Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
ICAP
Σε πτώση η επιβατηγός ναυτιλία, κατά 22,5% στην εσωτερική αγορά
Ειδικότερα, το 2014 σε σχέση με το 2007, η επιβατική κίνηση στις ακτοπλοϊκές γραμμές εσωτερικού εμφανίζει μείωση 22,5%, στη γραμμή Ελλάδας – Ιταλίας μείωση σχεδόν 34% και στις πορθμειακές γραμμές μείωση της τάξης του 15%.
Τετάρτη, 05/10/2016

Πτωτικά κινείται τα τελευταία χρόνια η αγορά της ελληνικής επιβατηγού ναυτιλίας, σύμφωνα με τα αποτελέσματα κλαδικής μελέτης που εκπονήθηκε από τη Διεύθυνση Οικονομικών Μελετών της ICAP Group AE στην οποία εξετάζονται οι γραμμές της ακτοπλοΐας του εσωτερικού, η γραμμή σύνδεσης Ελλάδας – Ιταλίας καθώς επίσης και οι πορθμειακές γραμμές.

Στον κλάδο της επιβατηγού ναυτιλίας κυριαρχούν μεγάλες επιχειρήσεις υψηλής κεφαλαιοποίησης οι οποίες και ανήκουν σε ισχυρούς επιχειρηματικούς ομίλους. Από πλευράς ιδιοκτησιακού καθεστώτος, οι εταιρείες του κλάδου διακρίνονται στις μεγάλες επιχειρήσεις, στις εταιρείες πολυμετοχικής βάσης και στις ολιγομετοχικές εταιρείες. Σύμφωνα με στοιχεία του Υπουργείου Ναυτιλίας, εκτιμάται ότι ο συνολικός εν ενεργεία στόλος της ελληνικής επιβατηγού ναυτιλίας ανέρχεται σήμερα σε περίπου 230 πλοία διαφόρων τύπων και χωρητικότητας.

Σύμφωνα με τον Κωνσταντίνο Παλαιολόγο, Seniοr Consultant της ICAP Group, ο οποίος είχε την επιμέλεια της εν λόγω μελέτης, περισσότεροι από 35 εκατ. επιβάτες και 10 εκατ. οχήματα διακινήθηκαν το 2014 με όλα τα πλοία της ελληνικής επιβατηγού ναυτιλίας σε εσωτερικό και εξωτερικό, καθώς επίσης και σε πορθμειακές γραμμές. Ωστόσο, τα μεγέθη της κίνησης έχουν συρρικνωθεί την περίοδο της οικονομικής κρίσης. Ειδικότερα, το 2014 σε σχέση με το 2007, η επιβατική κίνηση στις ακτοπλοϊκές γραμμές εσωτερικού εμφανίζει μείωση 22,5%, στη γραμμή Ελλάδας – Ιταλίας μείωση σχεδόν 34% και στις πορθμειακές γραμμές μείωση της τάξης του 15%.

Η Σταματίνα Παντελαίου, Διευθύντρια Οικονομικών Μελετών επισημαίνει σχετικά με τις εξελίξεις της συγκεκριμένης αγοράς: Το συνολικό μέγεθος αγοράς (σε αξία) της ελληνικής επιβατηγού ναυτιλίας μειώθηκε κατά 32% το 2015 σε σχέση με το 2008. Ειδικότερα, το 2015 σε σχέση με το 2014, ελαφρά αύξηση της τάξης του 1% εκτιμάται ότι παρουσίασε η αγορά των πορθμειακών γραμμών, ενώ λίγο μεγαλύτερη ήταν η αύξηση της αγοράς των γραμμών εσωτερικού (περίπου 2%). Αντίθετα, μείωση κατά 5% περίπου εκτιμάται ότι εμφάνισε η αγορά των γραμμών Ελλάδας – Ιταλίας την ίδια περίοδο. Σχετικά με το μερίδιο της ακτοπλοΐας εσωτερικού στο σύνολο της αξίας της αγοράς, αυτό διαμορφώθηκε σε 59,4% το 2015, ενώ το μερίδιο των γραμμών της Αδριατικής σε 27,7%. Το υπόλοιπο 12,9% αντιστοιχεί στην αγορά των πορθμειακών γραμμών.

Το γεγονός ότι στον κλάδο δραστηριοποιούνται ισχυροί επιχειρηματικοί όμιλοι σε συνδυασμό με τη σημαντική βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών τα τελευταία κυρίως χρόνια, αποτελούν δυνατά σημεία για τον κλάδο, σε αντίθεση με την έντονη εποχικότητα στην επιβατική κίνηση αλλά και τις ελλείψεις στις λιμενικές υποδομές, τα οποία συνιστούν αδύνατα σημεία. Η μείωση του κόστους των καυσίμων, η αύξηση των κρατικών επιδοτήσεων αλλά και η επέκταση σε αγορές του εξωτερικού, αποτελούν ευκαιρίες για τον κλάδο, ενώ ως απειλές μπορούν να εκληφθούν η συνεχιζόμενη οικονομική ύφεση, η έλλειψη ρευστότητας στην αγορά αλλά και η ανάπτυξη των αερομεταφορών.

Στα πλαίσια της μελέτης πραγματοποιήθηκε εκτεταμένη χρηματοοικονομική ανάλυση των ισολογισμών 20 ακτοπλοϊκών εταιρειών βάσει 18 επιλεγμένων αριθμοδεικτών. Επίσης, συνετάχθη ομαδοποιημένος ισολογισμός βάσει αντιπροσωπευτικού δείγματος εταιρειών.

Με βάση τον ομαδοποιημένο ισολογισμό 16 ακτοπλοϊκών εταιρειών, προκύπτει μείωση για το σύνολο του ενεργητικού τους κατά 2,4% το 2014/13, ενώ μείωση προκύπτει και για τα συνολικά ίδια κεφάλαια την ίδια περίοδο (5,7%). Οι συνολικές πωλήσεις των εταιρειών διευρύνθηκαν κατά 2,7%, ενώ πολύ εντονότερη ήταν η αύξηση για τα μικτά κέρδη (30%). Όσον αφορά το τελικό καθαρό αποτέλεσμα, αυτό παρέμεινε μεν ζημιογόνο, ωστόσο οι ζημίες συρρικνώθηκαν (κατά 66,1%) το 2014. Τα κέρδη EBITDA ανέκτησαν το θετικό πρόσημο το ίδιο έτος. Αξίζει να σημειωθεί ότι μόλις τέσσερις (4) από τις 16 εταιρείες ήταν κερδοφόρες το 2014.

 

Συναφείς αναρτήσεις
Κατακόρυφη αύξηση παρουσιάζει την τελευταία διετία η γυναικεία ναυτική απασχόληση, που αγγίζει το 31%, όταν η εγγεγραμμένη ναυτική απασχόληση ...
"Διαβάθμιση Α"
  H εταιρεία «ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Α.Ε.», ανακοινώνει, βάσει των  συμβατικών της υποχρεώσεων, που απορρέουν από τα Προγράμματα Έκδοσης των δύο ...
Τέρνα Ενεργειακή
H εταιρεία «ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ Α.Β.Ε.Τ.Ε.», ανακοινώνει ότι η επαναξιολόγηση της  πιστοληπτικής  της  ικανότητας  από  την  εταιρεία  ICAP Group A.E.  ...
ΙCAP
Η ΜLS ανακοίνωσε ότι στις 13.05.2020, η ICAP προχώρησε σε απόσυρση της πιστοληπτικής διαβάθμισης της εταιρίας MLS INNOVATION INC, κατόπιν της ...
ICAP
Αύξηση 9,8% σημείωσαν την περίοδο 2016-2017 τα έσοδα του μη χρηματοπιστωτικού τομέα και διαμορφώθηκαν σε 125,9 δισ. ευρώ, σύμφωνα ...
ΕΛΠΕ
Δύο πολύ σημαντικές διακρίσεις απονεμήθηκαν στην ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΠΕΤΡΕΛΑΙΑ αυτή την εβδομάδα, αναδεικνύοντάς την ως κορυφαία ελληνική επιχείρηση για το ...
Handelsblatt
Στη διαδικτυακή σελίδα της Handelsblatt, o ανταποκριτής της οικονομικής εφημερίδας στην Αθήνα Γκερντ Χέλερ αναφέρεται εκτενώς σε άρθρο με ...
ICAP
Μετά από μία μακρά περίοδο ύφεσης, η Ελληνική Οικονομία εμφάνισε ενδείξεις ασθενούς ανάκαμψης το 2017, καταγράφοντας χαμηλούς, αλλά θετικούς ...
Minoan
Η εταιρεία Minoan Lines ανακοίνωσε ότι, την Παρασκευή 29 Ιουνίου 2018, προχώρησε σε προπληρωμή του συνολικού τραπεζικού δανεισμού της. Συγκεκριμένα, ...
 
 
Το εντυπωσιακό ταχύπλοο EuroChampion Jet έφτασε την Κυριακή, 3 Μαρτίου στο λιμάνι του Πειραιά. Πρόκειται για το νεότερο μέλος της οικογένειας της SEAJETS, ...
Mειώθηκε σημαντικά τον Ιανουάριο ο αριθμός των ελληνόκτητων δεξαμενόπλοιων, που μετέφεραν ρωσικό πετρέλαιο, σύμφωνα με στοιχεία του Bloomberg, που αποδίδει την εξέλιξη αυτή ...
Στην Μαύρη θάλασσα
Σοβαρές ζημιές υπέστη ελληνόκτητο φορτηγό πλοίο από χτύπημα νάρκης στη Μαύρη Θάλασσα, ενώ κατευθυνόταν στο λιμάνι Ισμαήλ του Δούναβη στην Ουκρανία, για να ...
1 δισ. ευρώ για εκσυγχρονισμό του στόλου
Υπεγράφη το Μνημόνιο Συνεργασίας (MoU) της ΟΝΕΧ Group με την Attica Group συνολικού ύψους 1 δισ. ευρώ και αφορά το ναυπηγικό πρόγραμμα εκσυγχρονισμού ...
Στόλος 5.250 πλοία
Η Ένωσις Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ) δημοσίευσε την Ετήσια Έκθεσή της για την περίοδο 2022-2023, στην οποία παρουσιάζονται και αναλύονται οι σημαντικότερες εξελίξεις, σε θέματα ναυτιλιακής ...
Κατακόρυφη αύξηση παρουσιάζει την τελευταία διετία η γυναικεία ναυτική απασχόληση, που αγγίζει το 31%, όταν η εγγεγραμμένη ναυτική απασχόληση το 2022 εμφανίζει αύξηση ...
Δύο μέρες πριν από την γ.σ.
Oικονομικό έλεγχο της MIG ζητεί η πλευρά του Μάριου Ηλιόπουλου. Όπως έγινε γνωστό, από την MIG, δύο μέρες πριν από την επαναληπτική γενική ...
Στο 13% η συμμετοχή του
Δωρεά 2 εκατομμυρίων ευρώ για υγεία, παιδεία, αθλητισμό, πολιτισμό, περιβάλλον και ίδρυση Ιδρύματος Ηλιόπουλος στη μνήμη του πατέρα του Παναγιώτη Ηλιόπουλου, θα πραγματοποιήσει ...
Βρέθηκε λύση
Η ασφαλιστική διαμάχη που δημιούργησε συμφόρηση τάνκερ στον Βόσπορο επιλύθηκε, δηλώνει ναυτασφαλιστής στους Financial Times. Κομβόι δεξαμενόπλοιων υποχρεώθηκε να ρίξει άγκυρα σε Βόσπορο και Δαρδανέλια, αφού η Τουρκία ζήτησε επιπλέον αποδεικτικά ασφάλισης ύστερα ...
Για την απόκτηση του 67% του λιμανιού
Το ΤΑΙΠΕΔ, εταιρεία μέλος του Υπερταμείου, παρέλαβε σήμερα, Πέμπτη 22 Σεπτεμβρίου 2022, δύο (2) προσφορές για την απόκτηση του 67% του μετοχικού κεφαλαίου ...
Βελτίωση προσφορών
Το Διοικητικό Συμβούλιο του ΤΑΙΠΕΔ, εταιρεία μέλος του Υπερταμείου, κατά τη σημερινή του συνεδρίαση προχώρησε στην αποσφράγιση των τριών (3) οικονομικών προσφορών που ...
Έναρξη της Δημόσιας Προσφοράς 20Ιουλίου και λήξη 22Ιουλίου 2022
Η «CPLP SHIPPING HOLDINGS PLC» (η «Εκδότρια»), μέλος του Ομίλου Capital Product Partners L.P. ανακοινώνει ότι μετά την έγκριση του σχετικού Ενημερωτικού Δελτίου ...