Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
ΑΑΔΕ
Τι ισχύει για τα εμβάσματα εντός κι εκτός Ελλάδας
Εγκύκλιο τι ισχύει για τα εμβάσματα εντός κι εκτός Ελλάδας κι αν αυτά συνιστούν παραγραφή εξέδωσε η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων.
Τετάρτη, 06/12/2017

Στην εγκύκλιο ξεκαθαρίζεται ότι ακόμη και στις περιπτώσεις που ο ελεγχόμενος έχει παρουσιάσει στην ελεγκτική υπηρεσία κινήσεις ημεδαπών τραπεζικών λογαριασμών από τις οποίες προκύπτουν μεταφορές ποσών στο εξωτερικό ή εισροές ποσών από το εξωτερικό στην Ελλάδα, τότε αυτές οι κινήσεις δεν μπορούν να θεωρηθούν "νέα στοιχεία" που θα οδηγούσαν σε παράταση της προθεσμίας παραγραφής από την 5ετία στη 10ετία.

Αντίθετα, ξεκαθαρίζεται ότι αποτελούν νέα στοιχεία αυτά που έχουν περιέλθει σε γνώση των ελεγκτικών αρχών από υπηρεσίες του εξωτερικού, όπως για παράδειγμα, τα χρηματοοικονομικά προϊόντα, λοιπές κινητές αξίες, διαφορές χαρτοφυλακίου, τραπεζικές κινήσεις, διαφορές υπολοίπων λογαριασμών), υπό την προϋπόθεση βέβαια ότι η Φορολογική Διοίκηση αποδεδειγμένα δεν είχε και δικαιολογημένα δεν μπορούσε να τις έχει υπόψη της κατά την αρχική πενταετή προθεσμία παραγραφής.

Στις περιπτώσεις αυτές ισχύει η 10ετής παραγραφή, δηλαδή μπορούν να επιβληθούν φόροι και πρόστιμα έως και τη χρήση 2006.

Με άλλα λόγια, ο απλώς κανόνας που υπάρχει πλέον στις ελεγκτικές υπηρεσίες είναι ότι οποιοδήποτε ποσό "πέρασε" από ημεδαπούς τραπεζικούς λογαριασμούς μέχρι και το τέλος του 2010 (και από την Πρωτοχρονιά έως και το τέλος του 2011) θεωρείται πλέον "καθαρό", δηλαδή δεν μπορεί η φορολογική διοίκηση να επιβάλλει πρόστιμα και πρόσθετους φόρους.

Αναλυτικά η εγκύκλιος

ΠΟΛ 1194/2017

ΘΕΜΑ: "Παροχή διευκρινίσεων για την αντιμετώπιση των εκκρεμών υποθέσεων ελέγχων μέσω επεξεργασίας τραπεζικών λογαριασμών, κατ' εφαρμογή των διατάξεων της περ. α' της παρ. 2 του άρθ. 68 του ν.2238/1994 περί συμπληρωματικών στοιχείων".

Με αφορμή ερωτήματα σχετικά με το παραπάνω θέμα, παρέχονται οι κάτωθι διευκρινίσεις:

1. Με την πρόσφατη νομολογία του ΣτΕ (ΣτΕ 2934/2017 και ΣτΕ 2935/2017) κρίθηκε ότι, κατά την έννοια των διατάξεων της περ. α' της παρ. 2 του άρθ. 68 του ν.2238/1994 (ΚΦΕ) επιτρέπεται η έκδοση πράξης καταλογισμού φόρου και πρόσθετου φόρου εντός δεκαετίας από το τέλος του έτους μέσα στο οποίο λήγει η προθεσμία για την επίδοση της δήλωσης, εάν περιέλθουν σε γνώση της Φορολογικής Διοίκησης συμπληρωματικά στοιχεία, δηλαδή στοιχεία αποδεικτικά της ύπαρξης μη δηλωθέντος φορολογητέου εισοδήματος, τα οποία δικαιολογημένα δεν είχε υπόψη της η φορολογική αρχή κατά την προβλεπόμενη στην παρ. 1 του άρθ. 84 του ιδίου νόμου πενταετία. Συνεπώς, δεν αποτελούν συμπληρωματικά στοιχεία εκείνα τα οποία είτε είχαν περιέλθει σε γνώση της φορολογικής αρχής εντός της ανωτέρω πενταετίας και αγνοήθηκαν ή δεν ελήφθησαν προσηκόντως υπόψη από αυτήν, είτε η φορολογική αρχή όφειλε να έχει λάβει γνώση τους, εντός της ίδιας πενταετίας, εάν είχε επιδείξει τη δέουσα επιμέλεια, ήτοι εάν είχε λάβει τα προσήκοντα μέτρα ελέγχου και έρευνας, που προβλέπονται στο νόμο.

2. Επιπλέον, με τις παραπάνω αποφάσεις του ΣτΕ κρίθηκε ότι, μεταξύ των βασικών και τακτικών μέσων του φορολογικού ελέγχου της ακρίβειας των δηλώσεων εισοδήματος είναι και η εξέταση του υπολοίπου και των κινήσεων των τραπεζικών λογαριασμών του φορολογούμενου στην ημεδαπή.

Συνεπώς, στοιχεία για το υπόλοιπο ή/και τις κινήσεις των τραπεζικών λογαριασμών του φορολογούμενου στην ημεδαπή δεν αποτελούν "συμπληρωματικά στοιχεία", ικανά να δικαιολογήσουν την επιμήκυνση της, κατ' αρχήν οριζόμενης, πενταετούς προθεσμίας παραγραφής.

3. Εκ των ανωτέρω συνάγεται ότι, σε περίπτωση που περιέλθουν σε γνώση της φορολογικής αρχής συμπληρωματικά στοιχεία κατά την έννοια των διατάξεων της περ. α' της παρ. 2 του άρθ. 68 του ν.2238/1994 (ΚΦΕ), επιτρέπεται η έκδοση πράξεων διορθωτικού προσδιορισμού φόρου και επιβολής προστίμου αποκλειστικά για τη φορολογητέα ύλη που προκύπτει από τα στοιχεία αυτά και για το έτος στο οποίο αυτά αφορούν με την προϋπόθεση ότι, τα στοιχεία αυτά αποδεδειγμένα δεν είχε, ούτε μπορούσε δικαιολογημένα να έχει υπόψη της η ελεγκτική αρχή ώστε να τα εκτιμήσει κατά τον αρχικό φορολογικό έλεγχο (σχετ. ΣτΕ 4843/1988, ΣτΕ 2632/1996, ΣτΕ 1303/1999, ΣτΕ 572/2007, ΣτΕ 3955/2012, ΣτΕ 1623/2016).

4. Για την ομοιόμορφη αντιμετώπιση των εκκρεμών υποθέσεων ελέγχων, διευκρινίζεται ότι οι πληροφορίες που έχουν περιέλθει στη Φορολογική Διοίκηση από την αλλοδαπή (όπως π.χ. τα χρηματοοικονομικά προϊόντα, λοιπές κινητές αξίες, διαφορές χαρτοφυλακίου, τραπεζικές κινήσεις, διαφορές υπολοίπων λογαριασμών), συνιστούν συμπληρωματικά στοιχεία, εφόσον, αφενός, η Φορολογική Διοίκηση αποδεδειγμένα δεν είχε και δικαιολογημένα δεν μπορούσε να τις έχει υπόψη της κατά την αρχική πενταετή προθεσμία παραγραφής, και, αφετέρου, διαπιστώνεται από τον έλεγχο μη δηλωθείσα φορολογητέα ύλη με βάση τα στοιχεία αυτά. Συνεπώς, δε θεωρείται πληροφορία από την αλλοδαπή και ως εκ τούτου δε συνιστά συμπληρωματικό στοιχείο, η πληροφορία, η οποία περιέρχεται σε γνώση της φορολογικής αρχής μέσω της επεξεργασίας του ημεδαπού τραπεζικού λογαριασμού ή από στοιχεία που προσκομίζει ο φορολογούμενος κατά την επεξεργασία του ημεδαπού τραπεζικού λογαριασμού και αφορούν τις ως άνω πληροφορίες (χρηματοοικονομικά προϊόντα κ.λπ.). Τέτοια είναι η περίπτωση ύπαρξης τραπεζικού λογαριασμού αλλοδαπής που τροφοδοτήθηκε από λογαριασμούς της ημεδαπής (εξερχόμενο έμβασμα) ή τροφοδότησε λογαριασμούς της ημεδαπής (εισερχόμενο έμβασμα).

5. Οι εκκρεμείς υποθέσεις, για τις οποίες πληρούνται τα ανωτέρω ως προς την ύπαρξη συμπληρωματικών στοιχείων, ελέγχονται κατ' εφαρμογή της περ. α' της παρ. 1 της εγκ. ΠΟΛ.1154/2017, κατά προτεραιότητα, ως προς τις χρήσεις 2006 και μετά, και εκδίδονται οι σχετικές πράξεις προσδιορισμού. Σε περίπτωση που δεν πληρούνται οι ως άνω προϋποθέσεις, έχουν εφαρμογή οι οδηγίες που έχουν δοθεί με τις παρ. 2, 3, και 4 της εγκ. ΠΟΛ.1154/2017.

Ο ΔΙΟΙΚΗΤΗΣ ΤΗΣ ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΗΣ ΑΡΧΗΣ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΕΣΟΔΩΝ

ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΠΙΤΣΙΛΗΣ

Συναφείς αναρτήσεις
Σύμφωνα με την έρευνα της KPMG Global Industrial Manufacturing CEO Outlook σε 175 CEOs των βιομηχανικών κατασκευών παγκοσμίως, η ...
Μείωση 50% στο τέλος επιτηδεύματος
Ελάχιστο ποσό φόρου, που ισούται πρακτικά με αυτόν που πληρώνει ο μισθωτός του ιδιωτικού τομέα με βασικό μισθό, αποφάσισε ...
Απρόβλεπτος παράγοντας οι καταστροφές στην Θεσσαλία
Μέσο ρυθμό ανάπτυξης 2,4% προβλέπει το ΚΕΠΕ για το 2023. Στην ανάλυσή του σημειώνει ότι στην παρούσα συγκυρία η ...
Αυξήθηκαν των επιχειρήσεων
Ο ετήσιος ρυθμός μεταβολής της συνολικής χρηματοδότησης της εγχώριας οικονομίας διαμορφώθηκε σε 3,8% τον Μάιο του 2023, από 4,7% ...
Προς νέο ρεκόρ
Σε μόλις 60 λεπτά διεκπεραιώνεται πλέον περίπου το 80% των διασαφήσεων εξαγωγής στην Ελλάδα, ενώ την ίδια ώρα ο ...
Στο 4μηνο
Σύμφωνα με τα στοιχεία εκτέλεσης του κρατικού προϋπολογισμού, σε τροποποιημένη ταμειακή βάση, για την περίοδο του Ιανουαρίου - Απριλίου 2023, ...
Δημιουργείται δημοσιονομικός χώρος
Στο 5% θα κινηθεί ο πληθωρισμός στη χώρα το 2023, σύμφωνα με τον υπουργό Οικονομικών Χρήστο Σταϊκούρα, ο οποίος ανέφερε ...
O προσδιορισμός της φορολογητέας ύλης για τα υπερέσοδα των εταιριών προμήθειας ηλεκτρισμού φαίνεται ότι παρουσιάζει δυσκολίες, που καθυστερούν μέχρι ...
Goldman Sachs
Σε μόνιμο πλήγμα στην ευρωπαική οικονομία είναι πιθανό να οδηγήσει η ενεργειακή κρίση, εκτιμά η Goldman Sachs. Η αντικατάσταση ...
 
 
Χθες η ΕΛΣΤΑΤ δημοσίευσε στοιχεία για την οικονομική ανισότητα και φτώχεια. Το 2022, έτος αναφοράς στο οποίο αναφέρονται τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, ήταν ...
Οι νέοι κανόνες οικονομικής διακυβέρνησης της ΕΕ, που τίθενται από φέτος σε ισχύ, αποτελούν θετική εξέλιξη για την Ελλάδα, καθώς ικανοποιούν διαχρονικές επιδιώξεις ...
Την πρόθεσή της να είναι υποψήφια για την προεδρία του ΣΕΒ σε δύο μήνες ανακοίνωσε από το βήμα του ετήσιου συνεδρίου του Πανελλήνιου ...
Πρόσθετες τεχνικές διατάξεις για τη ρύθμιση οφειλών περιλαμβάνει το σχέδιο νόμου για την αναμόρφωση του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και ...
Στο 3,75% διαμορφώθηκε η απόδοση στη σημερινή δημοπρασία εντόκων γραμματίων διάρκειας 26 εβδομάδων, ύψους 625 εκατ. ευρώ, όπως ανακοίνωσε ο ΟΔΔΗΧ. Στην προηγούμενη αντίστοιχη ...
Η Κεντρική Ένωση Επιμελητηρίων Ελλάδος απέστειλε χθες 21/3/2024 την ακόλουθη επιστολή προς τον Αναπληρωτή Υπουργό Εθνικής Οικονομίας & Οικονομικών, κ. Νικόλαο Παπαθανάση και προς ...
Με ρυθμό ανάπτυξης 2% ολοκλήρωσε το 2023 η ελληνική οικονομία, η οποία είδε το ΑΕΠ να παρουσιάζει αύξηση κατά 1,2% στο τελευταίο τρίμηνο ...
Για μια επιτυχία χωρίς προηγούμενο έκανε λόγο ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Κωστής Χατζηδάκης μετά την ολοκλήρωση της διάθεσης των μετοχών της Τράπεζας Πειραιώς. Αναλυτικά ...
«Η πορεία της οικονομίας είναι η βάση της προσπάθειας για την επιστροφή της γενιάς του brain drain. Όμως για να προσελκύσουμε όσο γίνεται ...
Στις 78.604 ανέρχονται οι αιτήσεις που έχουν υποβληθεί μέσα σε 9 ημέρες στον 4ο κύκλο χρηματοδότησης για την κάλυψη μέρους του κόστους αγοράς POS και διασύνδεσης με την ταμειακή μηχανή, ...
Αμετάβλητος διατηρήθηκε ο πληθωρισμός στην Ελλάδα τον περασμένο μήνα, ενώ σε επίπεδο ευρωζώνης εμφάνισε μεν επιβράδυνση αλλά όχι στο βαθμό που περίμεναν οι ...
Την παράταση για 1+1 μήνα αποφάσισε η ηγεσία του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και της ΑΑΔΕ, προκειμένου να ολοκληρωθεί χωρίς τεχνικά προβλήματα ...