Σειρά 90 προτάσεων για ουσιαστική μεταρρύθμιση του συστήματος λειτουργίας της διοικητικής δικαιοσύνης εισηγείται ο ΣΕΒ ώστε να αντιμετωπισθεί το φαινόμενο των καθυστερήσεων στην έκδοση αποφάσεων, με σοβαρές οικονομικές επιπτώσεις για τις επιχειρήσεις, δεδομένου, ότι οι εκκρεμείς υποθέσεις ξεπερνούν τις 400.000. Η επιβάρυνση των εταιριών κυμαίνεται από 7% έως 52% επί της συνολικής αμφισβητούμενης διαφοράς μόνο με το ελληνικό δημόσιο, σύμφωνα με έκθεση του Παρατηρητηρίου Επιχειρηματικού Περιβάλλοντος του ΣΕΒ.
Ο Πρόεδρος του ΣΕΒ, Θεόδωρος Φέσσας, υπογράμμισε ότι "στο μεταίχμιο της εξόδου από την επώδυνη ύφεση, η ανάγκη για την ουσιαστική μεταρρύθμιση του κράτους και ευρύτερα της δημόσιας διακυβέρνησης είναι προϋπόθεση βιώσιμης οικονομικής ανάπτυξης". Ο ίδιος πρόσθεσε πως η Δικαιοσύνη αποτελεί βασικό πυλώνα του συστήματος δημόσιας διακυβέρνησης, ως εκ τούτου, για τις επιχειρήσεις, η ταχύτητα επίλυσης των διοικητικών διαφορών και διεκπεραίωσης όλων των δικαστικών διαδικασιών που τις αφορούν (φορολογία, συμβάσεις, διαδικασίες αναγκαστικής απαλλοτρίωσης, πτώχευσης, εξυγίανσης) είναι παράγοντας επιβίωσης. "Οι υπέρμετρες καθυστερήσεις τις επιβαρύνουν με δυσανάλογο διοικητικό κόστος και κόστος κεφαλαίου, καθυστερούν ή ματαιώνουν επιχειρηματικές πρωτοβουλίες και αποθαρρύνουν την προσέλκυση κεφαλαίων και επενδύσεων από το εξωτερικό", ανέφερε χαρακτηριστικά ο Πρόεδρος του ΣΕΒ.
Όπως προκύπτει, από τα στοιχεία της έκθεσης, οι περισσότερες από τις εκατοντάδες χιλιάδες εκκρεμείς υποθέσεις δεν έχουν ούτε καν προσδιορισθεί. Ειδικότερα, βάσει των καταγραφών μέχρι 31-4-2014, στον αέρα βρίσκονται 24.118 υποθέσεις στο Συμβούλιο της Επικρατείας, 332.855 σε Διοικητικά Πρωτοδικεία, -εκ των οποίων 228.010 μη προσδιορισμένες-, 51.620 σε Διοικητικά Εφετεία, -οι 26.277 μη προσδιορισμένες. Κατά την περίοδο 2010-2012 ο αριθμός των εκκρεμών διοικητικών υποθέσεων στην Ελλάδα ήταν 3,5 ανά 100 κατοίκους, ενώ, στην πλειονότητα των χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης βρισκόταν κάτω του 0,5, και η χώρα ήταν στην τελευταία θέση μεταξύ 18 χωρών της Ε.Ε. με μέσο χρόνο επίλυσης διαφορών τις 1.500 ημέρες (The 2014 EU Justice Scoreboard). Ο χρόνος αυτός μπορεί να φτάσει μέχρι και τα 10 έτη ή και παραπάνω…
Για δικαστική προσφυγή επί φορολογικής διαφοράς και για τις υποθέσεις του δείγματος της έκθεσης, διαπιστώνεται ότι η μεγαλύτερη μέση χρονική καθυστέρηση εμφανίζεται στις υποθέσεις ΦΠΑ και ανέρχεται σε 9,3 έτη. Συνολικά για όλες τις κατηγορίες φορολογικών υποθέσεων ο μέσος χρόνος καθυστέρησης υπολογίζεται σε 5,3 χρόνια.
Στην περίπτωση επίλυσης διαφορών στο πλαίσιο ανάθεσης και εκτέλεσης δημοσίων συμβάσεων, προκύπτουν τα ακόλουθα:
-Η μέση καθυστέρηση στην ανάθεση των συμβάσεων ανέρχεται σε περίπου 8,5 μήνες για τους διαγωνισμούς, του δείγματος, με αντικείμενο συμβουλευτικές υπηρεσίες και 3,5 μήνες για δημόσιους διαγωνισμούς στον κατασκευαστικό κλάδο. Το μέσο κόστος ευκαιρίας που εκτιμήθηκε από την καθυστέρηση στην ανάθεση 73 διαγωνισμών (δείγμα) ανέρχεται σε περίπου 8,5 εκατ. ευρώ.
-Η μέση καθυστέρηση στην ολοκλήρωση της εκτέλεσης αναθέσεων του κατασκευαστικού κλάδου από τη στιγμή της πρώτης ένστασης μέχρι την ημερομηνία εκδίκασης της προσφυγής είναι περίπου 3 έτη. Το αντίστοιχο κόστος ευκαιρίας για τις υποθέσεις του δείγματος ανέρχεται σε 660 εκ. ευρώ
Εξ άλλου, τονίζεται ότι η εξοικονόμηση παραγωγικού κεφαλαίου (όφελος) από τη συντόμευση της διαδικασίας πτώχευσης κατά 2 έτη εκτιμήθηκε σε περίπου 2.000.000 ευρώ, για σύνολο 430 επιχειρήσεων (δείγμα), οι οποίες χαρακτηρίζονται "zombies", ενώ στην περίπτωση μείωσης και του χρόνου εξυγίανσης, το όφελος ανέρχεται σε περίπου 3.000.000 ευρώ.
Ο ΣΕΒ προτείνει ολοκληρωμένη προσέγγιση που θα περιλαμβάνει στρατηγικές κατευθύνσεις πολιτικής, παρεμβάσεις και μέτρα σε όλο το εύρος των παραγόντων, θεσμικών και επιχειρησιακών, που ευθύνονται για αυτές τις καθυστερήσεις, με κύρια πεδία παρέμβασης την εξωδικαστική επίλυση διαφορών (για τη μείωση των εισροών στο δικαστικό σύστημα), τη βελτίωση της δικαστικής διοίκησης και αποτελεσματικότητας των δικαστικών υπηρεσιών (για την αύξηση των εκροών από το δικαστικό σύστημα), και, την καλύτερη λειτουργία του κράτους (για τη βελτίωση του ρυθμιστικού περιβάλλοντος και την εξισορρόπηση της σχέσης εκτελεστικής και δικαστικής εξουσίας). Προτείνεται, επίσης, να καθοριστεί Οδικός Χάρτης εφαρμογής, με συγκεκριμένους ποσοτικούς στόχους, χρονοδιάγραμμα υλοποίησης με ορίζοντα ολοκλήρωσης διάστημα όχι μεγαλύτερο από τα 3-4 έτη και με τους απαραίτητους χρηματοδοτικούς πόρους για την αποτελεσματική εφαρμογή του σχεδίου. Τέλος, απαραίτητος θεωρείται και ένας ειδικός μηχανισμός μεταρρύθμισης με ευρεία συνεργασία της Πολιτείας και της επιχειρηματικής κοινότητας.
Στη χθεσινή εκδήλωση, εκ μέρους της Διοίκησης του ΣΕΒ τους συμμετέχοντες καλωσόρισε ο Εκτελεστικός Αντιπρόεδρος, Χάρης Κυριαζής, ο οποίος σημείωσε ότι "η σημερινή διαβούλευση αποτελεί ένα κρίσιμο κρίκο στην διαδικασία άσκησης πολιτικής, που πρέπει να συντελείται με τους σύγχρονους κανόνες καλής νομοθέτησης". Χαιρετισμούς στην έναρξη απηύθυναν, Νικόλας Κανελλόπουλος, Γενικός Γραμματέας του Υπουργείου Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων και ο Παναγιώτης Πικραμμένος, τ.Πρωθυπουργός, Επίτιμος Πρόεδρος του Συμβουλίου της Επικρατείας. Σε Στρογγυλό Τραπέζι που ακολούθησε τις απόψεις της επιχειρηματικότητας εξέφρασε ο Αντιπρόεδρος του ΣΕΒ, Αναστάσιος Καλλιτσάντσης, ενώ, στο β΄μέρος της εκδήλωσης κατέθεσαν τις σκέψεις τους ο Υπουργός Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων Υπουργός, Χαράλαμπος Αθανασίου, ο Υφυπουργός Οικονομικών, Γιώργος Μαυραγάνης, και ο Πρόεδρος του ΣΕΒ, Θεόδωρος Φέσσας.