Ετοιμες να αναλάβουν το demand response (απόκριση ζήτησης) στην Αγορά Εξισορρόπησης, μόλις το τεθεί σε εφαρμογή το σχετικό πλαίσιο, εμφανίζονται δύο εταιρίες του εξωτερικού, με εμπειρία στη σχετική δραστηριότητα, η ιταλική Enel και η ολλανδική Sympower, όπως αναφέρουν έγκυρες πηγές. Και οι δυο φέρονται να έχουν έλθει σε επαφή με μεγάλους καταναλωτές ηλεκτρικής ενέργειας, επιδιώκοντας να αναλάβουν την εκπροσώπηση του φορτιού τους στην Αγορά Εξισορρόπησης.
Μέχρι σήμερα η δυνατότητα της ζήτησης να συμμετάσχει στην Αγορά Εξισορρόπησης δεν έχει ενεργοποιηθεί, καθώς δεν έχει ολοκληρωθεί το θεσμικό πλαίσιο, παρότι το demand response αποτελεί βασική παράμετρο της εν λόγω Αγοράς και προβλέπεται από τους σχετικούς ευρωπαϊκούς κανονισμούς.
Ο ΑΔΜΗΕ έχει πραγματοποιήσει έναν αρχικό σχεδιασμό για τη συμμετοχή Χαρτοφυλακίων Κατανεμόμενου Φορτίου στην Αγορά Εξισορρόπησης. Η πρότασή του τέθηκε από τη ΡΑΕ σε δημόσια διαβούλευση το φθινόπωρο του 2020, αλλά περαιτέρω ρυθμιστικές κινήσεις δε έχουν γίνει.
Στη διαβούλευση η Ένωση Βιομηχανικών Καταναλωτών Ενέργειας (ΕΒΙΚΕΝ), η οποία τάσσεται υπέρ του μέτρου εκτιμώντας ότι θα αυξήσει τη ρευστότητα και ότι μπορεί να συμβάλλει στη μείωση του ενεργειακού κόστους, επισήμανε ότι ορισμένα σημεία της πρότασης του ΑΔΜΗΕ εισάγουν διακρίσεις στη συμμετοχή της Ζήτησης και λειτουργούν περιοριστικά, ως προς τη συμμετοχή του demand στην Αγορά Εξισορρόπησης ισχύος και συγκεκριμένα στη χΕΑΣ. (χειροκίνητη ΕΑΣ)
Το κείμενο που κατέθεσε η ΕΒΙΚΕΝ στη διαβούλευση, αναφέρει μεταξύ άλλων ότι η συμμετοχή κατανεμόμενου φορτίου στην αγορά εξισορρόπησης, τουλάχιστον στα πρώτα χρόνια λειτουργίας της αγοράς απευθύνεται κυρίως στα ευέλικτα βιομηχανικά φορτία.
Η μέθοδος υπολογισμού του φορτίου αναφοράς διαφοροποιείται με βάση τη συμμετοχή των φορτίων σε χειροκίνητη ΕΑΣ ή αυτόματη ΕΑΣ. Η διαφοροποίηση αυτή είναι δυσμενής για τα κατανεμόμενα φορτία που συμμετέχουν στη χΕΑΣ, χωρίς προφανή λόγο.
Οι βιομηχανίες που έχουν ελαστικά φορτία (χαλυβουργίες, τσιμέντα) και έχουν τα τεχνικά χαρακτηριστικά να συμμετάσχουν στη χΕΑΣ δεν έχουν καθημερινά σταθερό φορτίο. Τα βιομηχανικά φορτία μπορούν να συμμετέχουν μόνο στη χΕΑΣ και όχι στην αΕΑΣ, λόγω περιορισμών που ανάγονται στην παραγωγική διαδικασία.