Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Δημόσια διαβούλευση για την τροποποίηση του Κώδικα Διαχείρισης του ΕΣΦΑ
Motor Oil: Άνοιγμα στην πρόσβαση τρίτων στη Ρεβυθούσα
Δευτέρα, 09/08/2021

Διορθωτικές παρεμβάσεις σε διατάξεις που αφορούν στην πρόσβαση τρίτων στην Εγκατάσταση υγροποιημένου αερίου της Ρεβυθούσας προτείνει η Motor Oil, στο κείμενο που κατέθεσε στη δημόσια διαβούλευση της ΡΑΕ επί της εισήγησης του ΔΕΣΦΑ για την τροποποίηση του Κώδικα Διαχείρισης του ΕΣΦΑ

Ειδικότερα, ορισμένα από τα κυριότερα  σχόλια της Motor Oil εστιάζονται, μεταξύ άλλων, στα εξής :

1. Άρθρο 53Α, παρ. 3 & 4: Στον τρόπο υπολογισμού της Οριακής Τιμής Αγοράς Αερίου Εξισορρόπησης (ΟΤΑΑΕ) και της Οριακής Τιμής Πώλησης Αερίου Εξισορρόπησης (ΟΤΠΑΕ) συνεχίζουν να υπεισέρχονται οι μέγιστες και ελάχιστες κατακυρωμένες αντίστοιχες προσφορές στο Βάθρο Εμπορίας. Προτείνουμε αντικατάσταση των εν λόγω μεγίστων και ελαχίστων τιμών με την εκάστοτε μεσοσταθμική τιμή των αντίστοιχων προσφορών στο Βάθρο Εμπορίας, η σύγκριση της οποίας με τη Μεσοσταθμική Τιμή Αερίου (συν τη μικρή προσαρμογή) αποτυπώνει καλύτερα την αγορά αερίου εξισορρόπησης και αποκλείει τον καθορισμό των ΟΤΑΑΕ και ΟΤΠΑΕ από προσφορές πολύ μικρών ποσοτήτων που συχνά υποβάλλονται για στρατηγικούς λόγους στο ανώτατο ή κατώτατο αντίστοιχα όριο των υποβαλλόμενων προσφορών (βλ. προσφορές στο Βάθρο Εξισορρόπησης της 8ης Ιουλίου 2021).

2. Άρθρο 67, παρ. 3: Η πρόβλεψη για άρνηση Εκφόρτωσης Φορτίου ΥΦΑ από τον Διαχειριστή σε περίπτωση μη ενημέρωσής του από τον Χρήστη ΥΦΑ ή εξουσιοδοτημένο εκπρόσωπό του για αλλαγή ονόματος του εν λόγω πλοίου ΥΦΑ το αργότερο 72 ώρες πριν την προγραμματισμένη Ημέρα Εκφόρτωσης κρίνεται υπερβολικά αυστηρή. Παρακαλούμε για γνωστοποίηση της μεθοδολογίας υπολογισμού του ορίου των 72 ωρών και αντικατάσταση της πρόβλεψης για άρνηση εκφόρτωσης με πρόστιμο που να συνδέεται με τα όποια επιπλέον διαχειριστικά κόστη συντονισμού/ πιστοποίησης συμβατότητας πλοίου επιβαρύνουν τον Διαχειριστή, υπό την προϋπόθεση πάντα συμβατότητας του πλοίου με την υποδομή της Ρεβυθούσας.

3. Άρθρο 73, παρ. 4: Οι εκχωρήσεις Ελάχιστης Δυναμικότητας Αεριοποίησης (ΕΔΑ) Φορτίου ΥΦΑ/ Χώρων Προσωρινής Αποθήκευσης και κατά συνέπεια οι Συναλλαγές ΥΦΑ μπορούν να πραγματοποιηθούν το νωρίτερο δύο ημέρες από την Ημέρα ολοκλήρωσης της Έγχυσης του Φορτίου ΥΦΑ. Η πρόβλεψη αυτή μειώνει σημαντικά την ευελιξία και τη ρευστότητα της αγοράς ΥΦΑ και για το λόγο αυτό προτείνουμε την αντικατάσταση του εν λόγω χρονικού ορίου με το χρονικό όριο των 2 ωρών από την έναρξη εκφόρτωσης του φορτίου ΥΦΑ, δεδομένου ότι τα σχετικά έσοδα του ΔΕΣΦΑ είναι σε κάθε περίπτωση εξασφαλισμένα.

4. Άρθρο 73, παρ. 4 και Άρθρο 78, παρ. 2: Για το σκοπό της ενίσχυσης της ευελιξίας και της ρευστότητας της αγοράς ΥΦΑ, και σχετικά με τις εκχωρήσεις Δεσμευμένης Δυναμικότητας Αεριοποίησης/ Πρόσθετου Αποθηκευτικού Χώρου (Άρθρο 73) και τις Συναλλαγές ΥΦΑ (Άρθρο 78), προτείνουμε όπως ο χρονικός περιορισμός της 13:00 της προηγούμενης Ημέρας από την Ημέρα κατά την οποία λαμβάνει χώρα η όποια τέτοια εκχώρηση/ συναλλαγή να αντικατασταθεί με την 20:00 της Ημέρας κατά την οποία λαμβάνει χώρα η εκχώρηση/ συναλλαγή.

5. Άρθρο 73, παρ. 8 και Άρθρο 78, παρ. 3: Σε συνέχεια του προηγούμενου σχολίου και προς αποφυγή οποιουδήποτε λειτουργικού προβλήματος κατά την ημερήσια διαδικασία υποβολής Δηλώσεων/ Συναλλαγών Φυσικού Αερίου, προτείνεται όπως η αξιολόγηση των εκχωρήσεων Δεσμευμένης Δυναμικότητας Αεριοποίησης/ Πρόσθετου Αποθηκευτικού Χώρου και των Συναλλαγών ΥΦΑ έχει κοινό χρονικό όριο ολοκλήρωσης την 21:00 της Ημέρας κατά την οποία λαμβάνει χώρα η εκχώρηση/ συναλλαγή.

6. Άρθρο 77, παρ. 4: Ο ορισμός της Μοναδιαίας Χρέωσης Υπέρβασης Αποθέματος ΥΦΑ ίσης με την Τιμή Αναφοράς Αερίου Εξισορρόπησης που ισχύει κατά την Ημέρα της Υπέρβασης κρίνεται ως τιμωρητικός στην περίπτωση που η εν λόγω υπέρβαση αντιστοιχεί σε μη δεσμευμένο από κανένα χρήστη αποθηκευτικό χώρο για την εν λόγω Ημέρα και ταυτόχρονα δεν εξαντλεί τον αδιάθετο αυτόν αποθηκευτικό χώρο. Προτείνεται η αντικατάσταση της ανωτέρω Τιμής Αναφοράς με την αντίστοιχη μεσοσταθμική τιμή Μηνιαίας και Ημερήσιας Διάθεσης Πρόσθετου Αποθηκευτικού Χώρου.

7. Άρθρο 81, παρ. 2 & Παράμετροι Ετήσιου Προγραμματισμού ΥΦΑ: Σχετικά με την πρόβλεψη εκπόνησης του Ετήσιου Προγραμματισμού ΥΦΑ για κάθε ένα από τα επόμενα 5 Έτη, παρακαλούμε όπως σημειώσετε τα κάτωθι:

α. Η σύνδεση δύο νέων FSRUs (Αλεξανδρούπολη και Dioriga Gas) με το ΕΣΦΑ το 2023 (Πρόγραμμα Ανάπτυξης περιόδου 2021-2030) αναμένεται να επιφέρει μείωση/ μηδενισμό του Ποσοστού Διασποράς Εγκατάστασης ΥΦΑ (50% σύμφωνα με το τρέχον Τιμολόγιο Χρήσης του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου, ΦΕΚ Β 3367/12.08.2020), δεδομένου ότι τα δύο νέα FSRUs θα συμβάλλουν εξίσου με την εγκατάσταση της Ρεβυθούσας στην εξισορρόπηση του φορτίου του ΕΣΦΑ, στην ασφάλεια εφοδιασμού και στη διευκόλυνση της εισόδου νέων Προμηθευτών στην αγορά Φυσικού Αερίου, κατά τη διάταξη της παρ. 3 του άρθρου 88 του ν. 4001/2011.

β. Η Οριακή Τιμή Δημοπρασίας ΥΦΑ, οριζόμενη ως το άθροισμα της Τιμής Αναφοράς για τη Δυναμικότητα Αεριοποίησης ΥΦΑ (ΣΔΥ) και της Τιμής Αναφοράς για τη Μεταφορική Ικανότητα Παράδοσης (ΣΔΜ) στο Σημείο Εισόδου ΥΦΑ Αγίας Τριάδας (Κανονισμός Τιμολόγησης Βασικών Δραστηριοτήτων του ΕΣΦΑ), επηρεάζεται από την αλλαγή του Ποσοστού Διασποράς Εγκατάστασης ΥΦΑ (μείωση του τελευταίου αυξάνει την Οριακή Τιμή Δημοπρασίας ΥΦΑ).

γ. Οι προσφορές των συμμετεχόντων στη Δημοπρασία ΥΦΑ και, εν τέλει, το τίμημα που θα καταβάλλουν για εξασφάλιση Χρονοθυρίδας ΥΦΑ, εξαρτώνται από την Οριακή Τιμή της Δημοπρασίας ΥΦΑ.

Δεδομένων των ανωτέρω και της επικείμενης διενέργειας Δημοπρασιών ΥΦΑ εντός του 2021 για τα Έτη 2022 – 2026, παρακαλούμε για τον ορισμό μεθοδολογίας με την οποία θα αντιμετωπιστεί η αναμενόμενη ανάγκη για εκ των υστέρων αναθεώρηση (αύξηση) της Οριακής Τιμής των Δημοπρασιών ΥΦΑ των ετών 2024 – 2026 κατ’ ελάχιστο.

Η μεθοδολογία αυτή, πέραν του ότι είναι προφανώς σημαντική για τους Χρήστες ΥΦΑ που σχεδιάζουν να συμμετέχουν σε μακροχρόνια δέσμευση Χρονοθυρίδων ΥΦΑ στη Ρεβυθούσα, έχει εξέχουσα σημασία για τη διασφάλιση ίσης μεταχείρισης μεταξύ της τριών ανταγωνιστικών Εγκαταστάσεων ΥΦΑ (Ρεβυθούσα, Αλεξανδρούπολη και Dioriga Gas), οι οποίες πρέπει να χαρακτηρίζονται από το ίδιο Ποσοστό Διασποράς Εγκατάστασης ΥΦΑ.

8. Άρθρο 82Β: Σύμφωνα και με την προγενέστερη συμμετοχή της εταιρείας μας στη Δημόσια Διαβούλευση της Αρχής σας επί των μεταβατικών ρυθμίσεων για τον Ετήσιο Προγραμματισμό ΥΦΑ Έτους 2021 (Α.Π. 245/360Β, 10.11.2020), θεωρούμε ότι ο τρόπος διενέργειας της Β’ Φάσης της Δημοπρασίας ΥΦΑ καταργεί στην πράξη τη δυνατότητα βελτιστοποίησης του κόστους αεριοποίησης και αχρηστεύει τη δευτερογενή αγορά.

Κατά την Β’ Φάση της Δημοπρασίας ΥΦΑ, οι συμμετέχοντες έχουν δικαίωμα μετατροπής ενός μέρους της Δεσμοποιημένης Δυναμικότητας ΥΦΑ που απέκτησαν στην Α’ Φάση σε Συνεχή Δυναμικότητα ΥΦΑ για σκοπούς βελτιστοποίησης του κόστους τους, δεδομένου ότι η Συνεχής Δυναμικότητα ΥΦΑ χρεώνεται με το μακροχρόνιο μοναδιαίο τιμολόγιο εισόδου και χρήσης Εγκατάστασης ΥΦΑ (περίπου ίσο με 0,6 €/MWh), ενώ το αντίστοιχο βραχυχρόνιο τιμολόγιο που εφαρμόζεται για τη δέσμευση των 14-ήμερων ή 19-ήμερων Χρονοθυρίδων επιβαρύνεται με τον συντελεστή προσαύξησης βραχυχρόνιας υπηρεσίας Β (85% προσαύξηση για τις 14- ήμερες και 50% προσαύξηση για τις 19-ήμερες Χρονοθυρίδες).

Δυστυχώς όμως, αυτές οι προβλέψεις εφαρμόζονται για κάθε ένα Χρήστη ΥΦΑ ξεχωριστά και ταιριάζουν σε χρήστες ΥΦΑ οι οποίοι έχουν κατανάλωση πάνω από 50.926MWh/ημέρα. Αυτό συμβαίνει γιατί ο Διαχειριστής αποκλείει την δυνατότητα ενοποίησης μακροχρόνιων δυναμικοτήτων δύο ή περισσότερων Χρηστών ΥΦΑ καταργώντας στην πράξη τις προβλέψεις εκχωρήσεων της δευτερογενούς αγοράς. Όπως έχει αποδειχθεί και από τις πραγματικές εκφορτώσεις των Ετών 2020 και 2021, ο καταμερισμός των φορτίων ΥΦΑ σε παραπάνω από έναν παίκτη είναι συνήθης και αναγκαία πρακτική στην ελληνική αγορά ΥΦΑ και η μη δυνατότητα ενοποίησης μακροχρόνιων δυναμικοτήτων πολλών Χρηστών για μια πολλαπλή εκφόρτωση ΥΦΑ, ευνοεί ξεκάθαρα τις υφιστάμενες συνθήκες ολιγοπωλίου.

Προς αποφυγή δημιουργίας μιας αγοράς δυναμικότητας ΥΦΑ δύο ταχυτήτων και προς ελάττωση του κόστους χρήσης του ΕΣΦΑ για όλους τους Χρήστες αυτού, προτείνουμε να υπάρχει ενδιάμεση Φάση μεταξύ της Α’ και Β’ κατά την οποία θα μπορούν οι Χρήστες που έχουν εξασφαλίσει χρονοθυρίδες να εκχωρούν μέρος αυτών σε άλλους. Έτσι θα μπορεί ο κάθε Χρήστης που έχει εξασφαλίσει χρονοθυρίδα ΥΦΑ ή μέρος αυτής να βελτιστοποιεί το χαρτοφυλάκιό του κλείνοντας στη Β’ φάση τη μακροχρόνια δυναμικότητα που του αντιστοιχεί. Σε αντίθετη περίπτωση οι μικροί Χρήστες θα είναι αναγκασμένοι να πληρώνουν σίγουρα κατά ένα μεγάλο μέρος βραχυχρόνιο τιμολόγιο καθώς δεν θα μπορούν να εκχωρήσουν τη μακροχρόνια δυναμικότητά τους σε άλλους.

Συναφείς αναρτήσεις
Mε ταχείς ρυθμούς αυξήθηκε η συνεισφορά των ΑΠΕ στα οικονομικά αποτελέσματα  της Motor Oil το 2023, μία ιδιαίτερη χρονιά ...
H συνεργασία της ΔΕΗ με τον όμιλο της Motor Oil προχωρά, καθώς η “ΔΕΗ Ανανεώσιμες” (ΔΕΗΑΝ) και η Unagi, ...
Ο Κύκλος Δηλώσεων Συμμετοχής ολοκληρώθηκε και το “Ready for Work @ Engineering” ξεκινά! Ένα Πρόγραμμα Απασχολησιμότητας των γυναικών που υλοποιείται στο πλαίσιο του ...
Πραγματοποιήθηκε σήμερα η Έκτακτη Γενική Συνέλευση του Ομίλου Motor Oil με αντικείμενο την επικύρωση της συμφωνίας εξαγοράς του 25% του μετοχικού κεφαλαίου της ΑΝΕΜΟΣ RES, από την MORE, ...
Το Υπουργείο Ανάπτυξης (Γενική Γραμματεία Εμπορίου) θέτει προς διαβούλευση τις διατάξεις του Κεφαλαίου Α’ του νόμου 4177/2013 (ΦΕΚ Α’173/2013) ...
Mε τις δεξαμενές υγροποιημένου αερίου (LNG) στη Ρεβυθούσα, να είναι σχεδόν γεμάτες, σε ποσοστό άνω του 95%, ξεκινά ο Δεκέμβριος, ...
Σε αναβάθμιση της τιμής-στόχου και σε σύσταση αγοράς  για τις μετοχές της HelleniQ Energy  και της Motor Oil προχώρησε ...
Επενδυτικό πρόγραμμα, ύψους 2,5 δισ. ευρώ ως το 2030
Σε πολυενεργειακό πάροχο μετεξελίσσεται η Mοτορ Οιλ, μέσα από  ένα ευρύ επενδυτικό πρόγραμμα, ύψους 2,5 δισ. ευρώ ως το ...
Τη δημιουργία μίας αγοράς δύο ταχυτήτων στις δημοπρασίες Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (LNG)  και τις υπηρεσίες αεριοποίησης και το υψηλό ...
 
 
Η αφρικανική σκόνη που μας επισκέπτεται όλο και συχνότερα κάθε χρόνο, μπορεί να επηρεάσει την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από τα φωτοβολταϊκά πάρκα; Πρόκειται ...
Την πλήρη αναμόρφωση ή την απόρριψη των αλλαγών που προτείνει η ΡΑΑΕΥ για την τροποποίηση του Κώδικα Προμήθειας Ηλεκτρικής Ενέργειας και Φυσικού Αερίου ...
Αντιρρήσεις σχεδόν για τo σύνολο των τροποποιήσεων του Κώδικα Προμήθειας που προτείνει η ΡΑΑΕΥ για την αντιμετώπιση του ενεργειακού τουρισμού από τους στρατηγικού ...
Διαφοροποίηση προς το χειρότερο των ληξιπρόθεσμων οφειλών ρεύματος, οι οποίες τον Αύγουτστο του 2023 είχαν φθάσει στο ιλιγγιώδες ποσό των  2,84 δισ. ευρώ ...
Η MYTILINEOS σε κοινοπραξία με τη GE Vernova ολοκλήρωσαν την κατασκευή της νέας μονάδας προσωρινής παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας, με φυσικό αέριο στο Δουβλίνο, εντός του ...
To κόστος του Great Sea Interconnector, στο τμήμα της ηλεκτρικής διασύνδεσης Ελλάδος-Κύπρου και κυρίως τα ποσά που θα πρέπει να καλύψουν οι καταναλωτές ...
Mε ενδιαφέρον παρακολουθεί η αγορά τις εξελίξεις γύρω από την υπόθεση της Bulgargaz, η οποία συσσωρεύει μεγάλες ζημιές από τη σύμβαση προμήθειας αερίου ...
Ο ΔΕΔΔΗΕ ανακοινώνει ότι τίθεται σε ισχύ το νυχτερινό οικιακό τιμολόγιο θερινής περιόδου από την 1η Μαΐου 2024 μέχρι την 31η Οκτωβρίου 2024 ...
Μακροχρόνιες συμβάσεις προμήθειας ηλεκτρισμού από ΑΠΕ, τα γνωστά ΡΡΑ, συνολικής ισχύος 950 MW υπογράφηκαν το 2023 στην Ελλάδα, πράγμα που την κατατάσσει στην ...
Με ζημιές έκλεισε η χρήση του  2023 για την εταιρία διανομής φυσικού αερίου enaon ΕDA, όπως έχει μετονομαστεί η ΔΕΠΑ Υποδομών, μετά την ...
Ένας νέος φωτοβολταϊκός σταθμός, εγκατεστημένης ισχύος 80 MW, στη θέση «Ακρινή» της Περιφερειακής Ενότητας Κοζάνης, σε εξαντλημένα λιγνιτωρυχεία της ΔEH, έρχεται να προστεθεί στην ...
Tη σημαντική μείωση που κατέγραψαν οι οικιακοί λογαριασμοί ηλεκτρισμού και του φυσικού αερίου το δεύτερο εξάμηνο του 2023 υπογραμμίζει η έκθεση της Eurostat, που ...