Με δεδομένες τις αντιδράσεις της βιομηχανίας, τέθηκε, τελικά, σε διαβούλευση, -έως την προσεχή Τετάρτη 29 Οκτωβρίου-, το νομοσχέδιο για την απελευθέρωση της λιανικής στο φυσικό αέριο, δύο ημέρες μετά την ανάκληση του αρχικού κειμένου, εκ μέρους του ΥΠΕΚΑ, για …τεχνικούς λόγους. Σύμφωνα με το εισαγωγικό σημείωμα του υφυπουργού, Μάκη Παπαγεωργίου, οι διατάξεις του σχεδίου νόμου συμπληρώνουν τον ν. 4001/2011 και το ισχύον πλαίσιο της αγοράς ενέργειας, ιδίως όσον αφορά το θέμα του φ.α. Έντονα αντέδρασε και πάλι η Ένωση Βιομηχανικών Καταναλωτών Ενέργειας, χαρακτηρίζοντας "βόμβα στα θεμέλια της συγκεκριμένης αγοράς και της βιομηχανικής δραστηριότητας στη χώρα" την προωθούμενη αύξηση στο κόστος της διανομής αερίου. Επί του προκειμένου, ο Πρόεδρος του Συνδέσμου Βιομηχανικών Αττικής-Πειραιώς, Δημήτρης Μαθιός, έκανε λόγο για απρόβλεπτη αύξηση του κόστους διανομής χωρίς αντάλλαγμα, ανατροπή του προϋπολογισμού για το 2015 και νέες μεγάλες ζημιές… Γεγονός είναι, πάντως, ότι το κείμενο που συνέταξε το ΥΠΕΚΑ ορίζει την τμηματική κατάργηση σε διάστημα τριών ετών από σήμερα, του μονοπωλίου των Εταιριών Παροχής Αερίου στην Αττική, τη Θεσσαλονίκη και τη Θεσσαλία, τον διαχωρισμό της εμπορίας αερίου στη λιανική αγορά από τη διαχείριση του δικτύου. Το τελευταίο έργο θα ανατεθεί στις Εταιρίες Διαχείρισης Αερίου (ΕΔΑ), προς τις οποίες οι νυν ΕΠΑ, μαζί και η ΔΕΠΑ θα δώσουν τα ανάλογα περιουσιακά στοιχεία.
Την ίδια ώρα, αναστάτωση προκαλείται και στους ιδιοκτήτες διαμερισμάτων, καθώς, με το ν/σ καλούνται εκείνοι που αυτονομούνται να συμμετάσχουν στις κοινές δαπάνες λειτουργίας και συντήρησης της κεντρικής θέρμανσης του κτιρίου, όταν επαναλειτουργήσει. Αν το σύστημα διαθέτει ωρομετρητές ή θερμιδομετρητές αυτονομίας τότε η συμμετοχή ανέρχεται στο προβλεπόμενο από τη σχετική μελέτη ποσοστό της πάγιας συμμετοχής της ιδιοκτησίας με ανώτατο όριο το 25%. Αν το σύστημα δεν διαθέτει μετρητές, τότε το αποσυνδεδεμένο διαμέρισμα θα πληρώνει το ποσοστό συμμετοχής που προβλέπει ο κανονισμός της πολυκατοικίας για τα κενά διαμερίσματα με ανώτατο όριο το 25%. Εφόσον ο κανονισμός δεν προβλέπει μειωμένο ποσοστό συμμετοχής, τότε θα ισχύει το 25% του προσδιορισμένου ποσοστού της ιδιοκτησίας στις δαπάνες αυτές. Κάποιο διαμέρισμα, για να αυτονομηθεί από τη χρήση πετρελαίου, θα πρέπει να ζητήσει τη σύγκληση γενικής συνέλευσης από τον διαχειριστή ή να την συγκαλέσει ο ενδιαφερόμενος με αίτημα τη σύνδεση της πολυκατοικίας με το φυσικό αέριο. Στη συνέλευση θα πρέπει να παρουσιάσει πάνω από μία προσφορά σύνδεσης. Σε περίπτωση που η συνέλευση αρνηθεί ή δεχθεί το αίτημα αλλά δεν το υλοποιήσει εντός 45 ημερών, τότε το διαμέρισμα μπορεί να αυτονομηθεί .
Στην επιστολή, πάντως, που απέστειλε προς το ΥΠΕΚΑ, τη ΡΑΕ, την Επιτροπή Ανταγωνισμού αλλά και το Γραφείο του Πρωθυπουργού, η ΕΒΙΚΕΝ, σημειώνεται ότι εφόσον το Ελληνικό Δημόσιο έχει υποχρέωση αποζημίωσης των ΕΠΑ λόγω των συμβάσεων που έχει υπογράψει, αυτή πρέπει να ρυθμιστεί με φορολογικά και άλλα κίνητρα και όχι να επιβαρύνει τους καταναλωτές. Τονίζεται, στο μεταξύ, πως, σε καμία περίπτωση δε νοείται να επωμιστούν νέα βάρη ή να κληθούν να συμμετέχουν στην ανάπτυξη νέων δικτύων οι ήδη συνδεδεμένοι βιομηχανικοί καταναλωτές που δίνουν αγώνα επιβίωσης. Η ΕΒΙΚΕΝ αντέδρασε λόγω της μεγάλης αύξησης, στα 4 ευρώ/ Mwh σε σχέση με κάτω από 1 ευρώ σήμερα, της χρέωσης για τη διανομή του αερίου -πρόκειται για μεταβατική ρύθμιση που περιλαμβάνει το νομοσχέδιο και η οποία θα εφαρμοστεί από τη ψήφισή του μέχρι να τεθούν σε ισχύ τα νέα τιμολόγια, τα οποία θα διαμορφωθούν βάσει κανονισμού που θα καταρτίσει η ΡΑΕ.
Εντελώς αντιφατικές με την ως τώρα προσπάθεια της κυβέρνησης για βελτίωση της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής βιομηχανίας είναι, σύμφωνα με τον πρόεδρο του Συνδέσμου Βιομηχανιών Αττικής και Πειραιώς (ΣΒΑΠ), Δημήτρη Μαθιό, οι προϋποθέσεις απελευθέρωσης της αγοράς φυσικού αερίου. "Δεν υπάρχει προηγούμενο σε Ευρωπαϊκή χώρα, όπου η χρέωση του δικτύου διανομής να είναι 4 Ευρώ/MWh, επιπλέον του, ήδη, υψηλού κόστους μεταφοράς των 3-4 περίπου Ευρώ/MWh", αναφέρει χαρακτηριστικά. Κατά τον κ.Μαθιό, προφανώς η αύξηση αυτή ακυρώνει όποια σκέψη για επένδυση μια και ήδη η τιμή του φυσικού αερίου για την ελληνική βιομηχανία είναι υψηλότερη έναντι των Ευρωπαίων ανταγωνιστών μας κατά 30%. "Δεν είναι δυνατόν να ανατρέπονται τα επιχειρηματικά σχέδια μεγάλων επιχειρήσεων για τις οποίες το φυσικό αέριο είναι βασικός παράγοντας κόστους με ξαφνικές αποφάσεις", καταλήγει.
Στο χθεσινό κείμενο, ωστόσο, του ν/σ γίνεται αποδεκτό το αίτημα της βιομηχανίας να καταστούν οι ΕΠΑ "Επιλέγοντες Πελάτες", υπό όρους. Ακόμη προβλέπεται, μεταξύ άλλων, ότι πέραν των Πελατών που έχουν, ήδη, καταστεί Επιλέγοντες, δικαιούνται να επιλέγουν προμηθευτή ή να αγοράζουν απευθείας φυσικό αέριο όλοι εκείνοι -συμπεριλαμβανομένων των οικιακών-, που είναι εγκατεστημένοι εκτός των γεωγραφικών περιοχών και ανήκουν στην αρμοδιότητα των ΕΠΑ Αττικής, Θεσσαλονίκης και Θεσσαλίας. Μέσα στις γεωγραφικές περιοχές, δε, που ανήκουν στην αρμοδιότητα των ΕΠΑ Αττικής, Θεσσαλονίκης και Θεσσαλίας, όλοι όσοι προμηθεύονται φυσικό αέριο με σκοπό να χρησιμοποιηθεί ως καύσιμο σε κινητήρες μέσων θαλάσσιας και χερσαίας μεταφοράς, όλοι εκείνοι που προμηθεύονται φυσικό αέριο για βιομηχανική χρήση, οι οποίοι εντός του χρονικού διαστήματος των δώδεκα προηγούμενων διαδοχικών μηνών από την ανωτέρω ημερομηνία, είχαν πραγματική κατανάλωση μεγαλύτερη των 2,2 GWh ανά θέση κατανάλωσης. Ακόμη, από 1ης Ιανουαρίου 2016 όλοι οι μη οικιακοί πελάτες, οι οποίοι εντός του χρονικού διαστήματος των δώδεκα προηγούμενων διαδοχικών μηνών από την ημερομηνία αυτή, είχαν πραγματική κατανάλωση μεγαλύτερη των 2,2 GWh ανά θέση κατανάλωσης. Και, από 1ης Ιανουαρίου 2017 όλοι οι Μη Οικιακοί Πελάτες ανεξαρτήτως κατανάλωσης, ενώ, από 1η Ιανουαρίου 2018, όλοι οι οικιακοί πελάτες.