Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
ΙΟΒΕ
Στα 16,1 δισ. ευρώ ετησίως η «αξία» της επιβατηγού ναυτιλίας
Πέμπτη, 02/11/2017

Σύμφωνα με τη μελέτη του ΙΟΒΕ, οι μεταβολές στο εξωτερικό περιβάλλον την τελευταία διετία ευνόησαν τον κλάδο της επιβατηγού ναυτιλίας. Ως αποτέλεσμα, η ζήτηση ακτοπλοϊκών υπηρεσιών ανέκαμψε σταδιακά έπειτα από την υποχώρηση των προηγούμενων ετών.

Η ενίσχυση των αφίξεων από το εξωτερικό και η διαφαινόμενη ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας δημιουργούν θετικές προοπτικές για την ανάπτυξη του κλάδου τα επόμενα έτη, ωστόσο ανησυχίες προκαλεί η αύξηση των τιμών των ναυτιλιακών καυσίμων.

Επιπλέον, οι υποβαθμισμένες λιμενικές υποδομές και η υψηλή φορολογία επηρεάζουν αρνητικά τη δραστηριότητα του κλάδου.

Βασικά μεγέθη

Στις εσωτερικές ακτοπλοϊκές γραμμές σημειώθηκε το 2016 άνοδος κατά 1,6% στους επιβάτες, με την αύξηση να είναι σημαντικά υψηλότερη στα οχήματα (13%). Ωστόσο, σε σχέση με το 2009 η επιβατική κίνηση έχει υποχωρήσει κατά 16%.

Αντίστοιχα, στις γραμμές της Αδριατικής η επιβατική κίνηση από τα λιμάνια της χώρας διαμορφώθηκε το 2016 σε περίπου 1,5 εκατ. επιβάτες, ελαφρώς υψηλότερα σε σχέση με το 2012 και το 2013, αλλά κατά περίπου 33% χαμηλότερα σε σχέση με το 2009.

Η ελληνική επιβατηγός ναυτιλία παραμένει μια από τις μεγαλύτερες στην Ευρώπη, καθώς μέσω αυτής πραγματοποιείται το 17% της θαλάσσιας επιβατικής κίνησης στο σύνολο της ΕΕ. Στην Ελλάδα παρατηρείται ο μεγαλύτερος αριθμός λιμένων μεταξύ των χωρών της ΕΕ από τα οποία εκτελούνται θαλάσσιες συγκοινωνίες (145), ενώ ο Πειραιάς αποτελεί το μεγαλύτερο σε επιβατική κίνηση λιμάνι της ΕΕ (7,9 εκατ. επιβάτες το 2015).

Επομένως, ο κλάδος έχει αυξημένη σημασία για την οικονομία της Ελλάδας, σε σύγκριση με τις υπόλοιπες χώρες της ΕΕ, στηρίζοντας καταλυτικά τον τουρισμό και την οικονομική δραστηριότητα στις νησιωτικές περιοχές της χώρας.

Ο κλάδος της επιβατηγού ναυτιλίας συνεισφέρει σημαντικά και στην ανάπτυξη του εξωτερικού εμπορίου της Ελλάδας, μέσα από το μεταφορικό έργο στις γραμμές της Αδριατικής θάλασσας. Εκτιμάται ότι η αξία των εμπορευμάτων που διοχετεύτηκαν στο εξωτερικό από τα λιμάνια Πατρών και Ηγουμενίτσας ξεπέρασε τα 1,4 δισ. ευρώ το 2016. Αυτά τα δύο λιμάνια κατατάσσονται στην 2η και 3η θέση αντίστοιχα στην Ελλάδα, μετά το λιμάνι του Πειραιά, σε όρους όγκου εμπορευματικής κίνησης εξωτερικού (εξαιρουμένων των καυσίμων και του ξηρού φορτίου).

Συνολική συμβολή στην οικονομία

Στη μελέτη του ΙΟΒΕ εκτιμάται ότι η ζήτηση για ακτοπλοϊκές μεταφορές στις εσωτερικές γραμμές συνεισέφερε το 2016 περίπου 2,3 δισ. ευρώ στο ΑΕΠ της χώρας, στηρίζοντας 34,2 χιλ. θέσεις εργασίας στην ελληνική οικονομία, εκ των οποίων 5,4 χιλ. αφορούσαν άμεσα στην εγχώρια ακτοπλοΐα.

Αν ληφθούν υπόψη και οι καταλυτικές επιδράσεις που συνδέονται με τον τουρισμό, την ανάπτυξη του πρωτογενή και μεταποιητικού τομέα στις νησιωτικές περιφέρειες της χώρας και το εξαγωγικό εμπόριο που πραγματοποιείται από τα λιμάνια Πατρών και Ηγουμενίτσας, η συνολική συνεισφορά της επιβατηγού ναυτιλίας εκτιμάται, σε όρους ΑΕΠ, σε 16,1 δισ. ευρώ ή 9,2% του συνολικού ΑΕΠ της χώρας το 2016. Σε όρους απασχόλησης, η συνολική συνεισφορά του κλάδου διαμορφώθηκε σε 349 χιλ. θέσεις εργασίας (ή 9,7% της συνολικής απασχόλησης). 

Προοπτικές και προκλήσεις

Όσον αφορά στις προοπτικές του κλάδου, η αναμενόμενη ενίσχυση των αφίξεων τουριστών από το εξωτερικό δημιουργεί θετική δυναμική. Θετική αναμένεται να είναι η επίδραση και από τη διαφαινόμενη ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας.

Η ευρύτερη χρήση του ηλεκτρονικού εισιτηρίου επίσης αναμένεται να συνεισφέρει θετικά στη λειτουργία και την αύξηση της ανταγωνιστικότητας του κλάδου.

Ωστόσο, η αύξηση στις τιμές των ναυτιλιακών καυσίμων το 2017 θα επηρεάσει αρνητικά τα χρηματοοικονομικά αποτελέσματα των επιχειρήσεων του κλάδου.

Μεσοπρόθεσμα, οι προοπτικές του κλάδου επηρεάζονται αρνητικά από τις υποβαθμισμένες λιμενικές υποδομές, καθώς στα περισσότερα λιμάνια της χώρας ο εξοπλισμός υποδοχής παραμένει ανεπαρκής, ενώ και οι ράμπες χαρακτηρίζονται προβληματικές.

Επιπλέον, σημαντικό ζήτημα αποτελεί η υποχρέωση προσαρμογής στη χρήση νέου τύπου καυσίμων από το 2020, η οποία θα έχει ως αποτέλεσμα την αύξηση του κόστους ναυπήγησης, μετασκευών και λειτουργίας των πλοίων.

Σύμφωνα με το ΙΟΒΕ, η προσαρμογή του κλάδου στα νέα δεδομένα απαιτεί συστηματική προσπάθεια περιορισμού του κόστους εκμετάλλευσης, με διατήρηση της καλύτερης δυνατής προσφοράς ακτοπλοϊκών υπηρεσιών.

Προς την κατεύθυνση αυτή μπορεί να συμβάλλει η μείωση των συντελεστών ΦΠΑ στα εισιτήρια της ακτοπλοΐας.

Στην Ελλάδα, καταγράφεται ο δεύτερος υψηλότερος συντελεστής ΦΠΑ στην ΕΕ-28 (24%), όταν στην Ιταλία – χώρα με συγκρίσιμο όγκο επιβατικής κίνησης μέσω θαλάσσης στην ΕΕ – ο αντίστοιχος συντελεστής διαμορφώνεται στο 10%.

Εκτιμάται στη μελέτη ότι η μείωση του συντελεστή ΦΠΑ στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια, υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις, θα μπορούσε να ενισχύσει την οικονομία των νησιωτικών περιοχών της χώρας χωρίς να προκαλεί αρνητικό δημοσιονομικό αποτέλεσμα.

Σχετικοί όροι:
Συναφείς αναρτήσεις
Έντονη βελτίωση καταγράφουν οι επιχειρηματικές προσδοκίες στη βιομηχανία, σύμφωνα με τον μηνιαίο δελτίο του ΙΟΒΕ, λόγω της σημαντικής ενίσχυσης ...
Το ιδιαίτερα υψηλό κόστος του βιομηχανικού ρεύματος σε σύγκριση με άλλες χώρες της ΕΕ αποτελεί ανταγωνιστικό μειονέκτημα για την ...
Τον Ιούνιο
Ο δείκτης οικονομικού κλίματος του ΙΟΒΕ ενισχύεται εκ νέου και διαμορφώνεται στις 111,1 μονάδες από 110,1 μονάδες τον Ιούνιο, σε υψηλό ...
Τουρισμός και πρώτες εκλογές έπαιξαν θετικό ρόλο
«Τα πρώτα αποτελέσματα των εκλογών καθώς και η τουριστική περίοδος φαίνεται να δημιούργησαν θετικές προσδοκίες στο οικονομικό κλίμα. Ωστόσο, ...
Προειδοποίηση για δομικό πληθωρισμό
Το πρόσφατο εκλογικό αποτέλεσμα φαίνεται πως διασφαλίζει σταθερότητα και ορατότητα για τα επόμενα χρόνια. Μια εξέλιξη η οποία ευνοεί ...
Αξιοσημείωτη ενίσχυση της καταναλωτικής εμπιστοσύνης
Τα δεδομένα της πρόσφατης έρευνας του Ιδρύματος Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ) δείχνουν  βελτίωση του οικονομικού κλίματος στην Ελλάδα ...
ΙΟΒΕ - Διαπιστώσεις
Στις 108,1 μονάδες, έναντι 108,7 μονάδων τον προηγούμενο μήνα και 107,2 μονάδων ένα έτος πριν διαμορφώθηκε τον Μάιο ο ...
Στις 108,1 μονάδες ο Δείκτης Οικονομικού Κλίματος το Μάϊο
Ελαφρά υποχώρηση κατέγραψε ο δείκτης οικονομικού κλίματος, στην Ελλάδα, μετά την ισχυρή άνοδο του προηγούμενου μήνα και διαμορφώνεται στις ...
Έρευνα με πρωτοβουλία της εταιρείας Orfium
Το ελληνικό μουσικό οικοσύστημα έχει υποστεί ριζική αναμόρφωση τα τελευταία χρόνια, σύμφωνα με ολοκληρωμένη μελέτη που πραγματοποιήθηκε από το ...
 
 
Το εντυπωσιακό ταχύπλοο EuroChampion Jet έφτασε την Κυριακή, 3 Μαρτίου στο λιμάνι του Πειραιά. Πρόκειται για το νεότερο μέλος της οικογένειας της SEAJETS, ...
Mειώθηκε σημαντικά τον Ιανουάριο ο αριθμός των ελληνόκτητων δεξαμενόπλοιων, που μετέφεραν ρωσικό πετρέλαιο, σύμφωνα με στοιχεία του Bloomberg, που αποδίδει την εξέλιξη αυτή ...
Στην Μαύρη θάλασσα
Σοβαρές ζημιές υπέστη ελληνόκτητο φορτηγό πλοίο από χτύπημα νάρκης στη Μαύρη Θάλασσα, ενώ κατευθυνόταν στο λιμάνι Ισμαήλ του Δούναβη στην Ουκρανία, για να ...
1 δισ. ευρώ για εκσυγχρονισμό του στόλου
Υπεγράφη το Μνημόνιο Συνεργασίας (MoU) της ΟΝΕΧ Group με την Attica Group συνολικού ύψους 1 δισ. ευρώ και αφορά το ναυπηγικό πρόγραμμα εκσυγχρονισμού ...
Στόλος 5.250 πλοία
Η Ένωσις Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ) δημοσίευσε την Ετήσια Έκθεσή της για την περίοδο 2022-2023, στην οποία παρουσιάζονται και αναλύονται οι σημαντικότερες εξελίξεις, σε θέματα ναυτιλιακής ...
Κατακόρυφη αύξηση παρουσιάζει την τελευταία διετία η γυναικεία ναυτική απασχόληση, που αγγίζει το 31%, όταν η εγγεγραμμένη ναυτική απασχόληση το 2022 εμφανίζει αύξηση ...
Δύο μέρες πριν από την γ.σ.
Oικονομικό έλεγχο της MIG ζητεί η πλευρά του Μάριου Ηλιόπουλου. Όπως έγινε γνωστό, από την MIG, δύο μέρες πριν από την επαναληπτική γενική ...
Στο 13% η συμμετοχή του
Δωρεά 2 εκατομμυρίων ευρώ για υγεία, παιδεία, αθλητισμό, πολιτισμό, περιβάλλον και ίδρυση Ιδρύματος Ηλιόπουλος στη μνήμη του πατέρα του Παναγιώτη Ηλιόπουλου, θα πραγματοποιήσει ...
Βρέθηκε λύση
Η ασφαλιστική διαμάχη που δημιούργησε συμφόρηση τάνκερ στον Βόσπορο επιλύθηκε, δηλώνει ναυτασφαλιστής στους Financial Times. Κομβόι δεξαμενόπλοιων υποχρεώθηκε να ρίξει άγκυρα σε Βόσπορο και Δαρδανέλια, αφού η Τουρκία ζήτησε επιπλέον αποδεικτικά ασφάλισης ύστερα ...
Για την απόκτηση του 67% του λιμανιού
Το ΤΑΙΠΕΔ, εταιρεία μέλος του Υπερταμείου, παρέλαβε σήμερα, Πέμπτη 22 Σεπτεμβρίου 2022, δύο (2) προσφορές για την απόκτηση του 67% του μετοχικού κεφαλαίου ...
Βελτίωση προσφορών
Το Διοικητικό Συμβούλιο του ΤΑΙΠΕΔ, εταιρεία μέλος του Υπερταμείου, κατά τη σημερινή του συνεδρίαση προχώρησε στην αποσφράγιση των τριών (3) οικονομικών προσφορών που ...
Έναρξη της Δημόσιας Προσφοράς 20Ιουλίου και λήξη 22Ιουλίου 2022
Η «CPLP SHIPPING HOLDINGS PLC» (η «Εκδότρια»), μέλος του Ομίλου Capital Product Partners L.P. ανακοινώνει ότι μετά την έγκριση του σχετικού Ενημερωτικού Δελτίου ...