Θα γίνει ή δεν θα γίνει τελικώς ο διαγωνισμός για την εγκατάσταση νέων φωτοβολταϊκών; H προκήρυξη της πρώτης, πιλοτικής ανταγωνιστικής διαδικασίας από τη ΡΑΕ άναψε φωτιές στον κλάδο των φωτοβολταϊκών, με ορισμένους να μιλούν εκ προοιμίου για ναυάγιο και τη Ρυθμιστική Αρχή να επιχειρηματολογεί υπέρ της εξασφάλισης πραγματικών όρων ανταγωνισμού, που αν δεν επιτευχθούν τότε η όλη διαδικασία δεν θα πραγματοποιηθεί. .
Το πρόβλημα ανέκυψε από τον λεγόμενο «κανόνα του 40%», έναν όρο τη προκήρυξης που προβλέπει ότι σε κάθε μία από τις δύο κατηγορίες δημοπρατούμενης ισχύος, το ποσοστό συμμετοχής πρέπει να είναι τουλάχιστον 40% πλέον της ισχύος που θα δημοπρατηθεί.
Στο πλαίσιο της νέας διαδικασίας, οι υποψήφιοι καλούνται να συμμετάσχουν σε μία μειοδοτική, ηλεκτρονική δημοπρασία, δίνοντας προσφορές για την εγγυημένη τιμή που θα λαμβάνουν για την ενέργεια που θα εγχέουν στο σύστημα. Στο σύνολο δημοπρατούνται 40 MW, εκ των οποίων τα 4 – 7 MW προορίζονται για τα μικρά φωτοβολταϊκά ισχύος ως και 1 MW και τα 33-36 MW για τα μεγάλα, άνω του 1 MW. H ΡΑΕ έχει ορίσει πλαφόν για την ανώτατη επιτρεπόμενη τιμή υποβολής προσφοράς, στα 104 ευρώ/ Mwh για τη «μικρή κατηγορία», τα φωτοβολταϊκά που εξαιρούνται από την υποχρέωση λήψης άδειας παραγωγής και στα 94 ευρώ/MWh για τη μεγάλη κατηγορία, ισχύος άνω του 1 MW.
Πρόκειται για τον πρώτο, πιλοτικό διαγωνισμό, εγκατάστασης φωτοβολταϊκών με το νέο σύστημα που ορίζει ο νόμος για τις ΑΠΕ, ο οποίος ψηφίστηκε τον Αύγουστο.
Στον διαγωνισμό μπορούν να συμμετέχουν μόνο σχετικά «ώριμα» αδειοδοτικά έργα, δηλαδή υποψήφιοι που διαθέτουν σύμβαση σύνδεσης σε ισχύ ή οριστική προσφορά σύνδεσης με το σύστημα, ανάλογα με την κατηγορία του έργου και αφού υποβάλουν εγγυητική επιστολή και καταβάλουν τέλος συμμετοχής ίσο με 500 ευρώ.
Η αγορά εκτιμά ότι «ο κανόνας του 40%» μπορεί να οδηγήσει στην ακύρωση του διαγωνισμού για τη μία ή και τις δύο κατηγορίες των έργων, αφού δεν είναι βέβαιο ότι θα συμμετάσχει τελικώς ο αναγκαίος αριθμός έργων για να συμπληρωθεί η ισχύς, με βάση τον όρο αυτό. Στο στόχαστρο βρίσκονται και ορισμένοι άλλοι από τους όρους της προκήρυξης και κυρίως αυτοί που αφορούν στην μεταφορά της αδιάθετης ισχύος από την μία κατηγορία στην άλλη.
Σύμφωνα με τον Σύνδεσμο Εταιριών Φωτοβολταϊκών τα μόνα έργα, που με σχετική βεβαιότητα μπορούμε να πούμε ότι θα συμμετάσχουν, είναι αυτά, συνολικής ισχύος 23,4 MW, τα οποία με βάση τα στοιχεία της ΡΑΕ κατέθεσαν πρόσφατα στον ΔΕΔΔΗΕ τις εγγυητικές για επαναδιατύπωση της οριστικής προσφοράς σύνδεσης. Τα υπόλοιπα υποψήφια έργα έρχονται από το παρελθόν και κανείς δεν ξέρει αν τελικώς θα συμμετάσχουν ή όχι στη διαδικασία, με αποτέλεσμα και μόνον εξ αυτού του λόγου να υπάρχει σοβαρός κίνδυνος ακύρωσης της διαδικασίας, καθώς δεν θα πληρούνται οι προϋποθέσεις.
Ο αντίλογος της ΡΑΕ εστιάζεται στην εξασφάλιση συνθηκών πραγματικού ανταγωνισμού στη δημοπρασία. Κύκλοι της Ρυθμιστικής Αρχής ανέφεραν ότι αν η δημοπρασία δεν εξασφαλίσει μεγάλη συμμετοχή, τότε ελλείψει ανταγωνισμού είναι ορατός ο κίνδυνος οι συμμετέχοντες να δώσουν προσφορές πολύ κοντά στο πλαφόν των τιμών, οπότε δεν διασφαλίζεται ο στόχος , η φθηνότερη, κατά το δυνατόν, «ηλιακή ενέργεια» για τον καταναλωτή. Επικαλούνται μάλιστα στοιχεία από αντίστοιχες δημοπρασίες σε χώρες της ΕΕ όπως πχ στη Γερμανία, όπου η προσφερόμενη ισχύς έχει φθάσει σε αρκετούς ανάλογους διαγωνισμούς ως και πάνω από 300% από τη δημοπρατούμενη ισχύ.
«Αν δεν εκδηλωθεί ενδιαφέρον, ... τότε δεν υπάρχει ενδιαφέρον και η δημοπρασία δεν θα γίνει» δήλωσε χαρακτηριστικά παράγων της ΡΑΕ, προσθέτοντας ότι όλα τα σχετικά προβλέπονται στη προκήρυξη.
Η ημερομηνία διεξαγωγής της δημοπρασίας είναι η 12η Δεκεμβρίου 2016.
Ας σημειωθεί ότι εδώ και περίπου δύο χρόνια η αγορά των Φ/Β έχει παγώσει, καθώς το ενιδαφέρον για νέα έργα πρακτικά μηδενίστηκε, μετά το κούρεμα των εγγυημένων τιμών και των άλλων μέτρων που ελήφθησαν για να περιοριστεί το έλλειμμα του Λογαριασμού των ΑΠΕ.