Περισσότερες από 22 νομοθετικές ρυθμίσεις για την ενέργεια, μεταξύ αυτών και η περίφημη τροποποίηση του άρθρου 42 του Κώδικα Προμήθειας που θα φέρει εμπόδια στην ελεύθερη μετακίνηση όσων δεν πληρώνουν τους λογαριασμούς ρεύματος και η αυστηροποίηση της αντιμετώπισης των ρευματοκλοπών, αναμένεται να καταθέσει στη Βουλή τον Μάρτιο ο υπουργός Περιβάλλοντος- Ενέργειας Θόδωρος Σκυλακάκης.
Πρόκειται για την επίλυση μίας σειράς ζητημάτων που εκκρεμούν και το πιθανότερο είναι να αποτελέσουν τον κορμό ενός αυτοτελούς νομοσχεδίου. Πρέπει να σημειωθεί πάντως ότι για ορισμένες από τις υπό κατάρτιση νομοθετικές παρεμβάσεις δεν έχουν ακόμα ληφθεί οριστικές αποφάσεις, ενώ για επείγοντα ζητήματα, όπως η ενεργειακή θωράκιση της Κρήτης μέχρι να λειτουργήσει η μεγάλη ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης- Αττικής, η σχετική ρύθμιση εντάχθηκε σε νομοσχέδιο του υπουργείου Οικονομικών που κατατέθηκε πρόσφατα στη Βουλή. Δεν αποκλείεται δε, κάποιες από τις ρυθμίσεις για τα ενεργειακά, οι πιο “ωριμες” να συμπεριληφθούν τελικώς στο νομοσχέδιο για τη χωροταξία που αναμένεται να καταθέσει στη Βουλή εντός της εβδομάδας ο υπουργός Περιβάλλοντος-Ενέργειας Θόδωρος Σκυλακάκης, αν και οι περισσότερες πληροφορίες συγκλίνουν ότι οι ενεργειακές ρυθμίσεις θα προχωρήσουν όλες μαζί στο νομοσχέδιο του Μαρτίου.
Μία από τις βασικές διατάξεις του εν λόγω νομοσχεδίου αναμένεται να είναι τα μέτρα για την αντιμετώπιση του λεγόμενου ενεργειακού τουρισμού μέσω της τροποποίησης του άρθρου 42 του Κώδικα Προμήθειας ηλεκτρικής Ενέργειας. Πρόκειται για ένα ζήτημα που χρονίζει, αφού η ανάγκη αλλαγής του Κώδικα προέκυψε το 2020 όταν εκδόθηκε απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας που προέβλεπε ότι θα πρέπει να τηρείται η αρχή της αναλογικότητας όσον αφορά την μετακίνηση των καταναλωτών από προμηθευτή σε προμηθευτή.
Ο υπουγός κ. Σκυλακάκης είχε δηλώσει από το φθινόπωρο ότι θα τροποποιήσει το άρθρο 42 του Κώδικα Προμήθειας, με τρόπο που να θέτει φραγμούς στην ελεύθερη μετακίνηση των καταναλωτών από πάροχο σε πάροχο όταν έχουν ληξιπρόθεσμες οφειλές. Υπολογίζεται ότι το 2023 ξεπέρασαν τα 500 εκατ. ευρώ, οι ληξιπρόθεσμοι λογαριασμοί που άφησαν οι κακοπληρωτές, στον προηγούμενο ή τους προηγούμενους προμηθευτές.
Η ΡΑΑΕΥ έχει ήδη παραδώσει, εδώ και καιρό μάλιστα, την εισήγηση που είχε ζητήσει για το θέμα αυτό ο κ. Σκυλακάκης αλλά ακόμα το υπουργείο δεν έχει δώσει το πράσινο φως για να θέσει η Αρχή σε δημόσια διαβούλευση την πρότασή της. Πληροφορίες αναφέρουν πάντως, ότι σύντομα θα προχωρήσει η διαβούλευση, εν όψει και της τελικής διαμόρφωσης του νομοσχεδίου, το οποίο θα προσδιορίζει την έννοια του «στρατηγικού» κακοπληρωτή και τα μέτρα για την αντιμετώπισή του. Πληροφορίες αναφέρουν ότι στρατηγικός κακοπληρωτής νοείται αυτός που έχει ληξιπρόθεσμες οφειλές σε δύο προηγούμενους προμηθευτές και ληξιπρόθεσμες οφειλές στον τρέχοντα, σε διάστημα 5 ετών, με χρόνο εκκίνησης την 1.1.2020.
Το άλλο μείζον θέμα που καλείται να αντιμετωπίσει το νομοσχέδιο είναι οι ρευματοκλοπές, το κόστος των οποίων υπολογίζεται από το ΥΠΕΝ ότι ξεπερνά τα 400 εκατ. ευρώ. ή το 4,8% της συνολικής αγοράς ηλεκτρισμού. Το 50% των περιπτώσεων αφορούν σε ρευματοκλοπές αξίας μέχρι 4.500 ευρώ, το 25% μεταξύ 4.500 - 10.000 ευρώ και 25% άνω των 10.000 ευρώ και διαπράττονται κυρίως επιχειρήσεις μικρού μεγέθους.
Στα άμεσα μέτρα αντιμετώπισης είναι η αυστηροποίηση των ποινών στις διαπιστωμένες ρευματοκλοπές, με έναν συνδυασμό ποινών από την προσωρινή αναστολή λειτουργίας της επιχείρησης (προβλέπεται και σήμερα), μέχρι φυλάκιση ως τρία χρόνια, καθώς και αφαίρεση της άδειας τους ηλεκτρολόγου που εμπλέκεται.
Τέλος, το νομοσχέδιο αναμένεται να περιλαμβάνει και ρυθμίσεις για τις ΑΠΕ και κυρίως στα θέματα που σχετίζονται με την έλλειψη ηλεκτρικού χώρου ώστε να προχωρήσουν έργα ενεργειακού συμψηφισμού, αγροτικά φωτοβολταϊκά ,φωτοβολταϊκά για επιχειρήσεις και να “απελευθερωθούν” τα 10 MW για έργα αυτοπαραγωγής. Δεδομένου πάντως του μεγέθους του προβλήματος και της σφαιρικής αντιμετωπίσης που επεξεργάζεται ειδική Ομάδα Εργασίας, οι λύσεις που θα δοθούν αναμένεται ότι θα αφορούν κάποιες υποκατηγορίες έργων.