγωγή στο νέο σύστημα, δηλαδή μέγεθος επιχείρησης ύψος χρέους δεν θα υπάρχει. Θα μπορούν να διεκδικούν αναδιάρθρωση μικρές, μεσσαίες και μεγάλες επιχειρήσεις με χρέη προς τράπεζες, εφορία και ασφαλιστικούς φορείς.
Οι επιχειρήσεις λοιπόν εφόσον λάβουν τη σύμφωνη γνώμη της πλειοψηφίας των πιστωτών θα ακολουθούν τα εξής βήματα:
Θα εκπονείται μελέτη βιωσιμότητας από ειδικό εμπειρογνώμονα, ο οποίος θα επιλέγεται από το μητρώο.
Η μελέτη θα υποβάλλεται στην αρμόδια επιτροπή, η οποία θα απαρτίζεται από τους πιστωτές.
Η επιτροπή θα αποφασίζει για το αν το σχέδιο είναι βιώσιμο ή όχι και θα συμφωνείται η διαγραφή οφειλών αλλά προφανώς και η επιχείρηση θα συνεισφέρει στην αναδιάρθρωση της. Πληροφορίες θέλουν ότι θα αναλαμβάνουν για παράδειγμα ένα μέρος της οφειλής να το αποπληρώνουν με συγκεκριμένους όρους και αυστηρά χρονοδιαγράμματα.
Αν αποφασίζεται ότι το σχέδιο διάσωσης είναι βιώσιμο θα επικυρώνεται από τα ειρηνοδικεία και θα προχωρεί η επόμενη φάση της αναδιάρθρωσης των οφειλών. Τα χρέη προς τους δημόσιους φορείς δεν θα διαγράφονται ως προς το ύψος του κεφαλαίου αλλά ως προς τα πρόστιμα και τις προσαυξήσεις.
Επιπλέον, ο μηχανισμός αναδιάρθρωσης είναι κατάλληλα δομημένος, όπως σημειώνουν οι ίδιες πηγές, ώστε να αποκλείει επιχειρήσεις που δεν αποπληρώνουν χρέη κατ’ επιλογή τους (κακοπληρωτές) και να επικεντρώνεται στη διάσωση κατά τα άλλα υγιών επιχειρήσεων.