«Λευκή λίστα» με όσα πρατήρια αποστέλλουν στοιχεία στο υπουργείο Οικονομικών μέσω του συστήματος εισροών-εκροών που έχουν εγκαταστήσει πανελλαδικά θα δώσει άμεσα στις εταιρείες εμπορίας πετρελαιοειδών η Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων (ΓΓΠΣ).
Mε όσα από τα εν λειτουργία πρατήρια δεν εμφανίζονται σε αυτήν τη λίστα της Γενικής Γραμματείας, οι εταιρείες εμπορίας πετρελαιοειδών θα οφείλουν να διακόψουν άμεσα τον ανεφοδιασμό τους.
Παράλληλα, το αργότερο μέχρι τις 30 Οκτωβρίου, η λίστα θα αναρτηθεί στη διαδικτυακή υπηρεσία ανοικτών δεδομένων (www.opengov.gr), προκειμένου οι καταναλωτές να γνωρίζουν ανά πάσα στιγμή τα πρατήρια που έχουν συμμορφωθεί ή μη.
Από την ίδια ημερομηνία και μετά, οι καταναλωτές θα έχουν τη δυνατότητα να εφοδιαστούν με ειδική εφαρμογή στο κινητό τους, ούτως ώστε να πληροφορούνται για τα πλησιέστερα σε αυτούς πρατήρια που προμηθεύουν καύσιμα χωρίς αποκλίσεις (μικρότερη του 1,5%).
Τα παραπάνω έκανε γνωστά ο γενικός γραμματέας Πληροφοριακών Συστημάτων Χάρης Τσαβδάρης κατά τη διάρκεια συνέντευξης σχετικά με τη μέχρι τώρα πορεία εφαρμογής του συστήματος εισροών-εκροών.
Όπως είπε, η πορεία συλλογής στοιχείων από όσα πρατήρια έχουν εγκαταστήσει το σύστημα βρίσκεται σε καλό σημείο, ενώ για όσα δεν έχουν ακόμη ξεκινήσει να τα αποστέλλουν έχει σταλεί σχετική λίστα στον ελεγκτικό μηχανισμό.
Αναφορικά με τα πρατήρια της πρώτης και δεύτερης φάσης εφαρμογής του προγράμματος, δηλαδή αυτά της Αθήνας, της Θεσσαλονίκης, της Αχαΐας, του Ηρακλείου, των Ιωαννίνων, της Λάρισας, και της Μαγνησίας, ο αριθμός όσων έχουν εγκαταστήσει συστήματα εισροών εκροών διαμορφώνεται σε 2.323.
Από αυτά, τα 2.058 πρατήρια έχουν ήδη οριστικοποιήσει στο σχετικό Μητρώο της ΓΓΠΣ τα στοιχεία της υποδομής τους (αριθμός δεξαμενών, αντλιών, κλπ). Πρόκειται για βαθμό συμμόρφωσης 88%, που ποικίλλει ανά περιοχή. Για παράδειγμα στην Αττική φτάνει το 92%, στη Θεσσαλονίκη το 91% και στη Λάρισα το 83%.
Από τα πρατήρια της πρώτης και δεύτερης φάσης που έχουν οριστικοποιήσει την υποδομή τους, το ποσοστό όσων αποστέλλουν στοιχεία με τις ποσότητες που αγοράζουν και πωλούν στη ΓΓΠΣ, προκειμένου να κάνει με τη σειρά της διασταυρώσεις, διαμορφώνεται κατά μέσον όρο στο 59%.
Υπάρχει δηλαδή ένα ποσοστό κοντά στο 30% που ενώ έχουν οριστικοποιήσει τα στοιχεία τους στο Μητρώο της Γενικής Γραμματείας, εντούτοις για διάφορους λόγους δεν αποστέλλουν ακόμη στοιχεία.
Παράλληλα, υπάρχει και ένας σημαντικός αριθμός πρατηρίων (κοντά στο 12%) που δεν έχουν ακόμη οριστικοποιήσει την εγγραφή τους στο Μητρώο.
Όπως επισημάνθηκε, για όλα τα παραπάνω, έχει αποσταλεί λίστα στους ελεγκτικούς μηχανισμούς, οι οποίοι και έχουν ήδη ξεκινήσει ελέγχους, ενώ σύντομα αναμένεται το υπουργείο Οικονομικών να ανακοινώσει τα πρόστιμα που επιβλήθηκαν.
Σε ό,τι αφορά τα πρατήρια που δεν έχουν καν εγκαταστήσει συστήματα εισροών εκροών (η τελευταία προθεσμία εξέπνευσε στις 27 Αυγούστου), αρμόδιες είναι οι κατά τόπους Περιφέρειες, οι οποίες επίσης αυτή την περίοδο διεξάγουν ελέγχους με βάση τα στοιχεία που έχουν παραλάβει από τη ΓΓΠΣ.
Το μεγαλύτερο πρόβλημα σύμφωνα με τον κ. Τσαβδάρη εντοπίζεται στην περιφέρεια. Χαρακτηριστικές είναι οι περιπτώσεις της Λάρισας και της Μαγνησίας, όπου το ποσοστό των πρατηρίων που δεν έχει εγκαταστήσει το σύστημα πλησιάζει το 20%.
Αλλά ακόμη κι εκεί όπου έχουν εγκατασταθεί, τα ποσοστά αποστολής στοιχείων είναι μικρά. Για παράδειγμα στο Ηράκλειο, κοντά στο 70% όσων έχουν τοποθετήσει το σύστημα και εγγραφεί στο σχετικό Μητρώο της Γενικής Γραμματείας, δεν αποστέλλει ακόμη στοιχεία, παρότι οι σχετικές προθεσμίες έχουν λήξει.
Σχετικά με την τρίτη φάση, που αφορούσε στην εγκατάσταση του συστήματος σε όλη την υπόλοιπη Ελλάδα, πλην Αθήνας, Θεσσαλονίκης, Λάρισας, Μαγνησίας, Ηρακλείου, Αχαΐας και Ιωαννίνων, αυτή έληξε στις 27 Αυγούστου. Σε σύνολο 2.600 εν λειτουργία πρατηρίων της φάσης, αυτής, έχουν ενταχθεί στο Μητρώο της ΓΓΠΣ τα 580, και από αυτά στοιχεία αποστέλλουν τα 150.
Η εικόνα πάντως σύμφωνα με τον επικεφαλής της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων είναι πολύ καλύτερη από εκείνη που μεταφέρουν οι εκπρόσωποι των πρατηριούχων, και μπορεί -όπως είπε- να βελτιωθεί περαιτέρω εφόσον ενεργοποιηθούν γρήγορα περισσότεροι επαγγελματίες του κλάδου.
Εν τω μεταξύ, όπως τονίστηκε, πρόοδος υπάρχει και όσον αφορά την τοποθέτηση συστημάτων εντοπισμού θέσης (GPS).
Η ΓΓΠΣ έχει παραλάβει το απαιτούμενο σύστημα λήψης των στοιχείων, αυτή τη περίοδο συντάσσεται η σχετική κοινή υπουργική απόφαση, και σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της ηγεσίας της, η διαδικασία εγκατάστασης των GPS θα έχει ολοκληρωθεί σε έξι με οκτώ μήνες.
Κατά τη διάρκεια της συνέντευξης Τύπου, αναφορά έγινε και στην επέκταση τοποθέτησης του συστήματος στις φορολογικές αποθήκες (εταιρείες και διυλιστήρια). Στο 40% των 990 φορολογικών αποθηκών της χώρας, το σύστημα θα έχει εγκατασταθεί μέχρι τον Ιούνιο του 2015, και στις υπόλοιπες μέχρι τον Ιούλιο του 2016.