Βροχή συνεχίζουν να πέφτουν τα “λουκέτα” στα πρατήρια υγρών καυσίμων, όπως αποκαλύπτεται από τη μελέτη του ΙΟΒΕ για τα οικονομικά μεγέθη του κλάδου εμπορίας πετρελαιοειδών το 2015.
Σύμφωνα με τα στοιχεία ο αριθμός των βενζινάδικων που φέρουν σήμα εταιριών εμπορίας έπεσε πέρυσι στα 5.367, ενώ το 2009 ήταν 6.472. Δηλαδή έκλεισαν σε έξι χρόνια 1.105 πρατήρια ή λιγόστευσαν κατά 20%. Μάλιστα το από αυτά, τα 307 σβήστηκαν από το χάρτη της αγοράς σε ένα έτος, το 2015.
Η συρρίκνωση των βενζινάδικων παίρνει μεγαλύτερες διαστάσεις, αν αναλογιστεί κανείς ότι το μέγεθος τους μαζί με τα ανεξάρτητα, δηλαδή εκείνα που δεν έφεραν σήμα εμπορίας, είχαν φτάσει το 2009 στα 8.300. Αριθμός πολύ μεγάλος αναλογικά με τον πληθυσμό της χώρας, κάνοντας τη σύγκριση με άλλες ευρωπαϊκές αγορές. Άρα αν συνυπολογιστούν και τα βενζινάδικα χωρίς σήμα το ποσοστό της μείωσης ξεπερνά το 35% μέσα σε μία επταετία.
Σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς οι λόγοι του κλεισίματος πρατηρίων έχουν να κάνουν με το στένεμα της ρευστότητας. Οι πρατηριούχοι πριν το ξέσπασμα της κρίσης αγόραζαν καύσιμα από τις εταιρίες εμπορίας πετρελαιοειδών με μεταχρονολογημένες επιταγές. Όταν οι τράπεζες έκλεισαν τις “στρόφιγγες” στις εταιρίες εμπορίας με τη σειρά τους κι αυτές έπραξαν το ίδιο έναντι των βενζινοπωλών.
Άλλος ένας λόγος που έφερε τα “λουκέτα” ήταν η μείωση των περιθωρίων κέρδους λόγω της κρίσης. Πολλοί πρατηριούχοι δεν άντεξαν και έκλεισαν τις επιχειρήσεις τους.
Επίσης, η στροφή των καταναλωτών σε βενζινάδικα με σήματα συνετέλεσε στο να εξαφανιστούν από την αγορά ελεύθερα και ανεξάρτητα πρατήρια.
Παρά τη μείωση του αριθμού των πρατηρίων, εντούτοις, σύμφωνα με τη μελέτη του ΙΟΒΕ, αυξήθηκαν για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά οι πωλήσεις καυσίμων σε αυτά τα σημεία διάθεσης. Ανέβηκαν σε 4,9 δισ. τόνους. το 2015 από 4,5 δισ. τόνους το 2014 (άνοδος 10,6%).
Οι εταιρίες εμπορίας πετρελαιοειδών, επίσης περιόρισαν και τους αποθηκευτικούς χώρους. Κι αυτό, όπως λένε στελέχη τους, έχει να κάνει κυρίως με τη βελτίωση των υποδομών μεταφοράς (νέα οδικά δίκτυα) με αποτέλεσμα να είναι πιο συμφέρουσα η διακίνηση καυσίμων με τα βυτιοφόρα. Έτσι, οι ιδιόκτητοι αποθηκευτικοί χώροι περιορίστηκαν το 2015 στα 779 χιλιάδες κυβικά μέτρα από τα 966 χιλιάδες κυβικά μέτρα το 2014, καταγράφοντας πτώση της τάξης του 19,4%. Παράλληλα, για τέταρτο συνεχόμενο έτος παρατηρήθηκε μείωση και στους ενοικιαζόμενους αποθηκευτικούς χώρους οι οποίοι από 364 χιλιάδες κυβικά μέτρα το 2012 πλέον έχουν περιοριστεί στα 89 χιλιάδες κυβικά μέτρα το 2015.