Τη λύση της τμηματικής καταβολής του τιμήματος για το 66% των μετοχών του ΔΕΣΦΑ φαίνεται να αποδέχεται η ελληνική πλευρά, διαμηνύει όμως ότι πέραν αυτού δεν μπορεί να δεχθεί τίποτα άλλο και είναι έτοιμη να προχωρήσει σε νέο διαγωνισμό, αν σπάσει το deal με την Αζέρικη Socar.
Kυβερνητικοί κύκλοι προσέθεταν ότι ξένες εταιρίες, όπως η Fluxys, o αντίστοιχος....ΔΕΣΦΑ του Βελγίου, δηλώνουν τώρα ότι θα μπορούσαν να εξαγοράσουν το 51% του ΔΕΣΦΑ, αν τελικώς προκηρυσσόταν νέος διαγωνισμός. «Έχουμε δώσει αρκετά, όπως την τμηματική καταβολή του τιμήματος με ευνοϊκούς όρους και με ανταλλακτικά οφέλη στο πλαίσιο της συμφωνίας», δήλωσε χαρακτηριστικά στέλεχος που συμμετέχει στις διαπραγματεύσεις, χωρίς να αποκαλύψει περισσότερες λεπτομέρειες. Υπογράμμισε πάντως ότι λύσεις όπως η μείωση του τιμήματος ή η αλλαγή της νομοθετικής ρύθμισης Σκουρλέτη δεν γίνονται αποδεκτές και ότι αν οι υποψήφιοι αγοραστές, η Socar και η ιταλική Snam, επιμείνουν σε αυτές τότε δεν υπάρχει άλλος δρόμος από την επαναπροκήρυξη του διαγωνισμού.
Μέχρι σήμερα, η μόνη πρόταση που έχει δει το φως της δημοσιότητας είναι η καταβολή των 300 εκατ. ευρώ στην πρώτη φάση της εξαγοράς και αποπληρωμή των υπόλοιπων 100 εκατ. ευρώ, αργότερα σε συνδυασμό με τα έσοδα του Διαχειριστή.
Οι εκπρόσωποι της αζέρικης Socar και της ιταλικής Snam με τους οποίους προχθές συναντήθηκαν ο υπουργός Περιβάλλοντος – Ενέργειας Γιώργος Σταθάκης και ο υφυπουργός παρά τω πρωθυπουργώ Δημήτρης Λιάκος έχουν ζητήσει τη μείωση του τιμήματος των 400 εκατ. ευρώ ή την αλλαγή της νομοθετικής ρύθμισης Σκουρλέτη, υποστηρίζοντας ότι με το νέο καθεστώς η αξία της εταιρίας έχει απομειωθεί σημαντικά, κάτω και από τα 300 εκατ. ευρώ, κοντά στα 260 εκατ. ευρώ.
Η ελληνική πλευρά έχει ξεκαθαρίσει ότι δεν μπορεί να δεχθεί μείωση του τιμήματος- κάτι που θα επέφερε σοβαρά νομικά προβλήματα και δεν επιθυμεί να τροποποιήσει τον νόμο Σκουρλέτη, που υπήρξε και η αιτία για το αδιέξοδο που έχει δημιουργηθεί. Με τον νέο νόμο άλλαξε ο τρόπος υπολογισμού της περιουσιακής βάσης του ΔΕΣΦΑ και μέσω αυτού των προς ανάκτηση εσόδων από προηγούμενες χρήσεις, με αποτέλεσμα οι νέες ταρίφες του Διαχειριστή να αυξηθούν μεν αλλά σε πολύ λιγότερο ποσοστό, σε σχέση με την αύξηση που θα επερχόταν με το παλαιό καθεστώς.
Οσον αφορά τον νέο παίκτη, την Fluxys, την οποία τώρα επικαλούνται κυβερνητικά στελέχη, δεν είναι άλλη από τον συνεταίρο με μερίδιο 19% της Socar και της Snam, που έχουν από 20% η κάθε μία, στον αγωγό αερίου Trasnsadriatic Pipeline, TAP. Ήταν εξάλλου η μία από τις εταιρίες που συμμετείχαν στο due dilligene για τον ΔΕΣΦΑ όταν η Socar έψαχνε αγοραστή για το 17% τουλάχιστον, από το ποσοστό που θα αποκτήσει στον ελληνικό Διαχειριστή, αλλά αποσύρθηκε από το όλο εγχείρημα.
Η μείωση του ποσοστού της Socar στον ΔΕΣΦΑ κάτω από το 50%, πράγμα που προϋποθέτει τη μεταπώληση τουλάχιστον του 17%, είναι ο όρος που έχουν θέσει οι Βρυξέλλες προκειμένου να δώσουν το πράσινο φως στην εξαγορά. Μάλιστα η ιταλική Snam διαπραγματεύεται τώρα με τους Αζέρους την εξαγορά μεγαλύτερου μεριδίου από το 17%, γύρω στο 30%.