Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Τι συμβαίνει στην Αθήνα και την υπόλοιπη Ελλάδα
Προς μείωση των τιμών του φυσικού αερίου, επιστολή στην ΡΑΕ από την ΕΔΑ Θεσσ.
Δευτέρα, 11/02/2019

Μειώνονται οι τιμές στο φυσικό αέριο! Η αρχή γίνεται από την Θεσσαλονίκη και την Θεσσαλία, καθώς επεκτείνεται το δίκτυο, οι χρήστες που ζητούν να συνδεθούν αυξάνονται, και βεβαίως ο όγκος της κατανάλωσης, οπότε υπάρχουν περιθώρια για μείωση της τιμής. Ήδη, την περασμένη εβδομάδα, η διοίκηση της Εταιρείας Διανομής Αερίου Θεσσαλονίκης – Θεσσαλίας, (εταιρεία που ελέγχεται κατά 51% από την Δημόσια Επιχείρηση Αερίου, την ΔΕΠΑ και κατά 49% από τον Ιταλικό ενεργειακό κολοσό ΕΝΙ) απέστειλε επιστολή στην Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας να εγκρίνει… μείωση, έστω και οριακή, στα τιμολόγια του φυσικού αερίου, η οποία θα περάσει στους πελάτες των εταιρειών λιανικής που χρησιμοποιούν το δίκτυο.

Σε δεύτερο χρόνο και ανάλογα με την αύξηση των χρηστών και στην περιοχή ευθύνης της ΔΕΔΑ, που φροντίζει για την αύξηση των δικτύων στην περιοχή της Αττικής και στην υπόλοιπη Ελλάδα, αναμένονται, επίσης, μειώσεις. Οι κάτοικοι της Θεσσαλίας και της Θεσσαλονίκης είναι πιθανό να δουν και νέες μειώσεις του χρόνου, αφού η Εταιρεία Διανομής βρίσκεται σε φάση ένταξης στο δίκτυό της και του νομού Χαλκιδικής.

Όπως εξήγησε στο b.e. ο γενικός διευθυντής της ΕΔΑ Θεσσαλονίκης – Θεσσαλίας κ. Λ. Μπακούρας, για πρώτη φορά στην Ελλάδα, υιοθετήθηκε η τεχνολογία CNG και συγκεκριμένα η δημιουργία ενός αυτόνομου τοπικού δικτύου, όπου η μεταφορά του αερίου γίνεται οδικά, σε συμπιεσμένη μορφή CNG, σε ειδικο σταθμό αποσυμπίεσης που κατασκευάστηκε από την ΕΔΑ ΘΕΣΣ στην πόλη, καθώς η εν λόγω περιοχή δεν είναι συνδεδεμένη με το δίκτυο αγωγών διανομής της Θεσσαλονίκης. Πρόκειται για τον Λαγκαδά, που παρέχεται φθηνό καύσιμο σε 150 κατοίκους και επιχειρήσεις!

Η εν λόγω τεχνολογία που χρησιμοποιείται για την τροφοδοσία περιοχών με έως 10 χιλιάδες κατοίκους, καθώς οικονομοτεχνικά δεν δικαιολογείται η κατασκευή αγωγού αλλά συμφέρει το φυσικό αέριο να μεταφέρεται με ειδικά διασκευασμένα φορτηγά βυτιοφόρα. Το αέριο φορτώνεται από το σταθμό συμπίεσης που βρίσκεται εντός του δικτύου διανομής και φτάνει στον σταθμό αποσυμπίεσης, όπου και στη συνέχεια συνδέεται με το τοπικό αυτόνομο δίκτυο που διανέμει το αέριο στους χρήστες. 

Το πείραμα πέτυχε!

Ο πρώτος σταθμός που κατασκεύασε στο Λαγκαδά η ΕΔΑ Θεσσαλονίκης Θεσσαλίας κόστισε 270 χιλιάδες ευρώ και τους τελευταίους 4 μήνες ειδικά φορτία CNG, εξασφαλίζουν την τροφοδοσία του τοπικού δικτύου για 3 έως 5 ημέρες ανάλογα με την κατανάλωση. Μάλιστα, κατά την πρόσφατη κακοκαιρία, δοκιμάστηκε υπό ακραίες καιρικές συνθήκες το σύστημα του “εικονικού αγωγού” περνώντας με άριστα τις εξετάσεις αφού η μεταφορά των φορτίων έγινε απρόσκοπτα και ταυτόχρονα παρά τις υψηλές καταναλώσεις καλύφθηκαν οι ανάγκες των καταναλωτών όπως θα συνέβαινε εάν υπήρχε πραγματικός αγωγός που να συνδέει το Λαγκαδά με το δίκτυο της Θεσσαλονίκης.

Επέκταση σε Χαλκιδική…

Μάλιστα μετά το Λαγκαδά, κατασκευάστηκαν  και άλλοι σταθμοί τόσο στη Θεσσαλονίκη (Κουφάλια, Χαλάστρα) όσο και στη Θεσσαλία (Τύρναβος, Ελασσόνα,Καλαμπάκα) ενώ για το 2019 σχεδιάζεται να συνδεθούν ο Παλαμάς, η Αγιά και οι Σοφάδες. Ταυτόχρονα τις επόμενες ημέρες ξεκινά η μελέτη που θα καθορίσει εάν θα κατασκευαστεί ανάλογος σταθμός και δίκτυο και στη Χαλκιδική, με στόχο εάν κριθεί συμφέρον μέχρι το καλοκαίρι του 2020 να υπάρχει αέριο και εκεί.

Οι προγραμματισμένες επενδύσεις όχι μόνο για CNG αλλά συνολικά για επεκτάσεις δικτύου, σύμφωνα με το πρόγραμμα ανάπτυξης που εγκρίθηκε για την πενταετία 2019 - 2013, φτάνουν τα 92,7 εκατ. ευρώ. Βάσει του ίδιου προγράμματος ανάπτυξης προβλέπεται αύξηση του δικτύου των αγωγών κατά 301 χλμ. Σήμερα το δίκτυο διανομής σε Θεσσαλονίκη και Θεσσαλία φτάνει τα 2323,1 χλμ και έχουν επενδυθεί συνολικά 546,1 εκατ. ευρώ.

Το 2019 προβλέπεται να συνδεθούν στη Θεσσαλονίκη 4 περιοχές στο Δήμο Θέρμης και μία στο Δήμο Θερμαϊκού, και στη Θεσσαλία η Νέα Αγχίαλος και οι Μικροθήβες του Δήμου Βόλου. Σήμερα καλύπτεται το 60% του πληθυσμού με φυσικό αέριο και ανά 6,2 μέτρα δικτύου υπάρχει μία σύνδεση. Στόχος είναι στο τέλος του πενταετούς προγράμματος, το ποσοστό κάλυψης του πληθυσμού να φτάσει το 65% και οι συνδέσεις από 338 χιλιάδες να φτάσουν τις 395 χιλιάδες το 2023.

Σε ό,τι αφορά τα τέλη διανομής, παρά το γεγονός ότι στη διετία 2017 - 2018  προστέθηκαν 189,7 χιλιόμετρα δικτύου, με τις επενδύσεις να έχουν φτάσει τα 43,1 εκατ. ευρώ , εντούτοις τα τέλη για τους καταναλωτές μειώθηκαν έστω και οριακά, λόγω αυξημένων όγκων κατανάλωσης.

….και στα νησιά

Στο μεταξύ, επέκταση των δικτύων φυσικού αερίου σε 43 πόλεις της Περιφέρειας και στα μεγάλα νησιά (Κρήτη, Ρόδο, Μυτιλήνη, Σάμο και Χίο) με στόχο την τροφοδοσία περισσότερων από 32.000 καταναλωτών, κυρίως οικιακών, προβλέπει το πενταετές (2018 - 2022) πρόγραμμα ανάπτυξης της Δημόσιας Επιχείρησης Δικτύων Διανομής Αερίου που τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση από την Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας.

Το συνολικό ύψος των επενδύσεων διαμορφώνεται στα 190,8 εκατ. ευρώ και θα χρηματοδοτηθεί από το ΕΣΠΑ (50 %), δανεισμό (40%) και ίδια κεφάλαια της εταιρείας. Συνολικά, με την κατασκευή των νέων δικτύων προβλέπεται να τροφοδοτηθούν 27.869 νέοι οικιακοί πελάτες, 4.833 εμπορικοί και 82 βιομηχανίες.

Σχετικοί όροι:
Συναφείς αναρτήσεις
Mε ενδιαφέρον παρακολουθεί η αγορά τις εξελίξεις γύρω από την υπόθεση της Bulgargaz, η οποία συσσωρεύει μεγάλες ζημιές από ...
Tη σημαντική μείωση που κατέγραψαν οι οικιακοί λογαριασμοί ηλεκτρισμού και του φυσικού αερίου το δεύτερο εξάμηνο του 2023 υπογραμμίζει η ...
Σε σημαντική αύξηση  των τελών χρήσης του δικτύου  διανομής φυσικού αερίου  οδηγεί το Πρόγραμμα Ανάπτυξης Δικτύου Διανομής της enaon ...
Η σεζόν για τη θέρμανση ολοκληρώθηκε και τυπικά στις 31 Μαρτίου και σύμφωνα με την επίτροπο ενέργειας Κάντρι Σίμσον ...
Την παρέμβαση της ΡΑΑΕΥ για τις σημαντικές αυξήσεις στα τέλη χρήσης του δικτύου φυσικού αερίου, που προκαλούν οι αναπροσαρμογές ...
Σε δέσμη παρεμβάσεων για την οριστική διευθέτηση των εκκρεμοτήτων που σχετίζονται με την ΛΑΡΚΟ, με γνώμονα την ανάγκη να ...
Φυσικό αέριο στην Κρήτη σχεδιάζει να φέρει η enaon-EDA, όπως έχει μετονομαστεί η ΔΕΠΑ Υποδομών, και μάλιστα έχει εντάξει ...
Η Ελλάδα, η Ιταλία και η Γερμανία είναι οι τρεις χώρες της Ευρώπης που αναπτύσσουν τις περισσότερες υποδομές φυσικού ...
H ενίσχυση της ευελιξίας στα συστήματα ηλεκτροπαραγωγής, η μείωση της κατανάλωσης φυσικού αερίου κατά 15% κατά τη χειμερινή περίοδο ...
 
 
Επιπλέον χρέωση υπέρ των ΑΠΕ, βάσει μίας νομοθετικής ρύθμισης του 2022, είναι πιθανόν να κληθούν να πληρώσουν οι καταναλωτές, συμπεριλαμβανομένης της  βιομηχανίας, καθώς ...
Πολλές ώρες με μηδενικές ακόμα και αρνητικές τιμές ηλεκτρισμού, ίσως οι περισσότερες από κάθε άλλη φορά  καταγράφηκαν στην Αγορά τη Μεγάλη Εβδομάδα, όπως ...
Η αφρικανική σκόνη που μας επισκέπτεται όλο και συχνότερα κάθε χρόνο, μπορεί να επηρεάσει την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από τα φωτοβολταϊκά πάρκα; Πρόκειται ...
Την πλήρη αναμόρφωση ή την απόρριψη των αλλαγών που προτείνει η ΡΑΑΕΥ για την τροποποίηση του Κώδικα Προμήθειας Ηλεκτρικής Ενέργειας και Φυσικού Αερίου ...
Αντιρρήσεις σχεδόν για τo σύνολο των τροποποιήσεων του Κώδικα Προμήθειας που προτείνει η ΡΑΑΕΥ για την αντιμετώπιση του ενεργειακού τουρισμού από τους στρατηγικού ...
Διαφοροποίηση προς το χειρότερο των ληξιπρόθεσμων οφειλών ρεύματος, οι οποίες τον Αύγουτστο του 2023 είχαν φθάσει στο ιλιγγιώδες ποσό των  2,84 δισ. ευρώ ...
Η MYTILINEOS σε κοινοπραξία με τη GE Vernova ολοκλήρωσαν την κατασκευή της νέας μονάδας προσωρινής παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας, με φυσικό αέριο στο Δουβλίνο, εντός του ...
To κόστος του Great Sea Interconnector, στο τμήμα της ηλεκτρικής διασύνδεσης Ελλάδος-Κύπρου και κυρίως τα ποσά που θα πρέπει να καλύψουν οι καταναλωτές ...
Mε ενδιαφέρον παρακολουθεί η αγορά τις εξελίξεις γύρω από την υπόθεση της Bulgargaz, η οποία συσσωρεύει μεγάλες ζημιές από τη σύμβαση προμήθειας αερίου ...
Ο ΔΕΔΔΗΕ ανακοινώνει ότι τίθεται σε ισχύ το νυχτερινό οικιακό τιμολόγιο θερινής περιόδου από την 1η Μαΐου 2024 μέχρι την 31η Οκτωβρίου 2024 ...
Μακροχρόνιες συμβάσεις προμήθειας ηλεκτρισμού από ΑΠΕ, τα γνωστά ΡΡΑ, συνολικής ισχύος 950 MW υπογράφηκαν το 2023 στην Ελλάδα, πράγμα που την κατατάσσει στην ...
Με ζημιές έκλεισε η χρήση του  2023 για την εταιρία διανομής φυσικού αερίου enaon ΕDA, όπως έχει μετονομαστεί η ΔΕΠΑ Υποδομών, μετά την ...