Tη δημοσίευση της απόφασης της ΡΑΕ, ώστε να καταστεί επίσημη και τα σχόλια των υποψήφιων επενδυτών επί της σύμβασης παραχώρησης περιμένει το ΤΑΙΠΕΔ για τις περαιτέρω κινήσεις όσον αφορά στην διαγωνιστική διαδικασία για την αξιοποίηση της υπόγειας αποθήκης αερίου στο υπό εξάντληση κοίτασμα της Καβάλας.
Η ΡΑΕ ως γνωστόν έχει ήδη αναρτήσει στην ιστοσελίδα της την απόφαση σχετικά με το θέμα αυτό, προσδιορίζοντας στο 50% το ποσοστό κοινωνικοποίησης του κόστους του έργου και στα 160 εκατ. ευρώ το τμήμα του κόστους που συναρτάται με το όφελος της ασφάλειας εφοδιασμού. Πρόκειται για δύο όρους, καθόλου ελκυστικούς για τους επενδυτές, όπως διαφάνηκε από τις πρώτες αντιδράσεις τους, καθώς ζητούν πολύ υψηλότερο ποσοστό κοινωνικοποίησης του κόστους του έργου, από 80% και πάνω, ή -μάλλον 95% όσο ισχύει για τη Ρεβυθούσα -θεωρώντας ότι διαφορετικά και με δεδομένη την τρέχουσα ενεργειακή συγκυρία, το έργο είναι ασύμφορο.
“Θα πρέπει να εξεταστούν αν υπάρχουν άλλοι τρόποι ορθολογικοποίησης του επιχειρηματικού ρίσκου σε συνδυασμό και με την υποχρέωση που απορρέει από τους τελευταίους κανονισμούς της ΕΕ για τη διατήρηση αποθεμάτων ασφαλείας αερίου” δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ Δημήτρης Πολίτης, σε συνάντηση που είχε χθες με δημοσιογράφους. Πρόκειται για συμπληρωματικές επιλογές αντιστάθμισης του ρίσκου της επένδυσης, σε συνέχεια της απόφασης της ΡΑΕ. Εν τω μεταξύ η σύμβαση παραχώρησης έχει ήδη αναρτηθεί στο εικονικό data room και αναμένονται τα σχόλια των ενδιαφερόμενων επενδυτών ως το τέλος του μήνα.
Το υπό εξάντληση κοίτασμα της Καβάλας δίνει την ευκαιρία για τη δημιουργία υπόγειας αποθήκης αερίου στη χώρα, η οποία σήμερα δεν διαθέτει τις σχετικές υποδομές. Μάλιστα, ο τελευταίος κανονισμός της ΕΕ για τα αποθέματα ασφαλείας αερίου, υποχρεώνει τη χώρα να αναζητά στο εξωτερικό εγκαταστάσεις για τη διατήρηση των αποθεμάτων της, με ότι έξτρα κόστος συνεπάγεται αυτό. Οι συζητήσεις γίνονται με την Ιταλία και η πρόταση, στην οποία δίνει έμφαση η ελληνική πλευρά είναι σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης, που θα προέκυπτε για παράδειγμα αν κοπεί το αέριο από την Ρωσία, τότε η φυσική παράδοση των αποθεμάτων να γίνεται με swap από τις ποσότητες του αερίου που μεταφέρονται τράνζιτ από την Ελλάδα μέσω του αγωγού ΤΑΡ με προορισμό την Ιταλία. Την ίδια ποσότητα η Ιταλία θα την πάρει από τα ελληνικά αποθέματα που διατηρούνται στις ιταλικές εγκαταστάσεις.
Οι υποψήφιοι επενδυτές έχουν ζητήσει την τροποποίηση της απόφασης της ΡΑΕ για το ύψος της κοινωνικοποίησης. Αλλά και η ίδια η απόφαση της Αρχής αφήνει ένα ανοιχτό ενδεχόμενο, καθώς αναφέρει, πως εάν η Αποθήκη της Καβάλας κρίνεται αναγκαία για την τήρηση αποθεμάτων ασφαλείας φυσικού αερίου σε περιόδους κρίσης εφοδιασμού, τότε θα πρέπει να καθοριστεί οικονομικό αντάλλαγμα για την παροχή της συγκεκριμένης υπηρεσίας. Δεν αποκλείεται λοιπόν να υπάρξουν κάποιες βελτιωτικές κινήσεις, που ενδεχομένως να αποτυπωθούν στην επίσημη και οριστική δημοσίευση της απόφασης. Δεν αποκλείεται στην οριστική δημοσιοποίηση να υπάρχει μία βελτίωση.
Αλλωσε και η ίδια η Αρχή αφήνει το περιθώριο αυτό, αναφέροντας στην απόφασή της ότι «Δεδομένου ότι η Υπόγεια Αποθήκη Φυσικού Αερίου (ΥΑΦΑ) μπορεί να συνεισφέρει περαιτέρω στην ασφάλεια εφοδιασμού, με διατήρηση στρατηγικών αποθεμάτων, όπως αποτυπώνονται στο σενάριο γεωπολιτικού κινδύνου, η Πολιτεία μπορεί συμπληρωματικά να προσδιορίσει καθεστώς στρατηγικού αποθέματος, δηλαδή αποθέματος που θα διατηρείται στην ΥΑΦΑ και το οποίο θα χρησιμοποιείται αποκλειστικά και μόνο σε περίοδο κρίσης εφοδιασμού, συνιστώντας Υπηρεσία Γενικού Οικονομικού Συμφέροντος (ΥΓΟΣ) και καθορίζοντας το αντάλλαγμα της παροχής της, σύμφωνα και με τους όρους του άρθρου 106 ΣΛΕΕ».
Η αποθήκη αερίου της Καβάλας εκτιμάται ότι θα συμβάλει σημαντικά στην ασφάλεια εφοδιασμού της χώρας στην πορεία προς την ενεργειακή μετάβαση, τονίζει η ΡΑΕ και για το λόγο αυτό θεωρεί εύλογη –υπό την προϋπόθεση κοινοποίησης από την ελληνική Πολιτεία και τελικής έγκρισης από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή– την ανάκτηση μέσω της εσωτερικής αγοράς ΦΑ (κοινωνικοποίηση) μέρους του Απαιτούμενου Εσόδου κάθε Ρυθμιστικής Περιόδου σε ποσοστό έως και 50% με ανώτατο όριο ανάκτησης επί του εγκεκριμένου από τη ΡΑΕ κόστους κατασκευής της ΥΑΦΑ. Το ανωτέρω ποσοστό θα προσεγγίζει σε σωρευτική αξία, όπως αυτή διαμορφώνεται μεταξύ των Ρυθμιστικών Περιόδων, το τμήμα του κόστους του έργου που συναρτάται με το όφελος της ασφάλειας του εφοδιασμού (160 εκατ.€), το οποίο δεν δύναται να αποτιμηθεί με ακρίβεια από τους συμμετέχοντες στην αγορά φυσικού αερίου και τους χρήστες φυσικού αερίου.
Τα σχήματα που έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον στον διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ για την αξιοποίηση του υπό εξάντληση κοιτάσματος στην Καβάλα-ένα διαγωνισμό που προχωρά με βήματα …χελώνας εδώ και χρόνια- είναι η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – ΔΕΣΦΑ και η Energean.