Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Στα τέλη Απριλίου, ο αγωγός IGB είχε 16 εγγεγραμμένους χρήστες
Market test για την αναβάθμιση του ελληνοβουλγαρικού αγωγού IGB
Τρίτη, 13/06/2023

Το 1/3 των αναγκών σε  φυσικό αέριο της Βουλγαρίας τον χειμώνα 2022-23  καλύφθηκε μέσω του ελληνο-βουλγαρικού αγωγού IGB, ενώ εντός του δεύτερου εξαμήνου 2023 η κοινοπραξία που ελέγχει το έργο, η  ICGB, θα διεξάγει market test για την αναβάθμιση της μεταφορικής ικανότητας του έργου..

O αγωγός, ο οποίος τέθηκε σε λειτουργία την 1η Οκτωβρίου 2022 μετέφερε σε διάστημα έξι μηνών, ως τα τέλη Απριλίου 2023, ποσότητα της τάξης των 10,4 εκατ. MWh, που ισοδυναμεί με 892 εκατ. κυβικά μέτρα αερίου, καλήπτοντας  το 1/3 της εσωτερικής ζήτησης στη γειτονική χώρα, σύμφωνα με τα στοιχεία της κοινοπραξίας.

Ας σημειωθεί ότι προς τη Βουλγαρία πραγματοποιούνται και εξαγωγές αερίου μέσω του ελληνικού συστήματος μεταφοράς, το οποίο διαχειρίζεται ο ΔΕΣΦΑ. Το εν λόγω αέριο, που προέρχεται κυρίως από φορτία υγροποιημένου αερίου (LNG) τα οποία καταφθάνουν στις εγκαταστάσεις στη Ρεβυθούσα, διοχετεύεται  μέσω του σημείου σύνδεσης στο Σιδηρόκαστρο, απ΄όπου διέρχεται ο κεντρικός αγωγός του εγχώριου συστήματος, ο πρώτος που κατασκευάστηκε στην Ελλάδα για τη μεταφορά του ρωσικού αερίου.

Μέσω του νέου αγωγού IGB μεταφέρεται κυρίως αέριο του Αζερμπαϊτζάν, το οποίο φθάνει στην Ελλάδα από τον αγωγό ΤΑΡ.

Στα τέλη Απριλίου, ο αγωγός IGB είχε 16 εγγεγραμμένους χρήστες. Μέτοχοι της εταιρίας στην οποία ανήκει ο αγωγός, της ICGB είναι κατά 50% η Poseidon (μικτή εταιρία 50-50  της ΔΕΠΑ με την Edison) και η Bulgarian Energy Holdings (BEH) επίσης με 50%.

Η συνολική μεταφορική ικανότητα του IGB είναι 3 δισ. κυβικά μέτρα ετησίως. Λίγο περισσότερο από το 50% της χωρητικότητας αυτής και συγκεκριμένα 1,57 δισ κυβικά μέτρα ετησίως έχουν ήδη δεσμευτεί για ετήσια διέλευση  μέσω μακροπρόθεσμων συμβολαίων, με διάρκεια ως και 25 χρόνια. Η υπόλοιπη μεταφορική δυναμικότητα διατίθεται μέσω δημοπρασιών, στις ευρωπαϊκές πλατφόρμες PRISMA και RBP. Οι δημοπρασίες αυτές, που συγκεντρώνουν μεγάλο ενδιαφέρον, πραγματοποιούνται για διαφορετικές χρονικές περιόδους.

Η χωρητικότητα του αγωγού μπορεί να αναβαθμιστεί ως τα 5 δισ. κυβικά μέτρα αερίου ετησίως, εφόσον  βέβαια υπάρξει το ανάλογο ενδιαφέρον από την αγορά. Η αναβάθμιση του IGB, δυνατότητα που έχει προβλεφθεί από τα αρχικά στάδια του έργου, μπορεί να επιτευχθεί μέσω της ανάπτυξης σταθμού συμπίεσης στην Κομοτηνή, στο σημείο όπου ο ελληνο-βουλγαρικός αγωγός ενώνεται με το εθνικό σύστημα μεταφοράς  (ΕΣΜΦΑ) και με τον αγωγό ΤΑΡ. Με τον τρόπο αυτό η Βουλγαρία αποκτά άμεση πρόσβαση στον λεγόμενο Νότιο Διάδρομο Αερίου

Ας σημειωθεί ότι ο IGB λειτουργεί ως ΑΣΦΑ (Ανεξάρτητο Σύστημα Φυσικού Αερίου).

Η ICGB, που είναι υπεύθυνη για την εμπορική λειτουργία της εν λόγω υποδομής,  εξετάζει την περίοδο αυτή το ενδεχόμενο επαύξησης της μεταφορικής ικανότητας του ελληνο-βουλγαρικού αγωγού, δεδομένου του νέου ενεργειακού περιβάλλοντος που δημιουργήθηκε μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία και την ευρύτερη προσπάθεια της Ευρώπης να εξασφαλίσει νέους, ασφαλείς διαδρόμους μεταφοράς αερίου από εναλλακτικούς προμηθευτές, προκειμένου να απεξαρτηθεί πλήρως από το ρωσικό αέριο.

Προς την κατεύθυνση αυτή, η  ICGB σχεδιάζει εντός του δευτέρου εξαμήνου του 2023 να διενεργήσει market test, για να διερευνήσει τις προθέσεις της αγοράς ως προς τη δέσμευση πρόσθετης χωρητικότητας. Με βάση τα αποτελέσματα του market test, οι μέτοχοι της εταιρίας, δηλαδή η Poseidon και η ΒΕΗ θα αποφασίσουν για την πιθανή αναβάθμιση του αγωγού.

Αξίζει να αναφερθεί ότι ο διασυνδετήριος αυτός αγωγός μεταξύ της Ελλάδας και της Βουλγαρίας μπορεί να χρησιμοποιηθεί για τη μεταφορά αερίου και σε  άλλες χώρες της ευρύτερης περιοχής, συμπεριλαμβανομένων της Μολδαβίας και της Ουκρανίας. Επίσης  θα μπορεί να τροφοδοτείται και από τον υπο κατασκευή  νέο πλωτό τερματικό σταθμό (FSRU) της Αλεξανδρούπολης, οποίος αναμένεται να ολοκληρωθεί φέτος το φθινόπωρο και να βρίσκεται σε πλήρη εμπορική λειτουργία από τις αρχές του προκειμένου το 2024.  να βρίσκεται σε πλήρη εμπορική λειτουργία.

Σχετικοί όροι:
IGB
Συναφείς αναρτήσεις
Το νέο του Τεχνικό Εκπαιδευτικό Κέντρο στη Νέα Μεσημβρία Θεσσαλονίκης εγκαινίασε ο ΔΕΣΦΑ σήμερα Παρασκευή, 6 Σεπτεμβρίου. Στόχος του ...
Συνάντηση εργασίας για τον «Κάθετο Διάδρομο» πραγματοποίησαν, για δεύτερη συνεχή χρονιά στη Θεσσαλονίκη, την Πέμπτη, 5 Σεπτεμβρίου, οι εννέα ...
Σε χαμηλά επίπεδα παραμένει η ζήτηση για υγροποιημένο φυσικό αέριο στην Ευρώπη, συμπεριλαμβανομένης και  της Ελλάδος, καθώς κανένα νέο ...
Τις  παραμέτρους του ετήσιου προγραμματισμού για τα φορτία υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) στις εγκαταστάσεις της Ρεβυθούσας για την χρονική ...
Ολοκληρώθηκε το έργο των εγκαταστάσεων του Σταθμού Αποθήκευσης και Αεριοποίησης LNG που ανέπτυξε ο ΔΕΣΦΑ για την προμήθεια της ...
Αυξητική τάση καταγράφεται στην εγχώρια κατανάλωση φυσικού αερίου, σύμφωνα με τα στοιχεία του ΔΕΣΦΑ για το πρώτο εξάμηνο του ...
Στις αρχές του επόμενου μήνα και πιο συγκεκριμένα στο χρονικό διάστημα από 2 ως 12 Ιουλίου θα πρέπει να ...
Ο ΔΕΣΦΑ υποστήριξε τη διήμερη εκδήλωση υψηλού επιπέδου που συνδιοργάνωσαν στην Αθήνα το Φόρουμ Φυσικού Αερίου Ανατολικής Μεσογείου (EMGF)  ...
Σχέδιο δημοπρασιών, μηνιαίων, τριμηνιαίων, ημερήσιων και ενδοημερησιων για την κατανομή της μεταφορικής ικανότητας φυσικού αερίου στα σημεία εισόδου του  ...
 
 
Το σήριαλ των διαπραγματεύσεων για την ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας -Κύπρου (Great Sea Interconnector, GSI) φαίνεται ότι θα συνεχιστεί επί μακρόν, καθώς η συνάντηση ...
Τον Τερματικό Σταθμό Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου στην Αλεξανδρούπολη (FSRU Alexandroupolis) επισκέφτηκαν Πρέσβεις των κρατών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης καθώς και της Ελβετίας και Νορβηγίας στην ...
Μεγαλύτερη διαφάνεια και τεκμηρίωση για τις τροποποιήσεις  του κανονισμού της Αγοράς  Εξισορρόπησης, που προτείνει ο ΑΔΜΗΕ, ιδιαίτερα όσον αφορά στο ζήτημα του περιορισμού ...
H “πυρηνική αναγέννηση”, με την νέα τεχνολογία  των μικρών και των πιο μικρών πυρηνικών αντιδραστήρων  για την  σταθερή παραγωγή καθαρής ηλεκτρικής ενέργειας έχει ...
Aπό το ένα ρεκόρ στο άλλο πάνε οι απώλειες ηλεκτρικής ενέργειας, περιλαμβανομένων και των ρευματοκλοπών, στο δίκτυο του ΔΕΔΔΗΕ, φθάνοντας το πρώτο εξάμηνο ...
Χωρίς τη σαφή δέσμευση της Κυπριακής Δημοκρατίας, όπως θα επιθυμούσε η Αθήνα, για τη συμμετοχή  στο μετοχικό σχήμα του Great Sea Interconnector (GSI), ...
Το πράσινο φως για την υλοποίηση του έργου της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κύπρου - Ελλάδας, άναψε το υπουργικό συμβούλιο της Κύπρου, με την τελική ...
Στην ανάγκη ενοποίησης της ευρωπαϊκής αγοράς ηλεκτρισμού, μέσα από τις διεθνείς διασυνδέσεις, προκειμένου να υπάρξει ενεργειακή ασφάλεια και χαμηλότερες τιμές, αναφέρθηκε ο Πρόεδρος ...
Tον επιμερισμό του κόστους για το γεωπολιτικό ρίσκο της ηλεκτρικής διασύνδεσης Great Sea Interconnector (GSI), σε  50-50 μεταξύ Ελλάδας και Κύπρου, από 37% ...
Μια παρατήρηση αναφορικά με τη δασική υπηρεσία μετά την πτώση δέντρων στο σιδηροδρομικό δίκτυο των Αφιδνών, έκανε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Θεόδωρος Σκυλακάκης, ο ...
Με αποτελεσματικό τρόπο εξελίσσονται οι διαμεσολαβητικές υπηρεσίες που παρέχει ο Ελληνικός Ενεργειακός Διαμεσολαβητής, ο οποίος τέθηκε σε ισχύ από τη Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων, ...
H χρηματιστηριακή τιμή του φυσικού αερίου στην Ευρώπη, το TTF, μπορεί να έχει σταθεροποιηθεί τελευταία στην κλίμακα των 35-37 ευρώ/MWh, ωστόσο οι ανησυχίες ...