Σε πλήρη εξέλιξη δείχνει να βρίσκεται “η μάχη της Κρήτης” για το ηλεκτρικό καλώδιο που θα διασυνδέσει το νησί με την Αττική, με τους δύο “μονομάχους”, τον ΑΔΜΗΕ και τον Euroasia, να επιμένουν ο καθένας στη δική του λύση, οι οποίες αν τελικώς εφαρμοστούν και οι δύο οδηγούν στην κατασκευή δύο ηλεκτρικών διασυνδέσεων Κρήτης- Αττικής.
Πρόσφατα κορυφαίο στέλεχος της ΡΑΕ διαβεβαίωνε ότι σύντομα θα υπάρξει η νομική φόρμουλα που θα επιτρέψει στην Αρχή να δώσει το πράσινο φως για να ξεκινήσει η αρμόδια θυγατρική του ΑΔΜΗΕ, η “Αριάδνη Interconnector” τις διαγωνιστικές διαδικασίες για το καλώδιο Κρήτης- Αττικής ως εθνικό έργο. Ωστόσο φαίνεται ότι απένταξή του από τα ευρωπαϊκά PCI, τα ‘Εργα Κοινού Ενδιαφέροντος της ΕΕ και η απεμπλοκή από τον, κυπριακών συμφερόντων, Euroasia Interconnector, του πρότζεκτ για την ευρύτερη διασύνδεση Ισραήλ-Κύπρου-Κρήτης- Αττικής, κάθε άλλο παρά απλή υπόθεση είναι.
Ας σημειωθεί ότι ο Euroasia, όπως αναφέρουν κύκλοι προσκείμενοι στη διοίκησή του, έχει κινήσει νομικές διαδικασίες σε δικαστήρια στην Αθήνα, τη Χάγη και την Κύπρο κατά των “μονομερών και παράνομων”, όπως τις χαρακτηρίζει, αποφάσεων της ΡΑΕ για το νέο καλώδιο Κρήτης- Αττικής, ως εθνικό έργο.
Οι ίδιοι κύκλοι υποστηρίζουν ότι ο υπουργός Ενέργειας έκανε αναστροφή από την προηγούμενη πολιτική στήριξης του PCI EuroAsia Interconnector, προωθώντας μία "δεύτερη νέα εθνική διασύνδεση".
Η απόφαση για «εθνικό» έργο, αναφέρουν οι ίδιες πηγές έρχεται να προστεθεί στο ήδη εγκεκριμένο από την ΕΕ και το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο καλώδιο EuroAsia DC υψηλής τάσης 1.000 MW γνωστό ως έργο κοινού ενδιαφέροντος (PCI 3.10) που θα συνδέει το Ισραήλ και την Κύπρο με την Κρήτη και την Αττική, με το τελευταίο σκέλος να τίθεται σε λειτουργία τον Ιούνιο του 2022.
Πηγές του ΑΔΜΗΕ πάντως αναφέρουν ότι η απόφαση για τη διασύνδεση Κρήτης- Αττικής ως εθνικό έργο ελήφθη όταν ο Eurasia απέτυχε να εμφανίσει επαρκείς πηγές χρηματοδότησης και να πείσει τόσο για το σκέλος Κρήτης- Αττικής όσο και για το υπόλοιπο και πολύ πιο δαπανηρό τμήα τμήμα Ισραήλ- Κύπρου- Κρήτης. Ορισμένοι επισημαίνουν δε ότι χωρίς το υπόλοιπο τμήμα Κρήτης- Κύπρου- Ισραήλ, η γραμμή δεν μπορεί να αποτελεί διασυνοριακή διασύνδεση.
Πληροφορίες αναφέρουν ότι ο γενικός γραμματέας Ενέργειας Μιχάλης Βεροιόπουλος πριν από περίπου ένα μήνα στις Βρυξέλλες και εν όψει της αναθεώρησης της ευρωπαϊκής λίστας με τα έργα PCI, ζήτησε ως PCI να ενταχθεί το τμήμα Κρήτης- Κύπρου- Ισραήλ, εξαιρώντας το σκέλος Κρήτης- Αττικής. Κατά τις ίδιες πηγές στέλεχος της Κομισιόν φέρεται να έχει διευκρινίσει ότι μέχρι τον Οκτώβριο που θα αναθεωρηθεί η λίστα των PCI και ως την επίσημη έγκρισή της από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο (4η αναθεώρηση), ισχύει η σημερινή λίστα PCI, που περιλαμβάνει και το τμήμα Κρήτης- Αττικής.
Πρόκειται για μία θέση που περιπλέκει την κατάσταση για την ελληνική πλευρά` και εν μέρει εξηγεί τις συνεχείς αναβολές στην έκδοση της απόφασης της ΡΑΕ για το έργο. Κύκλοι του υπουργείου Περιβάλλοντος - Ενέργειας πάντως καθησυχάζουν, επαναλαμβάνοντας ότι σύντομα θα υπάρξει λύση και θα προκηρυχθεί το έργο.
Από την άλλη πλευρά, ορισμένοι επικρίνουν τον ΑΔΜΗΕ για τις τεχνικές προδιαγραφές της “εθνικής” διασύνδεσης Κρήτης- Αττικής, υποστηρίζοντας ότι έχουν διαμορφωθεί κατά τέτοιο τρόπο που να αποκλείουν τις ελληνικές εταιρίες και ταυτόχρονα δεν είναι τεχνικά συμβατές με το καλώδιο Κρήτης- Κύπρου- Ισραήλ.
Το μεταφορικό δυναμικό του “Αριάδνη Interconnector” είναι 1.000 MW στα 500 kV, όσο περίπου και της πρώτης φάσης του Euroasia Interconnector. Σε ποιόν θα απευθύνεται όλη αυτή η ποσότητα ηλεκτρικής ενέργειας που θα μεταφέρει το καλώδιο, ιδιαίτερα αυτή που θα εισρέει στο ηπειρωτικό σύστημα από το 2022 και μετά- αν θεωρήσουμε εφικτό το χρονοδιάγραμμα- είναι ένα ερώτημα που δεν έχει απαντηθεί. Άγνωστο είναι ακόμα και ποιά θα είναι η επιβάρυνση από τα φουσκωμένα τέλη μεταφοράς που θα πληρώνουν οι καταναλωτές, οι οποίοι ότι κερδίσουν από τις χρεώσεις για τις Υπηρεσίες Κοινής Ωφέλειας, προφανώς θα χάσουν στη μεταφορά.
Αξίζει να σημειωθεί τέλος, ότι πηγές της Κομισιόν, τις οποίες επικαλούνται κύκλοι προσκείμενοι στον Euroasia, ανέφεραν ότι η ΡΑΕ «πλέον, με τις πολύ σοβαρές νομικές υποθέσεις εναντίον της, δεν έχει άλλη επιλογή από το να επιτρέψει τη σύνδεση του ευρωπαϊκού καλωδίου EuroAsia με το ελληνικό εθνικό δίκτυο και από εκεί με το υπόλοιπο δίκτυο της ηπειρωτικής Ευρώπης, κάτι το οποίο έχει μπλοκαριστεί μέχρι σήμερα».