Με το 30% των καταναλωτών ηλεκτρισμού να βρίσκεται σε καθυστέρηση άνω των 45 ημερών για την πληρωμή του λογαριασμού και ορατό πλέον το ενδεχόμενο οι ληξιπρόθεσμες οφειλές προς τους προμηθευτές να φθάσουν ξανά στα ιλιγγιώδη ποσά των 2,5-3 δισ. ευρώ, που είχαν συσσωρευτεί στη ΔΕΗ τα χρόνια της οικονομικής κρίσης, ξεκινά ο δεύτερος - και όπως προμηνύεται πολύ πιο δύσκολος -χειμώνας της ενεργειακής κρίσης.
Οι πάροχοι ηλεκτρικής ενέργειας οργανώνουν ισχυρές εισπρακτικές υπηρεσίες και ζητούν από την πολιτεία να δημιουργηθεί τουλάχιστον ένας “ενεργειακός Τειρεσίας” για να σταματήσει η μετακίνηση πελατών από τον έναν προμηθευτή στον άλλο, χωρίς ο καταναλωτής να έχει εξοφλήσει τον προηγούμενο λογαριασμό. Η εισπραξιμότητα των εταιριών προμήθειας ηλεκτρισμού έχει μειωθεί σημαντικά, τη στιγμή που έχουν αυξηθεί κατακόρυφα οι ανάγκες για κεφάλαια κίνησης, προκειμένου οι εταιρίες να καλύψουν τις θέσεις τους στην χονδρική αγορά ηλεκτρισμού. Είναι από τους βασικούς λόγους που οι εταιρίες προμήθειας ζητούν από το υπουργείο Περιβάλλοντος- Ενέργειας να επισπεύσει τη διαδικασία για την προκαταβολή του 75% της επιδότησης, που χορηγείται στους λογαριασμούς ρεύματος των καταναλωτών. Ο πρόσφατος νόμος για την αγορά ηλεκτρισμού προβλέπει τη σχετική δυνατότητα, η οποία όμως ακόμα δεν έχει ενεργοποιηθεί.
Στελέχη της αγοράς τονίζουν ότι πρέπει άμεσα να υπάρξουν κινήσεις στο θέμα αυτό, διαφορετικά οι εταιρίες οδηγούνται σε οικονομική ασφυξία
Το άλλο μείζον θέμα είναι να ληφθούν μέτρα ώστε να σταματήσει η ελεύθερη μετακίνηση των καταναλωτών από προμηθευτή σε προμηθευτή αν δεν έχουν εξοφλήσει τους λογαριασμούς στον προηγούμενο πάροχο. Ο Σεπτέμβριος δείχνει ότι θα είναι ο μήνας των μετακινήσεων, καθώς τα στοιχεία που έχουν ήδη καταγραφεί δείχνουν ότι το switching ( αλλαγή παρόχου) ακολουθεί ανοδική πορεία τους τελευταίους τρεις μήνες.
Τέλος αναμένονται οι αναλυτικές οδηγίες της κυβέρνησης για τους λογαριασμούς νέου τύπου, με την κλιμακωτή επιδότηση για την εξοικονόμηση ενέργειας. Ενα σύστημα με δυσκολία στην εφαρμογή, δεδομένου ότι το ελληνικό δίκτυο δεν διαθέτει «έξυπνους μετρητές» και τα στοιχεία της κατανάλωσης προσδιορίζονται ανά τετράμηνο μετά την καταμέτρηση του ΔΕΔΔΗΕ.