Την άρση εμποδίων στο χονδρεμπόριο υγρών καυσίμων προτείνει ο ΟΟΣΑ στην κυβέρνηση μέσα από την “Εργαλειοθήκη Νο3” ώστε να εισέλθουν νέοι παίκτες στην αγορά, να ενισχυθεί ο ανταγωνισμός και να πέσουν οι τιμές.
Ταυτόχρονα, ο Οργανισμός συστήνει την αποδέσμευση των συμβάσεων προμήθειας καυσίμων των εταιριών εμπορίας προς τους βενζινοπώλες από τις μισθώσεις των ακινήτων των πρατηρίων.
Ειδικότερα, και σε ό,τι αφορά τις άδειες εμπορίας καυσίμων, ο ΟΟΣΑ, διατυπώνει τις ακόλουθες συστάσεις σχετικά με τις ελάχιστες απαιτήσεις αποθήκευσης.
• Η διάρκεια των συμβάσεων μίσθωσης χώρου αποθήκευσης θα πρέπει να αποσυνδεθεί από εκείνη της άδειας. Υποχρεωτικά όλοι οι χώροι αποθήκευσης θα πρέπει να καταχωρηθούν στη Γενική Γραμματεία Ενέργειας.
•Το όριο της ελάχιστης χωρητικότητας αποθήκευσης θα πρέπει να χαμηλώσει για τους κατόχους άδειας, ώστε να συμπεριλάβει τον κατώτερο όγκο πωλήσεων του προηγούμενου ημερολογιακού έτους.
• Ο ελάχιστος αριθμός φιαλών υγραερίου θα πρέπει να μειωθεί για τους νέους υποψηφίους που επιθυμούν να εισέλθουν στην αγορά
• Η διάταξη σχετικά με τους ελάχιστους αποθηκευτικούς χώρους για τα βιοκαύσιμα θα πρέπει να τροποποιηθεί.
• Ο γεωγραφικός περιορισμός που απαιτεί να χρησιμοποιείται το 30%των αποθηκευτικών χώρων όπου βρίσκεται η έδρα της εταιρίας εμπορίας θα πρέπει να καταργηθεί ρητά για όλους τους κατόχους άδειας
Ο ΟΟΣΑ διατυπώνει τις ακόλουθες συστάσεις σχετικά με τις ελάχιστες κεφαλαιακές απαιτήσεις:
• Να μειωθεί το ελάχιστο κεφάλαιο που απαιτείται για όλους τους τύπους των αδειών ώστε να συμπεριλάβει ένα χαμηλότερο ελάχιστο όριο κεφαλαίου που κινείται σε σχέση με τον όγκο των πωλήσεων κατά το προηγούμενο ημερολογιακό έτος.
• Η επιλογή της ασφαλιστικής σύμβασης να αντικαταστήσει κεφαλαιακές απαιτήσεις θα πρέπει να αφαιρεθεί από τη νομοθεσία.
• Η απαίτηση της εγγυητικής επιστολής ή ασφαλιστικής σύμβασης για τους κατόχους άδειας εμπορίας πετρελαιοειδών τύπου “Α” θα πρέπει να αποσυνδεθεί από τη διάταξη σχετικά με τις ελάχιστες κεφαλαιακές απαιτήσεις.
• Οι κάτοχοι άδειας τύπου “ΣT” (στα νησιά) θα πρέπει να συνεχίσουν τη δραστηριότητά τους σύμφωνα με τις ελάχιστες απαιτήσεις για αυτό το είδος της άδειας. Ωστόσο, για το υπόλοιπο της ελληνικής επικράτειας, οι άδειες τύπου Α θα πρέπει να χορηγείται σε αυτούς υπό τις ίδιες προϋποθέσεις όπως στις υπόλοιπες εταιρίες εμπορίας με άδεια τύπου “Α”.
Σε σχέση με τις συμβάσεις εταιριών εμπορίας πετρελαιοειδών με τους πρατηριούχους σήμερα επιτρέπεται να συνάπτουν αποκλειστικές συμφωνίες με μέγιστη διάρκεια τα 5 έτη, πλην όμως υπήρχε η δυνατότητα παρατάσεων εφόσον το ακίνητο ανήκε στον χονδρέμπορο. Ως αποτέλεσμα πολλοί πρατηριούχοι βρίσκονταν «δεμένοι» με συμβάσεις για τουλάχιστον 20 χρόνια. Πλέον αποσυνδέεται η διάρκεια της αποκλειστικής συμφωνίας με το καθεστώς ιδιοκτησίας του ακινήτου, απελευθερώνοντας τους πρατηριούχους και αναχαιτίζοντας την τάση καθετοποίησης της αγοράς.
Εξάλλου, ο ΟΟΣΑ προτείνει να υπάρχει η δυνατότητα διαπραγμάτευσης μεταξύ των εταιριών εμπορίας πετρελαιοειδών και των βενζινοπωλών ώστε οι τελευταίοι να έχουν τη δυνατότητα χρήσης φορτηγών μεταφοράς καυσίμων και εκτός του “σήματος” που φέρει το πρατήριο.