Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
O TAP και το κόμμα των 5 Αστέρων
Τρίτη, 21/08/2018

Με τα υπαρξιακά διλήμματα που θέτει ο αγωγός αερίου Transadriatic Pipeline, TAP, στην ιταλική κυβέρνηση και το κόμμα των 5 Αστέρων ασχολούνται σε εκτενές ρεπορτάζ οι NewYork Times

O TAP είναι ο αγωγός που φέρνει το κόμμα των 5 Αστέρων αντιμέτωπο με τον εαυτό του, γράφει η αμερικανική εφημερίδα, υπενθυμίζοντας ότι ως  αντιπολίτευση, το κόμμα του Luigidi Maio, ο οποίος  σήμερα είναι υπουργός Ανάπτυξης της Οικονομίας,  είχε ταχθεί κατά της υλοποίησής του πρότζεκτ. Τώρα όμως  αναγκάζεται να πάρει τις δύσκολες αποφάσεις  που επιβάλει η πολύπλοκη πραγματικότητα.

Η Ιταλία εισάγει το 90% της ενέργειας που καταναλώνει και οι ΗΠΑ όπως και η ΕΕ επί μακρόν έχουν στηρίξει τον αγωγό ΤΑΡ ως στρατηγική προτεραιότητα στο πλαίσιο της πολιτικής μείωσης της εξάρτησης από το ρωσικό αέριο. 

Παρότι οι σχέσεις Ουάσιγκτον και Μόσχας έχουν γίνει εξαιρετικά περίπλοκες από τότε που ο Ντόναλντ Τραμπ ανέλαβε πρόεδρος των ΗΠΑ, η αμερικανική στήριξη προς τον ΤΑΡ παρέμεινε ισχυρή καθώς ο εν λόγω αγωγός εμφανίζεται σαν το πιο ανταγωνιστικό πρότζεκτ απέναντι αγωγό Nord Stream II, που προωθούν οι Ρώσοι. 

Τόσο  τα 5 Αστέρια όσο και ο κυβερνητικός τους εταίρος, το κόμμα της Λίγκας του Βορρά αντιτίθενται στις κυρώσεις κατά της Ρωσίας και προτιμούν στενότερες σχέσεις με τον Ρώσο πρόεδρο Βλαντιμίρ Πούτιν.

Ωστόσο κάτω από την πίεση των ΗΠΑ, της ΕΕ και διεθνών επιχειρηματικών συμφερόντων το Κόμμα των 5 Αστέρων φαίνεται να υπαναχωρεί από τις αρχικές του θέσεις και να ξανασκέφτεται το θέμα του ΤΑΡ, συνειδητοποιώντας ότι διαφορετικά κινδυνεύει να βρεθεί αντιμέτωπο με πρόστιμα δισεκατομμύρίων ευρώ και την απώλεια της αξιοπιστίας για μελλοντικές επενδύσεις.

Ο Ματτέο Σαλβίνι, ο αρχηγός της Λιγκας του Βορρά, πρόσφατα δήλωσε ότι ο αγωγός ΤΑΡ πρέπει να ολοκληρωθεί για να μειωθούν οι  τιμές του αερίου στην Ιταλία και να βοηθήσει  στην ανάπτυξη  του φτωχού ιταλικού νότου. 

Στην κατασκευή του αγωγού ΤΑΡ, ο οποίος προγραμματίζεται να ολοκληρωθεί το 2020, είχε εναντιωθεί σχεδόν ολόκληρη η περιοχή της Πούλια, ένας από τους πιο γνωστούς τουριστικούς προορισμούς της Ιταλίας,  διάσημος για τη γραφική ακτογραμμή, τα τιρκουάζ νερά και τους ελαιώνες. Η Πούλια ήταν και μία από τις εκλογικές περιφέρειες που έπαιξε καταλυτικό ρόλο στην εκλογική επιτυχία του κινήματος των 5 Αστέρων, που είχαν συνταχθεί με τις αντιδράσεις στο έργο. 

Στο Σαν Φόκα της Πούλια καταλήγει το υποθαλάσσιο τμήμα του αγωγού ΤΑΡ,  ο οποίος ξεκινά από τα ελληνο-τουρκικά σύνορα, διατρέχει τη Βόρειο Ελλάδα ως τα σύνορα με την Αλβανία και καταλήγει στην Ιταλία. 

Δεν είναι τυχαίο ότι αρκετά από τα σημερινά πολιτικά στελέχη των 5 Αστέρων έκτισαν την πολιτική τους καριέρα πάνω στην αντίθεση προς την υλοποίηση του ΤΑΡ, τον οποίο κατηγορούν ότι θα καταστρέψει το περιβάλλον και την τουριστική βιομηχανία της περιοχής. 

Το 2014 ο Μπέππε Γκρίλλο, ο συνιδρυτής των 5 Αστέρων είχε συμμετάσχει στη μεγάλη πορεία κατά του ΤΑΡ,  ενώ τον Απρίλιο του 2017 άλλο μεγάλο στέλεχος του κόμματος είχε δηλώσει πως όταν τα 5 Αστέρια ανέβουν στην εξουσία θα καταργήσουν τον ΤΑΡ μέσα σε δύο εβδομάδες. 

Από τότε άλλαξαν πολλά

Ο πρόεδρος της Ιταλίας Σέρτζιο Ματαρέλα διαβεβαίωσε, κατά την επίσκεψή του στο Αζερμπαιτζάν στα τέλη Ιουλίου, ότι η Ρώμη δεν θα εμποδίσει την ολοκλήρωση του έργου. Σε ανάλογο μήκος κύματος, ο πρωθυπουργός της χώρας Γκιουζέπε Κόντε χαρακτήριζε τον ΤΑΡ ως στρατηγικό έργο για την Ιταλία. Επρόκειτο για δήλωση που έγινε αμέσως μετά τη συνάντησή που είχε με τον Αμερικανό πρόεδρο στον Λευκό Οίκο και τις πιέσεις που δέχθηκε για το έργο.

Ας σημειωθεί ότι οι εργασίες για την ολοκλήρωση του αγωγού βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη στην Ελλάδα και την Αλβανία. Σε πρώτη φάση η χωρητικότητα του αγωγού ανέρχεται σε 10 δισ. κμ ετησίως και επί 25 χρόνια θα μεταφέρει μόνον αέριο του Αζερμπαϊτζάν, χάρη στην εξαίρεση από την πρόσβαση τρίτων που έχει χορηγήσει η ΕΕ.  Βέβαια, στη δεύτερη φάση ανάπτυξης, που μπορεί να επέλθει πιο γρήγορα, όταν διπλασιαστεί η δυναμικότητά του στα 20 δισ.κμ ετησίως, τότε θα μπορούν και τρίτοι προμηθευτές να μεταφέρουν αέριο και ανάμεσά τους δεν αποκλείεται να είναι και η ρωσική Gazprom, όπως αναφέρουν οι  NewYork Times

Σχετικοί όροι:
TAP
Συναφείς αναρτήσεις
Ο Ιταλός υπουργός Οικονομικών Τζανκάρλο Τζορτζέτι, μιλώντας σήμερα στις αρμόδιες επιτροπές του ιταλικού κοινοβουλίου, αναφέρθηκε στα δημοσιονομικά της χώρας ...
Η απτή πρόοδος της χώρας μας στην επίτευξη των στόχων της μετάβασης πιστοποιείται από το διπλασιασμό της εγκατεστημένης ισχύος ...
Σε αναβάθμιση της δυναμικότητας μεταφοράς φυσικού αερίου του προχωρεί σταδιακά ο αγωγός ΤΑΡ, με στόχο  την αύξηση των προμηθειών ...
Μετά τον πανικό στις αγορές
Η ιταλική κυβέρνηση υπαναχώρησε εν μέρει στον νέο φόρο στα απροσδόκητα κέρδη των τραπεζών, λέγοντας ότι θα εισαγάγει ανώτατο ...
Βουτιά στους χρηματιστηριακούς δείκτες
Η κυβέρνηση της Ιταλίας συγκλόνισε τις αγορές ανακοινώνοντας φόρο στα «απροσδόκητα» κέρδη των τραπεζών. Ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης Ματέο Σαλβίνι ανακοίνωσε ...
Η πρώτη θερμοηλεκτρική μονάδα τελευταίας γενιάς στην Ιταλία
Το νέο υπερσύγχρονο εργοστάσιο Marghera Levante στη Βενετία, τη πρώτη θερμοηλεκτρική μονάδα τελευταίας γενιάς στην Ιταλία, μία  από τις  ...
European Energy - Σικελία
Η European Energy ανακοίνωσε ότι έλαβε την οικοδομική άδεια για ένα πρωτοποριακό έργο ανανεώσιμων πηγών ενέργειας στον δήμο Vizzini ...
Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας
Σε ένα έξτρα κόστος 135 εκατ. ευρώ στον ήδη πανάκριβο λογαριασμό που πλήρωσε  -και πληρώνει- η χώρα για την ...
Φυσικό Αέριο
Στο ποσό των 150 εκατ. ευρώ εκτιμάται ως τώρα το έξτρα κόστος για το φυσικό αέριο που αποθηκεύει η ...
 
 
Θετικές επιδόσεις για ένα ακόμα τρίμηνο καταγράφει η ΔΕΗ. Αναλυτικά, σύμφωνα με τα αποτελέσματα που ανακοίνωσε η επιχείρηση, η μείωση των λειτουργικών κινδύνων ...
Η HELLENiQ ENERGY Holdings Α.Ε.  ανακοίνωσε τα ενοποιημένα οικονομικά αποτελέσματα Α' Τριμήνου 2024, με τα Συγκρίσιμα Κέρδη EBITDA να διαμορφώνονται στα €338 εκατ. ...
Προχωρά ο διαγωνισμός για τη διάθεση ποσοστού 20% της εταιρείας ειδικού σκοπού «Αριάδνη Interconnection ΑΕΕΣ», με στόχο έως τις 21 Ιουνίου να έχουν ...
Το 59%  των συνολικών εισαγωγών φυσικού αερίου της χώρας κάλυψε τον Απρίλιο το ρωσικό αέριο - αγωγού από το σημείο εισόδου στο Σιδηρόκαστρο, ...
Σημαντικό επιχειρηματικό ρίσκο  αποτελεί για τις βιομηχανίες η προμήθεια  ηλεκτρισμού μέσω  μακροχρόνιων διμερών συμβολαίων με φωτοβολταϊκούς σταθμούς, ιδιαίτερα όταν αφορούν στην κάλυψη ενέργειας ...
Στο στόχο της enaon EDA, πρώην ΔΕΠΑ Υποδομών που πλέον ανήκει στην Italgas, να φθάσει ως το τέλος του 2025 στο επίπεδο των ...
Kαινοτόμες λύσεις για την ενσωμάτωση της τεχνητής νοημοσύνης στη βελτίωση της λειτουργίας του προωθεί ο ΔΕΣΦΑ μέσω του  δesfa+ Innovation Center, του ειδικού ...
Την υλοποίηση του Κάθετου Διαδρόμου (Vertical Corridor) μεταφοράς φυσικού αερίου από την Ελλάδα προς τα Βαλκάνια και κεντρική Ευρώπη έως την Ουκρανία προωθεί ...
Mεσοσταθμικό κόστος κεφαλαίου στο 6,3%  για τον ΑΔΜΗΕ όσον αφορά στο ελληνικό τμήμα της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης- Κύπρου προτείνει για την περίοδο 2024-2025 η ...
Το  κινητό τηλέφωνο του καταναλωτή ρεύματος για τη μηνιαία καταμέτρηση της κατανάλωσης ηλεκτρισμού θέτει ως προϋπόθεση ο ΔΕΔΔΗΕ για να προχωρήσει στην όλη  ...
Περιορισμένο μέχρι στιγμής εμφανίζεται το ενδιαφέρον για τα δύο προγράμματα ενεργειακής αναβάθμισης επιχειρήσεων του υπουργείου Περιβάλλοντος- Ενέργειας, που κανονικά λήγουν την Τετάρτη 15 ...
Κερδίζουν έδαφος τα βραχυπρόθεσμα ΡΡΑ, διάρκειας 1 ως 5 ετών, σε σχέση με τις μακροπρόθεσμες διμερείς συμβάσεις προμήθειας ηλεκτρισμού, δηλαδή τα κλασικά ΡΡΑ ...