Στα πρώην θερινά βασιλικά ανάκτορα στο Τατόι, υπάρχουν μοναδικά αυτοκίνητα που ρημάζουν από τη φθορά του χρόνου και την αδιαφορία της Πολιτείας για την τουριστική αξιοποίηση τους.
Εκεί κρύβεται ένας «θησαυρός» από παλιά αυτοκίνητα, κάποια από τα οποία είναι σπάνια και συλλεκτικά.
Πρόκειται για ένα μέρος του στόλου της πρώην βασιλικής οικογένειας, που χρησιμοποιούσε είτε στις επίσημες τελετές, είτε στις εκδρομές, είτε στις διάφορες μετακινήσεις της.
Η «RR» του Παύλου, το γρήγορο μικρό του Κωνσταντίνου, η λιμουζίνα της Φρειδερίκης, και πολλά άλλα.
Κάποια βρίσκονται μέσα σε αποθήκες έτοιμες να καταρρεύσουν, γεμάτες υγρασία και μούχλα.
Άλλα, σε διάφορα σημεία του πρώην βασιλικού κτήματος, παρατημένα στην τύχη τους, να σαπίζουν από την σκουριά.
Τα αυτοκίνητα αυτά, ανήκουν πλέον στο ελληνικό Δημόσιο και συγκεκριμένα στο υπουργείο Πολιτισμού.
Μέχρι σήμερα κανείς δεν έχει ενδιαφερθεί για την τύχη τους και όπως δείχνουν τα πράγματα, θα παραμείνουν εκεί μέχρι οι λαμαρίνες τους να λιώσουν…
Η τύχη του κτήματος Τατοΐου και του ομώνυμου παλατιού συνδέθηκε με τη νεοελληνική ιστορία και ακολούθησε τις περιπέτειες του θεσμού αυτού στην Ελλάδα. Έτσι, το 1916 με την παραίτηση της κυβέρνησης του Βενιζέλου και τον επακολουθήσαντα εθνικό διχασμό μέγα τμήμα του κτήματος Τατοΐου (28.000 στρ.) και βοηθητικά κτίρια του παλατιού αποτεφρώθηκαν. Μετά την Μικρασιατική καταστροφή (1922) και την ανακήρυξη της Α' Ελληνικής Δημοκρατίας (1923) το Τατόι με τα παλάτια του γίνεται δημόσια περιουσία, εκτός από μια έκταση 3.500 στρ. περίπου, στην οποία εγκαταστάθηκαν μικρασιάτες πρόσφυγες και οι οποίοι συγκρότησαν τη σημερινή Κοινότητα Κρυονερίου.
Το 1936 με την παλινόρθωση της βασιλείας επανέρχεται στους πρώτους ιδιοκτήτες του. Το 1946 μετά από σχετικό δημοψήφισμα εγκαθίσταται ξανά η τέως βασιλική οικογένεια.
Το 1973 με νέο δημοψήφισμα απαλλοτριώνεται αναγκαστικά υπέρ του δημοσίου ολόκληρη η λεγόμενη «βασιλική περιουσία» και το 1975 με την οριστική κατάργηση του θεσμού της βασιλείας απομένει προς ρύθμιση η περιουσία αυτή.
Το 1992 γίνεται ρύθμιση με την οποία έκταση 4.000 στρ., στην οποία περιλαμβάνεται το παλάτι με όλα τα βοηθητικά κτίρια δίδεται στον πρώην ιδιοκτήτη του και τα υπόλοιπα τα διαχειρίζεται το ίδρυμα «Εθνικός Δρυμός Τατοΐου», τα μέλη του Δ.Σ. του οποίου, τα διορίζει ο πρώην ιδιοκτήτης του κτήματος. Μικρές επίσης εκτάσεις δίδονται σε ιδρύματα.
Το 1994 με νέα ρύθμιση επαναφέρεται η απαλλοτρίωση του 1973 και το όλο «κτήμα» επανέρχεται στο δημόσιο. Μετά από την ρύθμιση αυτή έγιναν προσφυγές για την αντισυνταγματικότητα του νόμου από τους πρώην ιδιοκτήτες και η υπόθεση έληξε το 2002 μετά από σχετική απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων. Με βάση την απόφαση αυτή καταβλήθηκε εύλογο τίμημα στους τέως βασιλείς για το σύνολο της περιουσίας τους στην Ελλάδα (4.000.000.000 δρχ.) και το Τατόι έγινε Δημόσιο Κτήμα οριστικά.
περισσότερα:
http://www.motori.gr/newsarticle/classic-cars/tatoi-koykles-ton-dromon-poy-sapizoyn