Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Μόνιμος Μηχανισμός Επάρκειας Ισχύος
Στα 400 εκατ. το κόστος για τις μεγάλες βιομηχανίες
Παρασκευή, 10/05/2019

Στα 400 εκατ. ευρώ ετησίως επί 10 χρόνια εκτιμούν οι μεγάλες βιομηχανίες το επιπλέον κόστος για την αγορά ηλεκτρισμού   από την εφαρμογή του προτεινόμενου Μόνιμου Μηχανισμού Επάρκειας Ισχύος και ζητούν να παραταθεί η διακοψιμότητα, επισημαίνοντας ότι το σχέδιο δεν δίνει την απαιτούμενη έμφαση στο σκέλος της Ζήτησης, σε βαθμό μάλιστα που ξεφεύγει του πνεύματος των Κατευθυντηρίων Γραμμών της ΕΕ.

Πρόκειται για τις βασικές θέσεις που διατυπώνει η ΕΒΙΚΕΝ, η Ένωση Βιομηχανικών Καταναλωτών Ενέργειας σε επιστολή της προς τον υπουργό Περιβάλλοντος- Ενέργειας Γιώργο Σταθάκη, με κοινοποίηση στον αναπληρωτή υπουργό Βιομηχανίας Στέργιο Πιτσιόρλα και τον πρόεδρο της ΡΑΕ Νίκο Μπουλαξή, στο πλαίσιο της δημόσιας διαβούλευσης για τον Μόνιμο Μηχανισμό, ο οποίος θα περιλαμβάνει και τα περίφημα “λιγνιτικά ΑΔΙ”.

“ Ο μηχανισμός δεν απαντά στα πραγματικά προβλήματα  και στις προκλήσεις που αντιμετωπίζει  σήμερα η αγορά” αναφέρει το κείμενο της ΕΒΙΚΕΝ, τονίζοντας ότι πριν προκριθεί ένας μηχανισμός που “θα δεσμεύει την αγορά με ένα τόσο μεγάλο κόστος της τάξης των 400 εκατ. ευρώ ετησίως και για τόσο μεγάλη χρονική διάρκεια (10 έτη)” θα έπρεπε να υπάρξει σχετική τεκμηρίωση για την αναγκαιότητά του και σαφής περιγραφή του προβλήματος , αλλά και των εναλλακτικών λύσεων.

Ας σημειωθεί ότι ο εν λόγω μηχανισμός αποτελεί ένα σύστημα αμοιβής των ηλεκτροπαραγωγικών μονάδων ανεξαρτήτως τεχνολογίας για την ισχύ που διαθέτουν.

Η ΕΒΙΚΕΝ προειδοποιεί ότι η αύξηση του κόστους ηλεκτρισμού στην προμήθεια θα δυσχεράνει το άνοιγμα της αγοράς, που αποτελεί δέσμευση της χώρας.

Τονίζει δε, ότι πρέπει μέσα στο 2019 να λειτουργήσουν οι νέες αγορές ηλεκτρισμού και ιδιαίτερα η αγορά εξισορρόπησης, η οποία θα λύσει το πρόβλημα της μη ανάκτησης του σταθερού κόστους των μονάδων παραγωγής από την αγορά, μέσω της αμοιβής των υπηρεσιών εφεδρείας. Στο σημείο αυτό πάντως η ΕΒΙΚΕΝ, επικαλούμενη την ευρωπαϊκή εμπειρία, μιλά για αύξηση του κόστους προμήθειας.

“Το προφανές θα ήταν να αξιολογήσουμε την αγορά  υπό τη νέα της δομή, πριν προκρίνουμε την έγκριση ενός μόνιμου μηχανισμού επάρκειας ισχύος  δεκαετούς διάρκειας, που θα αυξήσει σημαντικά το κόστος προμήθειας στην αγορά ” αναφέρει η επιστολή.

Υποστηρίζει ότι το σχέδιο που έθεσε προς διαβούλευση το ΥΠΕΝ έρχεται σε αντίθεση με τη γενική προσέγγιση της Κομισιόν, όπως αυτή αποτυπώνεται στους ήδη εγκεκριμένους ανάλογους μηχανισμούς άλλων χωρών, ιδιαίτερα όσον αφορά στο σκέλος της Ζήτησης.

Για παράδειγμα η Γερμανία εφαρμόζει μηχανισμό διασφάλισης εφεδρικής ισχύος  και όχι επάρκειας ισχύος με διαφοροποιημένους όρους συμμετοχής της ζήτησης, ώστε να διασφαλίζεται η ισότιμη και ανταγωνιστική συμμετοχή της, παράλληλα με τον ισχύοντα μηχανισμό διακοψιμότητας (ΑBLAV). Στο Βέλγιο λειτουργεί μηχανισμός στρατηγικής εφεδρείας, με δύο διαφορετικά προϊόντα και ειδικές απαιτήσεις διαθεσιμότητας, ώστε να επιτρέπει τον απ’ ευθείας ανταγωνισμό μεταξύ παραγωγών και ζήτησης.

Η ΕΒΙΚΕΝ θεωρεί ότι ο υπό διαβούλευση μηχανισμός δεν είναι συμβατός με τις Κατευθυντήριες Γραμμές της Ευρωπαικής Επιτροπής για τις κρατικές ενισχύσεις και με την τελική έκθεση της Κομισιόν για τους μηχανισμούς επάρκειας ισχύος, καθώς αποτυγχάνει να προσφέρει επαρκή ενθάρρυνση στη  Ζήτηση και να διασφαλίζει την ισότιμη συμμετοχή της σε σχέση με τους άλλους παραγωγούς. Στο πλαίσιο αυτό, η Ενωση επικαλείται την παρ. 220 των Κατευθυντηρίων Αρχών, σύμφωνα με την οποία “τα κράτη- μέλη θα πρέπει πρωτίστως να έχουν εξετάσει όλες τις πιθανές εναλλακτικές λύσεις, όπως η διαχείριση της ζήτησης, οι οποίες μπορούν να εξασφαλίσουν επάρκεια ισχύος στο σύστημα χωρίς να επιδρούν αρνητικά στην επίτευξη του στόχου της κατάργησης των επιδοτήσεων σε τομείς μη φιλικούς προς το περιβάλλον ή που ενέχουν σημαντική επιβάρυνση για τον καταναλωτή.

Στον προτεινόμενο μηχανισμό “απουσιάζει η επιβεβλημένη, κατά την άποψή μας, προσέγγιση των ειδικών όρων συμμετοχής της ζήτησης, καθώς   η  Ζήτηση είναι επιλέξιμη να συμμετάσχει υπό τους ίδιους όρους με τους άλλους παραγωγούς που προσφέρουν εφεδρική ισχύ” αναφέρει  η ΕΒΙΚΕΝ. Τονίζει ακόμα ότι,  ο υπό διαβούλευση μηχανισμός δεν λαμβάνει υπόψη ότι κύρια δραστηριότητα της Ζήτησης ηλεκτρισμού είναι να παράγει προϊόντα και στο πλαίσιο αυτό δεν μπορεί να αναλαμβάνει ρίσκα όπως η διακοπή του φορτίου της σε εικοσιτετράωρη συνεχή βάση ή και επιβαρύνσεων όπως το pay back obligation.

Στην ουσία ο προτεινόμενος μηχανισμός αποκλείει τη συμμετοχή ευέλικτων φορτίων ζήτησης, που δεν έχουν περιορισμό στη διάρκεια διακοπής. Εξαντλείται  στα φορτία βασικού φορτίου, η συμμετοχή των οποίων θα είναι πολύ περιορισμένη ως προς την διάρκεια διακοπής.

Το συμπέρασμα είναι ότι ο υπό διαβούλευση μηχανισμός καθιστά ανέφικτη στην πράξη τη συμμετοχή της Ζήτησης υπό τις παρούσες συνθήκες της αγοράς, καθώς δεν δίνει κανένα ουσιαστικό κίνητρο,  υποστηρίζει η ΕΒΙΚΕΝ και καταλήγει ότι πρέπει άμεσα  και παράλληλα με την υπό διαβούλευση πρόταση να υποβληθεί στην Κομισιόν αίτημα για παράταση του μηχανισμού της διακοψιμότητας,  οποίος είναι ο μόνος μηχανισμός στην πράξη,  που διασφαλίζει ισότιμη συμμετοχή της ζήτησης στην αγορά μέχρι να ολοκληρωθεί η σύζευξη με τις γειτονικές αγορές ηλεκτρισμού  και να διαμορφωθούν οι ώριμες συνθήκες που θα επιτρέψουν την ισότιμη συμμετοχή της Ζήτησης.

Συναφείς αναρτήσεις
Επιπλέον χρέωση υπέρ των ΑΠΕ, βάσει μίας νομοθετικής ρύθμισης του 2022, είναι πιθανόν να κληθούν να πληρώσουν οι καταναλωτές, ...
Η ανεξέλεγκτη διείσδυση των ΑΠΕ και ειδικά των φωτοβολταϊκών  με τα τεράστια προβλήματα που προκαλεί, όπως ο “κανιβαλισμός της ...
Ποσοστό 17% των εσόδων από τις δημοπρασίες ρύπων, έναντι 11% προηγουμένως, θα λάβει σύμφωνα με πληροφορίες η ενεργοβόρος βιομηχανία ...
Βραχυχρόνιες συμφωνίες προμήθειας πράσινου ρεύματος, της τάξης των δύο ετών  και όχι των 10 ετών, όπως είναι τα κλασικά ...
“Φρένο” στην αύξηση του WACC, δηλαδή του συντελεστή απόδοσης κεφαλαίου, που ζητεί η ΔΕΠΑ Υποδομών και  μεταφράζεται σε αύξηση των ...
Mειωμένη αλλά και ενοποιημένη χρέωση για το ΕΤΜΕΑΡ (χρέωσης υπέρ των ΑΠΕ)  και τις Υπηρεσίες Κοινής Ωφέλειας (ΥΚΩ) στο ...
Χαμένη υπόθεση θεωρούν πια τα PPAs οι μεγάλες βιομηχανίες όσο δεν δίνονται κίνητρα για τη σύναψη των μακροχρόνιων συμβολαίων προμήθειας ...
Σημαντικά εμπόδια για την ανάπτυξη των πράσινων PPAs, των μακροπρόθεσμων διμερών συμβάσεων προμήθειας ρεύματος από  ΑΠΕ, παρά την προτεραιότητα ...
Ένωση Βιομηχανικών Καταναλωτών Ενέργειας
Ένα ακόμα βήμα για τα 9  εκατ. ευρώ που διεκδικούν βιομηχανίες και επιχειρήσεις από τους Διαχειριστές Διανομής Αερίου έγινε ...
 
 
Η HELLENiQ ENERGY Holdings Α.Ε.  ανακοίνωσε τα ενοποιημένα οικονομικά αποτελέσματα Α' Τριμήνου 2024, με τα Συγκρίσιμα Κέρδη EBITDA να διαμορφώνονται στα €338 εκατ. ...
Προχωρά ο διαγωνισμός για τη διάθεση ποσοστού 20% της εταιρείας ειδικού σκοπού «Αριάδνη Interconnection ΑΕΕΣ», με στόχο έως τις 21 Ιουνίου να έχουν ...
Το 59%  των συνολικών εισαγωγών φυσικού αερίου της χώρας κάλυψε τον Απρίλιο το ρωσικό αέριο - αγωγού από το σημείο εισόδου στο Σιδηρόκαστρο, ...
Σημαντικό επιχειρηματικό ρίσκο  αποτελεί για τις βιομηχανίες η προμήθεια  ηλεκτρισμού μέσω  μακροχρόνιων διμερών συμβολαίων με φωτοβολταϊκούς σταθμούς, ιδιαίτερα όταν αφορούν στην κάλυψη ενέργειας ...
Στο στόχο της enaon EDA, πρώην ΔΕΠΑ Υποδομών που πλέον ανήκει στην Italgas, να φθάσει ως το τέλος του 2025 στο επίπεδο των ...
Kαινοτόμες λύσεις για την ενσωμάτωση της τεχνητής νοημοσύνης στη βελτίωση της λειτουργίας του προωθεί ο ΔΕΣΦΑ μέσω του  δesfa+ Innovation Center, του ειδικού ...
Την υλοποίηση του Κάθετου Διαδρόμου (Vertical Corridor) μεταφοράς φυσικού αερίου από την Ελλάδα προς τα Βαλκάνια και κεντρική Ευρώπη έως την Ουκρανία προωθεί ...
Mεσοσταθμικό κόστος κεφαλαίου στο 6,3%  για τον ΑΔΜΗΕ όσον αφορά στο ελληνικό τμήμα της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης- Κύπρου προτείνει για την περίοδο 2024-2025 η ...
Το  κινητό τηλέφωνο του καταναλωτή ρεύματος για τη μηνιαία καταμέτρηση της κατανάλωσης ηλεκτρισμού θέτει ως προϋπόθεση ο ΔΕΔΔΗΕ για να προχωρήσει στην όλη  ...
Περιορισμένο μέχρι στιγμής εμφανίζεται το ενδιαφέρον για τα δύο προγράμματα ενεργειακής αναβάθμισης επιχειρήσεων του υπουργείου Περιβάλλοντος- Ενέργειας, που κανονικά λήγουν την Τετάρτη 15 ...
Κερδίζουν έδαφος τα βραχυπρόθεσμα ΡΡΑ, διάρκειας 1 ως 5 ετών, σε σχέση με τις μακροπρόθεσμες διμερείς συμβάσεις προμήθειας ηλεκτρισμού, δηλαδή τα κλασικά ΡΡΑ ...
Ποσό 120 εκατ. ευρώ, από επιστροφή ΕΤΜΕΑΡ των ετών 2021-23, εξακολουθεί να αναμένει η βιομηχανία, καθώς μέχρι σήμερα έχει ολοκληρωθεί η εκκαθάριση μόνον  ...