Tην πεποίθησή τους ότι ο αγωγός ΤΑΡ, Transadriatic Pipeline, θα ολοκληρωθεί το 2020, παρά τις αμφιβολίες που προκάλεσε η νέα ιταλική κυβέρνηση με δηλώσεις υπουργών της, εξέφρασαν ανώτατα στελέχη της αζέρικης κρατικής εταιρίας αερίου Socar και της ΒΡ, που είναι και δύο από τους βασικούς μετόχους της κοινοπραξίας που κατασκευάζει τον ΤΑΡ.
Ο αντιπρόεδρος της Socar κ. Vitaliy Baylarbayov, σε δηλώσεις του από την Ουάσινγκτον ξεκαθάρισε ότι δεν υπάρχει Plan B για τον αγωγό και ότι είναι πεπεισμένος ότι η Ρώμη θα διασφαλίσει την έγκαιρη κατασκευή του, όπως αναφέρει το S&P Global. Σε ανάλογες δηλώσεις προέβη και ανώτατο στέλεχος της BP.
Ο υπουργός Περιβάλλοντος της Ιταλίας Σέρτζιο Κόστα, λίγο μετά την ανάληψη της εξουσίας από τη νέα κυβέρνηση, που προέκυψε από τις εκλογές του Μαίου, είχε χαρακτηρίσει “άσκοπο” το πρότζεκτ και είχε αμφισβητήσει την οικονομική βιωσιμότητά του.
Ο ΤΑΡ, ο οποίος ξεκινά από τα ελληνοτουρκικά σύνορα και καταλήγει στην Ιταλία μέσω Ελλάδας και Αλβανίας, είναι το τελευταίο σκέλος του “Νότιου Διαδρόμου Αερίου”, που θα μεταφέρει φυσικό αέριο του Αζερμπαϊτζάν στην Ευρώπη από το υπό ανάπτυξη κοίτασμα Σαχ Ντενίζ της Μαύρης Θάλασσας.
Το κόμμα των 5 Αστέρων όπως και η Λιγκα του Βορρά, που αναδείχθηκαν στην εξουσία κατά τις πρόσφατες εκλογές στην Ιταλία, είχαν ταχθεί προεκλογικά κατά του αγωγού, στηρίζοντας τις αντιδράσεις περιβαλλοντικών οργανώσεων και μερίδας κατοίκων της περιοχής, όπου καταλήγει ο αγωγός, οι οποίοι θεωρούν ότι το έργο θα προκαλέσει προβλήματα στο περιβάλλον και την τοπική τουριστική βιομηχανία.
Δεδομένου ότι ο ΤΑΡ είναι ένα έργο που στηρίζεται από τις ΗΠΑ και την ΕΕ για την τροφοδοσία της Ευρώπης με αέριο από τρίτες πηγές και εναλλακτικές διαδρομές, προκειμένου να περιοριστεί η εξάρτηση από το ρωσικό αέριο, οι δηλώσεις των Ιταλών αξιωματούχων προκάλεσαν “τριγμούς” όχι μόνον σε επιχειρηματικό επίπεδο αλλά και σε πολιτικό και διεθνών σχέσεων, ιδιαίτερα με την Ουάσινγκτον και τις Βρυξέλλες.
Χαρακτηριστική ήταν και η παρέμβαση του προέδρου των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ στον Ιταλό πρωθυπουργό, όταν επισκέφθηκε τον Λευκό Οίκο, το καλοκαίρι.
Δεν είναι λίγοι μάλιστα όσοι συνδέουν τις πρόσφατες αναφορές περί νέας όδευσης του αγωγού EastMed προς τη Σερβία, αντί της Ιταλίας, (όπως ήταν μέχρι τώρα ο σχεδιασμός), με τη δυσαρέσκεια των ΗΠΑ και των Βρυξελλών για τη στάση της νέας ιταλικής κυβέρνησης και τις πιέσεις που ασκούνται στη Ρώμη
Ο EastMed είναι ο αγωγός που σχεδιάζεται για τη μεταφορά του αερίου από τα offshore κοιτάσματα του Ισραήλ και της Κύπρου στην Κρήτη- στην ηπειρωτική Ελλάδα και στην Ιταλία, μέσω του ελληνο-ιταλικού αγωγού IGI. Σε συνάντηση υπουργών από τις χώρες των Βαλκανίων με τον υπουργό Περιβάλλοντος- Ενέργειας Γιώργο Σταθάκη και αξιωματούχους των ΗΠΑ, που πραγματοποιήθηκε την περασμένη εβδομάδα στη Θεσσαλονίκη στο πλαίσιο των εκδηλώσεων για τη ΔΕΘ, συζητήθηκε η νέα διαδρομή προς Σερβία, προφανώς μέσω πΓΔΜ.