O προσδιορισμός της φορολογητέας ύλης για τα υπερέσοδα των εταιριών προμήθειας ηλεκτρισμού φαίνεται ότι παρουσιάζει δυσκολίες, που καθυστερούν μέχρι στιγμής, την έκδοση της κοινής υπουργικής απόφασης των υπουργείων Οικονομικών και Περιβάλλοντος- Ενέργειας για την επιβολή του έκτακτου φόρου.
Πληροφορίες αναφέρουν ότι από τις 20 Δεκεμβρίου, η ΡΑΕ έχει αποστείλει όλα τα στοιχεία για τη σχετική μεθοδολογία, ωστόσο οι οριστικές αποφάσεις, μεταξύ των οποίων και το ακριβές ύψος της φορολόγησης του υπερεσόδου, δεν έχουν ληφθεί , παρότι ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Θοδωρής Σκυλακάκης είχε δηλώσει , λίγο πριν τα Χριστούγεννα, ότι η έκδοση της απόφασης είναι θέμα ημερών.
Η καθυστέρηση στην έκδοση της ΚΥΑ είναι πιθανόν να αλλάξει και το χρονοδιάγραμμα επιβολής του μέτρου, το οποίο αρχικώς είχε προσδιοριστεί σε τριμηνιαία βάση, αρχής γενομένης από την περίοδο Αυγούστου- Οκτωβρίου. 2022. Δεδομένου ότι στο πλαίσιο της υπουργικής απόφασης, οι εταιρίες προμήθειας θα πρέπει να στείλουν στη ΡΑΕ τα οριστικά στοιχεία για τον προσδιορισμό του προς φορολόγηση ποσού με βάση τη μέση τιμή του ηλεκτρισμού στη χονδρική αγορά και την τιμή λιανικής κάθε προμηθευτή , είναι πιθανόν η καθυστέρηση να δώσει το χρονικό περιθώριο για τον προσδιορισμό των υπερεσόδων ως το τέλος του 2022.
Η ΡΑΕ έχει αποστείλει στο ΥΠΕΝ τα στοιχεία για τον υπολογισμό των υπερεσόδων, συνεκτιμώντας τα κόστη των εταιριών προμήθειας για hedging, το ύψος των ληξιπρόθεσμων οφειλών των τελικών καταναλωτών και βεβαίως το κόστος της αγοράς ηλεκτρισμού. Όμως ο τρόπος που θα συνυπολογιστούν τα στοιχεία αυτάανήκει στην αρμοδιότητα των δύο υπουργείων.
Αξίζει εδώ να σημειωθεί ότι η πορτογαλική εταιρία ηλεκτρισμού EDRP ανακοίνωσε χθες ότι πρόκειται να προσφύγει στα δικαστήρια κατά της απόφασης της κυβέρνησης της Ρουμανίας για την έκτακτη φορολόγηση των υπερκερδών, υποστηρίζοντας ότι κατά τον προσδιορισμό των υπερεσόδων δεν συνεκτιμήθηκαν οι δαπάνες της εταιρίας για την αντιστάθμιση κινδύνου (hedging) με αποτέλεσμα να φορολογείται επί εικονικών κερδών, ποσών που πρακτικά δεν είχε αποκομίσει.
Για τον προσδιορισμό των υπερεσόδων η μεθοδολογία της ΡΑΕ εισάγει την “ «Εύλογη Μέση Τιμή Λιανικής», η οποία θα ορίζεται κάθε μήνα, ανάλογα με την τάση της αγοράς και τον τύπο του τιμολογίου. Για τον υπολογισμό της εύλογης τιμής συνεκτιμάται το κόστος της προμήθειας ρεύματος, προσαυξημένο με ένα εύλογο μέγιστο περιθώριο κέρδους και λαμβάνοντας υπόψη ένα εύλογο ποσοστό απωλειών συστήματος, το λειτουργικό κόστος και τις επισφάλειες, συμπεριλαμβανομένου και του κόστους hedging. Η διαφορά ανάμεσα στη Μέση Τιμή Χρέωσης και την Εύλογη Μέση Τιμή Λιανικής θα προσδιορίζει τα υπερέσοδα, ανάλογα με την ποσότητα ρεύματος που αγοράζει κάθε μήνα ο προμηθευτής.
H έκτακτη εισφορά θα επιβληθεί επί των υπερεσόδων και σε πρώτη φάση, οι προμηθευτές θα κληθούν να καταβάλουν το 60% του ποσού που τους αναλογεί. Το υπόλοιπο 40% θα εισπραχθεί αφού ολοκληρωθεί η συνολική εκκαθάριση της εισφοράς από τους ορκωτούς λογιστές, δηλαδή μετά το καλοκαίρι του 2023.
Ο έκτακτος φόρος θα ισχύει για όσο χρονικό διάστημα θα είναι σε ισχύ το μέτρο που υποχρεώνει τους προμηθευτές να ανακοινώνουν στις 20 κάθε μήνα, τη χρέωση προμήθειας, δηλαδή το τιμολόγιό τους στη λιανική, για τον επόμενο μήνα.
Τα έσοδα του δημοσίου από τον έκτακτο φόρο θα κατευθυνθούν στο Ταμείο Ενεργειακής Μετάβασης για την καταβολή της επιδότησης στους λογαριασμού ηλεκτρικού ρεύματος.