Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Λάζαρος Σταθάκης
Περί εξηλεκτρισμού της ναυτλίας
Παρασκευή, 16/03/2018

Το εκτελεστικό μέλος του ΔΣ της ΔΕΗ, κ. Λάζαρος Σταθάκης μιλώντας στο πρώτο συνέδριο για μηδενικές εκπομπές ρύπων στις θαλάσσιες μεταφορές που διοργανώθηκε από το ευρωπαϊκό πρόγραμμα Elemed στις 27 Φεβρουαρίου, αναφέρθηκε στον ρόλο που διαδραματίζει η ΔΕΗ για τον εξηλεκτρισμό της ναυτιλίας.

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ομιλίας του κ. Σταθάκη:
Οι θαλάσσιες μεταφορές μηδενικών ρύπων αποτελούν ένα πολύ σημαντικό εργαλείο για την επίτευξη των κλιματικών στόχων της ΕΕ και της Παγκόσμιας Συμφωνίας των Παρισίων. Γιατί η ΔΕΗ συμμετέχει στην εκδήλωση του ELEMED και μάλιστα ως χορηγός; Επιτρέψτε μου κατ’ αρχήν να σας κάνω μια συνοπτική παρουσίαση της Επιχείρησής μας.

H ΔΕΗ σήμερα: 

Η ΔΕΗ δεν είναι μόνο το εμβληματικό σύνθημα «Πάντα στο Πλευρό σας», με το οποίο έχει καθιερωθεί στη συνείδηση όλων των Ελλήνων, αλλά βρίσκεται και σε μια διαδικασία μετασχηματισμού, προκειμένου να προσαρμοστεί στο νέο επιχειρησιακό περιβάλλον. Η ηλεκτρική ενέργεια για περισσότερο από έναν αιώνα προώθησε την παγκόσμια ανάπτυξη και προήγαγε τον πολιτισμό. Οι σημερινές γενιές, όμως, βιώνουν πολύ σημαντικές αλλαγές, με τον εξηλεκτρισμό να αποτελεί την κινητήρια δύναμη για τη μείωση των εκπομπών και την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής. 
Το Όραμά μας στηρίζεται στα 3Ds (Decarbonisation, δηλαδή στην απανθρακοποίηση που είναι αναγκαία για τον πλανήτη μας, Digitalisation, δηλαδή στην Ψηφιακή τεχνολογία που είναι η συνεισφορά της τεχνολογίας, και Decentralisation, δηλαδή στην Αποκέντρωση που προωθείται από τους πολίτες και τους παράγοντες της αγοράς), τα όποια αποτελούν τον θεμελιώδη λίθο του μελλοντικού ενεργειακού συστήματος.
Η νέα μας Στρατηγική, που βρίσκεται στο στάδιο της επεξεργασίας, συνίσταται στο μετασχηματισμό της ΔΕΗ από κρατικό μονοπώλιο σε σημαντικο παράγοντα στη περιφερειακή ενεργειακή αγορα. Όπως πιθανόν ήδη γνωρίζετε, η ΔΕΗ έχει ολοκληρώσει με επιτυχία τον διαχωρισμό του Ανεξάρτητου Διαχειριστή Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΑΔΜΗΕ). 
Σήμερα, η ΔΕΗ λειτουργεί στο πλαίσιο μιας ανοικτής αγοράς με μερίδιο 53% στην παραγωγή και 63% στους πελάτες της ελεύθερης αγοράς. Καθώς οι στρεβλώσεις της αγοράς μειώνονται, περισσότερες κατηγορίες χρηστών ηλεκτρικής ενέργειας θα μπορούν να εισέλθουν στην αγορά και να δημιουργήσουν επιχειρηματικές ευκαιρίες για όλους τους προμηθευτές, καθώς επίσης και έναν δίκαιο ανταγωνισμό. 
Η ΔΕΗ είναι Ανώνυμη Εταιρεία, εισηγμένη στα χρηματιστήρια αξιών Αθηνών και Λονδίνου, με το 49% των μετόχων της να είναι ιδιώτες και funds, ενώ το 17% των μετοχών της ανήκει στο Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου ΑΕ (ΤΑΙΠΕΔ) και το 34% στην Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας ΑΕ (Υπερταμείο), τα οποία υπάγονται αμφότερα στο Υπουργείο Οικονομικών.
Μια σημαντική αλλαγή είναι η αποεπένδυση του 40% των λιγνιτικών μονάδων και ορυχείων, μέσω ανοικτού διαγωνισμού που θα ολοκληρωθεί το 2018.
Αυτό θέτει ένα τέλος στην υποχρέωση της ΔΕΗ για αποκλειστική εκμετάλλευση του λιγνίτη και δημιουργεί νέες συνθήκες για τον (υπό κατάρτιση) Εθνικό Ενεργειακό Σχεδιασμό, ενώ ανοίγει νέες επιχειρηματικές ευκαιρίες για την Εταιρεία μας.

Η νέα στρατηγική της ΔΕΗ περιλαμβάνει: 

Ταχεία ανάπτυξη των ΑΠΕ, κατανεμημένη παραγωγή, αυξημένες επενδύσεις στα δίκτυα διανομής ως περιουσιακό στοιχείο της ΔΕΗ.
Νέες ενεργειακές αγορές Αέριου, Αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας, Εφοδιασμού με καύσιμα, κλπ.
Ηλεκτροδότηση νέων τομέων (συμπεριλαμβανομένων των οδικών και θαλάσσιων μεταφορών).
Ισχυρή παρουσία σε περιφερειακές αγορές με εξαγορές και νέα έργα.
Λόγω του δημόσιου χαρακτήρα της, της εκτεταμένης πελατειακής βάσης και του δικτύου αγοράς της, της ιστορίας, της παράδοσης και του έμπειρου προσωπικού της, η ΔΕΗ έχει αναντικατάστατο ρόλο στην ανάπτυξη και στον εκσυγχρονισμό της Ενεργειακής Ένωσης στην Ελλάδα και στην περιοχή της Νοτιοανατολικής Ευρώπης και της Μέσης Ανατολής.

O εξηλεκτρισμός της ναυτιλίας: 

H χρήση της ηλεκτρικής ενέργειας παρέχει οικολογικά, καθώς και οικονομικά οφέλη: 
Πρόκειται για μια ευέλικτη και εύκολα ελεγχόμενη μορφή ενέργειας, εύκολη στη μεταφορά και τη διανομή της. Δεν είναι ρυπογόνος στο στάδιο της χρήσης, ενώ στο στάδιο της παραγωγής μετατρέπεται σε μη ρυπογόνο με τη χρήση Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας. Αποτελεί το πιο φτηνό ενεργειακό καύσιμο όταν παράγεται από ΑΠΕ, χάρη στην εξέλιξη της τεχνολογίας.
 Η ηλεκτροδότηση αποτελεί κεντρικό εργαλείο προς την κατεύθυνση της μείωσης των ρύπων και την άμβλυνση της κλιματικής αλλαγής.
 Ταυτόχρονα δημιουργεί αμοιβαία επωφελείς καταστάσεις και οφέλη για όλα τα εμπλεκόμενα μέρη. Ο τομέας της ναυτιλίας έχει να αντιμετωπίσει την πρόκληση της επίτευξης των νέων στόχων που αφορούν το περιβάλλον και την κλιματική αλλαγή. 
Αυτή η πρόκληση δεν πρέπει να εκλαμβάνεται σαν ένα βάρος που δημιουργεί αυξημένο κόστος, αλλά σαν μια ευκαιρία για σημαντική τεχνολογική στροφή προς τη χρήση της ηλεκτρικής ενέργειας. Η ηλεκτροδότηση της ναυτιλίας αποτελεί μια φιλική προς το περιβάλλον εναλλακτική λύση, η οποία θα μειώσει δραστικά την επί τόπου εκπομπή ρύπων. Ολοένα και περισσότερα σκάφη κινούνται, μερικώς ή πλήρως, με ηλεκτρική ενέργεια, λόγω της μείωσης του κόστους των στηλών ιόντων λιθίου που προωθείται από την αυτοκινητοβιομηχανία και τη βιομηχανία ηλεκτρονικών ειδών, τα τελευταία χρόνια. Την ίδια στιγμή είναι αμφίβολο εάν οι εφαρμογές του Φυσικού Αερίου στη ναυτιλία μπορεί να έχουν την ίδια περιβαλλοντική και οικονομική αποτελεσματικότητα.
Πέρα από τα αναμφισβήτητα περιβαλλοντικά πλεονεκτήματα, ο εξηλεκτρισμός της ναυτιλίας θα επιφέρει οικονομικά και κοινωνικά οφέλη στα Λιμάνια και τις παράκτιες περιοχές και δίκτυα, και θα ενισχύσει τις καθαρές μεταφορές, τις τεχνολογίες αποθήκευσης ενέργειας, την εγκατάσταση έξυπνων μετρητών και τις λύσεις ανταπόκρισης στη ζήτηση.

ΔΕΗ και εξηλεκτρισμός της ναυτιλίας: 

H ΔΕΗ, ως εταιρεία που επιδεικνύει ιδιαίτερο ενδιαφέρον για το περιβαλλοντικό αποτύπωμά της και τη διαφοροποίησή της στις νέες αγορές ενέργειας, είναι έτοιμη να εναρμονίσει τις φιλοδοξίες της με τις επιχειρηματικές πρωτοβουλίες των πελατών της στο νέο ενεργειακό περιβάλλον. 
Πεδία κοινού ενδιαφέροντος και συνεργασίας είναι: 

 Η αξιολόγηση των δυνατοτήτων εξηλεκτρισμού της ναυτιλίας, σε συνεργασία με τις μεγαλύτερες ναυτιλιακές εταιρείες.
 Η συμμετοχή στη λύση του προβλήματος, η ανάπτυξη και η εφαρμογή, μαζί με όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη, κοινών δραστηριοτήτων ηλεκτροδότησης-μεταφορών, βάσει του κατάλληλου επιχειρηματικού μοντέλου.
 Η προώθηση, σε συνεργασία με ακαδημαϊκούς φορείς και άλλες εταιρείες, καινοτόμων και πιλοτικών εφαρμογών, υπηρεσιών και προϊόντων σε σχέση με τις ΑΠΕ και τον εξηλεκτρισμό της ναυτιλίας, χρησιμοποιώντας χρηματοδοτικές ευκαιρίες που παρέχει η ΕΕ και τα επενδυτικά κεφάλαια, όπως είναι το παρόν Φόρουμ και το Πρόγραμμα ELEMED.

Συναφείς αναρτήσεις
Σε δέσμη παρεμβάσεων για την οριστική διευθέτηση των εκκρεμοτήτων που σχετίζονται με την ΛΑΡΚΟ, με γνώμονα την ανάγκη να ...
Η Rețele Electrice Muntenia (μέλος του Ομίλου ΔΕΗ, πρώην E-Distribuție Muntenia), η οποία είναι μία εκ των διαχειριστών του ...
H συνεργασία της ΔΕΗ με τον όμιλο της Motor Oil προχωρά, καθώς η “ΔΕΗ Ανανεώσιμες” (ΔΕΗΑΝ) και η Unagi, ...
Την τροποποίηση το νόμου που αφορά στα πράσινα πιστοποιητικά, προκειμένου αυτά που εκδίδονται από τους μεγάλους υδροηλεκτρικούς σταθμούς παραγωγής ...
Η Δημόσια Επιχείρηση Ηλεκτρισμού Α.Ε., ενημερώνει το επενδυτικό κοινό ότι η ΔΕH FiberGrid, η εταιρεία της ΔΕΗ που έχει αναλάβει την ανάπτυξη ...
Κατά τέσσερεις βαθμίδες αναβάθμισε ο διεθνής Μη Κυβερνητικός Οργανισμός Carbon Disclosure Project (CDP) την ΔΕΗ, από «D-» σε «Β-», ...
Tο πράσινο φως για την ολοκλήρωση της εξαγοράς της αλυσίδας Κωτσόβολος έλαβε χθες η ΔΕΗ από την Επιτροπή Ανταγωνισμού. ...
Στη Ν.Α. Ευρώπη
Στόχος της ΔΕΗ είναι να γίνει ο κορυφαίος παίκτης στον τομέα της καθαρής ενέργειας και των κρίσιμων υποδομών στη Νοτιοανατολική ...
Σε τροχιά υλοποίησης εισέρχονται τα δύο μεγάλα φωτοβολταϊκά πάρκα της ΔΕΗ στη Δυτική Μακεδονία, μετά τις πρόσφατες συμφωνίες για ...
 
 
Σε πλήρη ανάπτυξη βρίσκεται το project αποθήκευσης CO2 στον Πρίνο της Καβάλας, μια επένδυση της τάξης των 400 εκατ. ευρώ στην πρώτη της ...
Σε δέσμη παρεμβάσεων για την οριστική διευθέτηση των εκκρεμοτήτων που σχετίζονται με την ΛΑΡΚΟ, με γνώμονα την ανάγκη να σταματήσει η οικονομική αιμορραγία ...
Τον μετασχηματισμό της ΔΕΠΑ Εμπορίας και την πιθανή αλλαγή στο ιδιοκτησιακό της καθεστώς προανήγγειλε χθες ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρίας Κωνασταντίνος Ξιφαράς, δηλώνοντας ...
Μία ακόμα σύσκεψη για την ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας- Κύπρου- Ισραήλ, του Great Sea Interconnector,  προγραμματίζεται την ερχόμενη εβδομάδα στη Λευκωσία, καθώς η Κύπρος εξακολουθεί να ...
Για τις προκλήσεις στη διεθνή και την εγχώρια αγορά φυσικού αερίου, αλλά και τον πρωταγωνιστικό ρόλο της ΔΕΠΑ Εμπορίας στο νέο ενεργειακό τοπίο, ...
Διαγωνισμό με σκοπό την σύναψη συμφωνίας – πλαίσιο για τα υποβρύχια καλωδιακά έργα εναλλασσόμενου ρεύματος των διασυνδέσεων των Δωδεκανήσων και τον νησιών του ...
H αστάθεια και η έντονη μεταβλητότητα των τιμών εξακολουθούν να χαρακτηρίζουν τις αγορές χονδρικής ηλεκτρισμού στην Ευρώπη παρά την πτώση των τιμών, οι ...
H συνεργασία της ΔΕΗ με τον όμιλο της Motor Oil προχωρά, καθώς η “ΔΕΗ Ανανεώσιμες” (ΔΕΗΑΝ) και η Unagi, που ελέγχεται από τη ...
Το κόστος της ενεργειακής μετάβασης και οι επιπτώσεις στη βιομηχανική ανταγωνιστικότητα της Ευρώπης και γενικότερα στην οικονομία και την κοινωνία   φαίνεται ότι ...
Η πολυαναμενόμενη αλλαγή του περίφημο άρθρου 42 του Κώδικα Προμήθειας Ηλεκτρισμού και Φυσικού Αερίου, που θα έβαζε φρένο στην ελεύθερη μετακίνηση των στρατηγικών ...
Την ολοκλήρωση, μέσω της θυγατρικής της ΔΕΗ Ανανεώσιμες Α.Ε., της εξαγοράς από τις ευρωπαϊκές θυγατρικές του ομίλου Lukoil του 100% της Land Power s.r.l., ...
Tιμές ηλεκτρισμού στη χονδρική αγορά κοντά στο μηδέν για κάποιες ώρες, ακόμα και προσφορές με αρνητικό πρόσημο έδωσαν το παρών μέσα στο τριήμερο της αργίας της ...