Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Πρωτοφανής κρίση στην αγορά καυσίμων
O Covid -19 απειλεί και τα διυληστήρια
Τετάρτη, 15/04/2020

Ημέρες πρωτοφανούς κρίσης περνά η αγορά καυσίμων, με τη ζήτηση στα πρατήριανα έχει πέσει κατά 70-80% και τα διυλιστήρια της χώρας να περικόπτουν παραγωγή και να αποθεματοποιούν, έχοντας ταυτόχρονα να αντιμετωπίσουν όλες τις αβεβαιότητες της διεθνούς αγοράς πετρελαίου,  η οποία δεν έχει ανακάμψει παρά μερικώς, από την αρχική μεγάλη πτώση, ενώ οι προοπτικές της παραμένουν θολές.

Το επόμενο δίμηνο Μαϊου-Ιουνίου θεωρείται κομβικό για την εγχώρια αγορά, καθώς θα δείξει αν θα μπορέσει  να διαχειριστεί και να επιβιώσει  από τις επιπτώσεις της πανδημίας και του lockdown που ακολούθησε.  Η ζήτηση πετρελαίου διεθνώς μειώθηκε δραματικά και  οι τιμές κατέρρευσαν. Τα μέτρα που ελήφθησαν για την αντιμετώπιση του Covid- 19 με τον περιορισμό των μετακινήσεων είχαν σαν αποτέλεσμα η ζήτηση βενζινών  να μειωθεί κατά 70-80%, η κατανάλωση πετρελαίου κίνησης να περικοπεί κατά 30-40%, οι πωλήσεις αεροπορικών καυσίμων σχεδόν να μηδενιστούν και οι πωλήσεις ναυτιλιακών καυσίμων να περιοριστούν δραστικά. Το μόνο που σχετικά “κράτησε” ήταν το πετρέλαιο θέρμανσης, του οποίου οι πωλήσεις αυξήθηκαν αλλά από τις 15 Απριλίου η χειμερινή σαιζόν λήγει και η διάθεσή του σταματά.

Η πρόσφατη συμφωνία του ΟΠΕΚ+ για τη μείωση της παραγωγής αργού κατά περίπου 10 εκατ.βαρέλια/ημερησίως δεν κρίθηκε ικανοποιητική από τις αγορές αφού θεωρείται ότι δεν μπορεί να αντισταθμίσει την τεράστια πτώση της ζήτησης. Οπότε όλες οι αγορές παρακολουθούν με αγωνία την πορεία άρσης του lockdown στις διάφορες χώρες, για να δουν πώς θα εξελιχθεί η κατάσταση,  αν και οι προβλέψεις για την μεγάλη ύφεση  στην οποία περιέρχεται η παγκόσμια οικονομία  δεν αφήνουν περιθώρια αισιοδοξίας.

Στην εγχώρια αγορά καυσίμων το πρόβλημα όξυνε η πρόσφατη απόφαση της κυβέρνησης για το πάγωμα των επιταγών για  75 ημέρες, καθώς άφησε στην ουσία χωρίς ρευστότητα τις εταιρίες εμπορίας καυσίμων που καλούνται να προκαταβάλουν στο δημόσιο τους φόρους και τα τέλη. Ασφυκτικό είναι το πρόβλημα και για τα πρατήρια, τα οποία δυσκολεύονται να ανεφοδιαστούν με καύσιμα, καθώς οι εταιρίες εμπορίας πετρελαιοειδών δεν τους δίνουν πίστωση παρά για ελάχιστες ημέρες.

Ο Σύνδεσμος Εταιριών Εμπορίας Πετρελαιοειδών έχει ζητήσει από το υπουργείο Οικονομικών πίστωση 20 – 30 ημερών, όπως άλλοι κλάδοι που είναι υποχρεωμένοι να προκαταβάλουν τους φόρους. Ας σημειωθεί ότι το ειδικό τέλος στα καύσιμα είναι ιδιαίτερα υψηλό.

Από την άλλη πλευρά, όπως ανέφεραν κύκλοι των ΕΛΠΕ οι χαμηλές τιμές του αργού καθιστούν ευκολότερη τη χρηματοδότηση εφοδιασμού των διυλιστηρίων και έχουν συμβάλει στη βελτίωση των περιθωρίων διύλησης. Τυατόχρονα όμως τα αποθέματα ασφαλείας που είναι υποχρεωμένα να διατηρούν τα διυλιστήρια τα επιβαρύνουν λογιστικά με εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ καθώς έχουν αγοραστεί στα προηγούμενα, σαφώς υψηλότερα επίπεδα τιμών και αποτιμώνται τώρα πολύ χαμηλότερα. Αυτή η διαφορά μπορεί να είναι λογιστική όμως αποτυπώνεται στα μεγέθη της εταιρίας. Πάντως τα οικονομικά αποτελέσματα του ομίλου δεν φαίνεται να  έχουν επηρεαστεί σημαντικά το πρώτο τρίμηνο από την κρίση, ενώ καθοριστικό ρόλο για την πορεία των αποτελεσμάτων του δεύτερου τριμήνου εκτιμάται ότι θα παίξει το δίμηνο Μαΐου -Ιουνίου. Οι επιπτώσεις της κρίσης τον Απρίλιο μέχρι στιγμής δείχνουν σημαντικές αλλά όχι σε τόσο έντονο βαθμό

Αυτό δεν σημαίνει βέβαια ότι η πανδημία και η πτώση της διεθνούς τιμής του πετρελαίου  δεν έχουν επηρεάσει αρνητικά τα οικονομικά αποτελέσματα. Η ζήτηση έχει μειωθεί δραστικά και τα αποθέματα αποτιμώνται χαμηλά. Ομως τα ΕΛ-ΠΕ, όπως τονίζουν στελέχη της εταιρίας, “ είναι ένας όμιλος εξωστρεφής και ιδιαίτερα ανθεκτικός σε περιόδους κρίσεων και, στην παρούσα φάση, έχει εξασφαλισμένη ρευστότητα και γραμμές χρηματοδότησης, καθώς και ισχυρά ταμειακά διαθέσιμα. Η συνθετότητα των διυλιστηρίων του, επιτρέπει την προμήθεια διαφορετικών τύπων αργού και την βέλτιστη εκμετάλλευσή τους”.

Συναφείς αναρτήσεις
Tην άρση του πλαφόν στο μικτό περιθώριο κέρδους των εταιριών πετρελαιοειδών ζητούν οι εταιρίες του κλάδου, υποστηρίζοντας ότι δημιουργεί ...
Σε αναβάθμιση της τιμής-στόχου και σε σύσταση αγοράς  για τις μετοχές της HelleniQ Energy  και της Motor Oil προχώρησε ...
Οι λόγοι
Η τιμή της βενζίνης αρχίζει να αυξάνεται παντού και γίνεται ένας πληθωριστικός οιωνός για τις κεντρικές τράπεζες και τις κυβερνήσεις σε ...
Η απειλή της ύφεσης και οι αντιδράσεις της αγοράς
Tην ώρα που η ενεργειακή κρίση δείχνει να υποχωρεί στην Ευρώπη, μια νέα πιθανή κρίση, τραπεζική αυτή τη φορά, ...
Νέα τροπή στους έκτακτους φόρους στις πετρελαϊκές εταιρίες
Νέα τροπή παίρνει το ζήτημα της έκτακτης φορολόγησης των ενεργειακών εταιριών, μετά την απόφαση της αμερικανικής Exxon Mobil να ...
Προβλέπουν πτώση έως και 30%
Η αγορά ακινήτων του Ηνωμένου Βασιλείου μπορεί να πλησιάζει σε μεγάλη ύφεση, με ορισμένους παρατηρητές της αγοράς να προειδοποιούν ...
H κρίση συνεχίζεται με ένταση
Τα στοιχεία του Οκτωβρίου υπέδειξαν μέτρια επιδείνωση της υγείας του ελληνικού μεταποιητικού τομέα, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της ...
ΕΛΠΕ και Motor Oil στη λίστα των επιχειρήσεων
H επιβολή της έκτακτης εισφοράς, της “εισφοράς αλληλεγγύης” όπως λέγεται, στα κέρδη του 2022 για  όλες τις  εταιρίες ορυκτών ...
Στο +10% το Bitcoin, μηδενίστηκε η αξία του Luna
Ανακάμπτει η αγορά κρύπτο μετά το χθεσινό κραχ με την κατάρρευση του stablecoin TerraUSD και το μηδενισμό του Luna. Το ...
 
 
Η αφρικανική σκόνη που μας επισκέπτεται όλο και συχνότερα κάθε χρόνο, μπορεί να επηρεάσει την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από τα φωτοβολταϊκά πάρκα; Πρόκειται ...
Την πλήρη αναμόρφωση ή την απόρριψη των αλλαγών που προτείνει η ΡΑΑΕΥ για την τροποποίηση του Κώδικα Προμήθειας Ηλεκτρικής Ενέργειας και Φυσικού Αερίου ...
Αντιρρήσεις σχεδόν για τo σύνολο των τροποποιήσεων του Κώδικα Προμήθειας που προτείνει η ΡΑΑΕΥ για την αντιμετώπιση του ενεργειακού τουρισμού από τους στρατηγικού ...
Διαφοροποίηση προς το χειρότερο των ληξιπρόθεσμων οφειλών ρεύματος, οι οποίες τον Αύγουτστο του 2023 είχαν φθάσει στο ιλιγγιώδες ποσό των  2,84 δισ. ευρώ ...
Η MYTILINEOS σε κοινοπραξία με τη GE Vernova ολοκλήρωσαν την κατασκευή της νέας μονάδας προσωρινής παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας, με φυσικό αέριο στο Δουβλίνο, εντός του ...
To κόστος του Great Sea Interconnector, στο τμήμα της ηλεκτρικής διασύνδεσης Ελλάδος-Κύπρου και κυρίως τα ποσά που θα πρέπει να καλύψουν οι καταναλωτές ...
Mε ενδιαφέρον παρακολουθεί η αγορά τις εξελίξεις γύρω από την υπόθεση της Bulgargaz, η οποία συσσωρεύει μεγάλες ζημιές από τη σύμβαση προμήθειας αερίου ...
Ο ΔΕΔΔΗΕ ανακοινώνει ότι τίθεται σε ισχύ το νυχτερινό οικιακό τιμολόγιο θερινής περιόδου από την 1η Μαΐου 2024 μέχρι την 31η Οκτωβρίου 2024 ...
Μακροχρόνιες συμβάσεις προμήθειας ηλεκτρισμού από ΑΠΕ, τα γνωστά ΡΡΑ, συνολικής ισχύος 950 MW υπογράφηκαν το 2023 στην Ελλάδα, πράγμα που την κατατάσσει στην ...
Με ζημιές έκλεισε η χρήση του  2023 για την εταιρία διανομής φυσικού αερίου enaon ΕDA, όπως έχει μετονομαστεί η ΔΕΠΑ Υποδομών, μετά την ...
Ένας νέος φωτοβολταϊκός σταθμός, εγκατεστημένης ισχύος 80 MW, στη θέση «Ακρινή» της Περιφερειακής Ενότητας Κοζάνης, σε εξαντλημένα λιγνιτωρυχεία της ΔEH, έρχεται να προστεθεί στην ...
Tη σημαντική μείωση που κατέγραψαν οι οικιακοί λογαριασμοί ηλεκτρισμού και του φυσικού αερίου το δεύτερο εξάμηνο του 2023 υπογραμμίζει η έκθεση της Eurostat, που ...