Σε σημαντική αύξηση των τελών χρήσης του δικτύου διανομής φυσικού αερίου οδηγεί το Πρόγραμμα Ανάπτυξης Δικτύου Διανομής της enaon EDA (πρώην ΔΕΠΑ Υποδομών), με τη Μotor Oil και τη Φυσικό Αέριο να διατηρούν έντονες επιφυλάξεις τόσο για το κόστος όσο και την αναγκαιότητα του αναπτυξιακού προγράμματος, ύψους 700 εκατ.ευρώ, για την περίοδο 2024-28
Η Φυσικόν Αέριο στο κείμενο που κατέθεσε στη δημόσια διαβούλευση που διενήργησε η ΡΑΑΕΥ επί του αναπτυξιακού προγράμματος της enaon EDA, τονίζει ότι οι επιπτώσεις στα τιμολόγια θα είναι σημαντικές, λαμβανομένης υπόψη και της αύξησης των τελών, από την 1η Φεβρουαρίου 2024, που φθάνει ως και 30% στη χρέωση δυναμικότητας σε ορισμένες περιοχές. Παράλληλα καθορίστηκε για πρώτη φορά η «Προσαύξηση Διείσδυσης» ως επιπλέον χρέωση διανομής για ολόκληρη τη Ρυθμιστική Περίοδο 2023- 2026.
Στο πλαίσιο αυτό, η Φυσικό Αέριο τονίζει ότι για να προωθηθεί αποτελεσματικά το αέριο σε όλες τις περιοχές, ως φθηνότερη και περιβαλλοντικά φιλικότερη επιλογή από το πετρέλαιο, θα πρέπει οι αυξήσεις στις ρυθμιζόμενες χρεώσεις να παραμένουν εντός ενός εύλογου εύρους, που δεν θα προκαλεί απότομες και μεγάλες επιβαρύνσεις στους λογαριασμούς φυσικού αερίου.
Οι καταναλωτές που ήδη επιβαρύνονται από τα νέα τιμολόγια θα πρέπει να προστατευτούν από περαιτέρω μεγάλες αυξήσεις, που επιφέρει το Πρόγραμμα Ανάπτυξης της enaon EDA, περιόδου 2024-2028, υπογραμμίζει η εταιρία, προσθέτοντας ότι τα δίκτυα διανομής αποτελούν «φυσικά» μονοπώλια.
Η Φυσικό Αέριο καταθέτει έντονο προβληματισμό για την ομαλή εξέλιξη των τιμών διανομής σε σχέση με τα βασικά σενάρια ζήτησης, όπως αυτά παρουσιάζονται στη Μελέτη ανάπτυξης δικτύου του Διαχειριστή, ζητώντας από τη ΡΑΑΕΥ να αξιολογήσει τις επιπτώσεις του Πλάνου Ανάπτυξης 2024- 2028 της enaon EDA στις χρεώσεις διανομής.
Τέλος η εταιρία ζητεί από τη Ρυθμιστική Αρχή να αξιολογήσει πολύ προσεκτικά τις εκτιμήσεις που περιλαμβάνονται στο Πρόγραμμα Ανάπτυξης, ώστε να είναι όσο το δυνατόν πιο ρεαλιστικές και να μην προκύψουν τα επόμενα χρόνια δυσανάλογα κόστη για τους καταναλωτές φυσικού αερίου. “Ευελπιστούμε ότι θα ληφθούν όλα τα απαραίτητα μέτρα σύμφωνα με το ισχύον ρυθμιστικό πλαίσιο έτσι ώστε οι τιμές διανομής να αντικατοπτρίζουν τις εκάστοτε εξελίξεις στην αγορά ενέργειας με τη μικρότερη δυνατή επιβάρυνση των καταναλωτών” καταλήγει η Φυσικό Αέριο στην τοποθέτησή της.
‘Εντονη είναι η κριτική και από την πλευρά της Motor Oil, η οποία θέτει ζήτημα διαφάνειας του Προγράμματος Ανάτπυξης και ελέγχου του κόστους του, μιλά για “ελλιπή κατανόηση” του σχεδιασμού για τις υποδομές μικρής κλίμακας υγροποιημένου αερίου (small scale LNG) αλλά και για ετεροβαρή πρότυπη σύνδεση που δεν σέβεται τους χρήστες.
Αναλυτικότερα, όπως τονίζει η Motor Oil, στις θέσεις που διατύπωσε στη διαβούλευση, η πρότυπη σύμβαση δεν μπορεί να είναι ετεροβαρής, υπερασπιζόμενη πρωτίστως τα συμφέροντα του Διαχειριστή, αλλά πρέπει να σέβεται τα δικαιώματα των χρηστών και να προωθεί κοστοστρεφείς υπηρεσίες.
Η εταιρία εκφράζει επίσης “ελλιπή κατανόηση” για το συνολικό σχεδιασμό των απομακρυσμένων δικτύων και ειδικότερα για τα small scale LNG (υποδομές μικρής κλίμακος, καθώς και την κατανομή του ρίσκου και του κόστους μεταξύ Διαχειριστή, Χρηστών και Καταναλωτών
“Θεωρούμε ότι το νομοθετικό/ ρυθμιστικό πλαίσιο δεν επαρκεί για τη κατανόηση της υπό διαμόρφωση νέας αγοράς και θεωρούμε απαραίτητη μία συνολική τοποθέτηση εκ μέρους του Διαχειριστή Διανομής που έχει αναλάβει να υλοποιήσει τις νέες αγορές” αναφέρει η Μotor Oil, ζητώντας διάλογο για να λυθούν τα προβλήματα. Η επιτυχία του εγχειρήματος για το small scale LNG μπορεί να βοηθήσει να αποφευχθούν άλλες μεγαλύτερες επενδύσεις σε αγωγούς, καθώς μέσω των μικρής κλίμακας υποδομών LNG , το αέριο μπορεί να φθάσει σε κάθε γωνιά της Ελλάδας.
Τέλος, η Μotor Oil θέτει ζήτημα διαφάνειας του Προγράμματος Ανάπτυξης της enaon EDA και ζητεί σαφή ενημέρωση-τεκμηρίωση για την αναγκαιότητα των επενδύσεων των 700 εκατ. ευρώ, τα κριτήρια επιλογών, τις διαδικασίες αναθέσεως και ελέγχου κόστους. Επίσης ζητά να υπάρχει συνυπευθυνότητα στην απορρόφηση του κόστους απωλειών δικτύου και να μην χρεώνεται ο Διαχειριστής μόνον το 0,3% των απωλειών, όπως προτείνει και τέλος θέτει θέμα ποιότητας υπηρεσιών μέσω της ενίσχυσης του τοπικού δικτύου, φέροντας ως παράδειγμα τον Ασπρόπυργο, όπου το δίκτυο έχει πολύ χαμηλή πίεση.