Στο επίκεντρο της δημοσιότητας επανήλθαν εντυπωσιακά δυο πρότζεκτ για τη δημιουργία τερματικών υγροποιημένου φυσικού αερίου (Liquified Natural Gas-LNG) στη Βόρειο Ελλάδα, της GASTRADE, συμφερόντων ομίλου Κοπελούζου, στην Αλεξανδρούπολη και της ΔΕΠΑ στον κόλπο της Καβάλας, μετά την αποκάλυψη του πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα ότι ο υπουργός Εξωτερικών των ΗΠΑ Τζον Κέρι, κατά τη συνάντησή τους, αναφέρθηκε στην κατασκευή σταθμού LNG στη περιοχή, προκειμένου να ανεφοδιάζονται με αέριο τρίτες χώρες, όπως η Βουλγαρία.
Η αμερικανική πρόταση εντάσσεται στην πάγια πολιτική της Ουάσιγκτον για μείωση της εξάρτησης από το ρωσικό αέριο και συνδυάζει το τερματικό στη Βόρειο Ελλάδα με τον αγωγό Τransadriatic Pipeline-TAP- και τον αγωγό Ελλάδας- Βουλγαρίας (IGB). O TAP θα μεταφέρει αέριο από το Αζερμπαϊτζάν στην Ιταλία, μέσω Ελλάδας και Αλβανίας και με την κατάλληλη σύνδεση θα μπορεί να εφοδιάζει και τον αγωγό Ελλάδας -Βουλγαρίας.
O Aμερικανός υπουργός Εξωτερικών, στις συνομιλείς που είχε με τον κ. Τσίπρα εστίασε στην προοπτική μετεξέλιξης της Ελλάδας σε ενεργειακό κόμβο στην περιοχή μέσω των τριών έργων, τα οποία συνεργατικά μπορούν να διασφαλίσουν εναλλακτική προμήθεια αέριου στην ΕΕ.
Δεν είναι τυχαίο ότι τα ίδια έργα, οι δύο αγωγοί και το ένα από τα δυο τερματικά υγροποιημένου αερίου -χωρίς να προσδιορίζεται ποιό- είναι ενταγμένα και στην πολιτική της ΕΕ
Το τερματικό της Gastrade στην Αλεξανδρούπολη, που είναι αρκετά προωθημένο αδειοδοτικά αφορά σε έναν υπεράκτιο σταθμό παραλαβής και αεριοποίησης υγροποιημένου φυσικού αερίου στο Θρακικό Πέλαγος, περί το 22 χλμ. ΝΔ από το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης. O πλωτός σταθμός- ουσιαστικά πρόκειται για ακινητοποιημένο πλοίο κατάλληλα μετασκευασμένο και εξοπλισμένο- θα τροφοδοτεί με φυσικό αέριο το Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς Φυσικού Αερίου (ΕΣΦΑ), μέσω ενός υποθαλάσσιου και ενός χερσαίου αγωγού.
Το δυναμικό παροχής θα φθάνει στα 500.000 Νm3/h φυσικού αερίου και αποθηκευτικής ικανότητας από 135.000 m3 έως 145.000 m3 υγροποιημένου φυσικού αερίου. Σε πλήρη ανάπτυξη το δυναμικό του σταθμού θα ανέρχεται στα 2.6 δις κανονικά (normal) κυβικά μέτρα φυσικού αερίου (Nm3).
Ο αρχικός σχεδιασμός του έργου, από το 2010, προβλέπει και την τροφοδοσία δύο νέων σταθμών ηλεκτροπαραγωγής, ισχύος 400 MW o καθένας, με στόχο την εξαγωγή ηλεκτρισμού στην Τουρκία.
Σε πλωτό σταθμό υγροποιημένου αερίου στον κόλπο της Καβάλας αναφέρεται το σχέδιο της ΔΕΠΑ. Το πρότζεκτ με την ονομασία Aegean LNG προβλέπει ένα σταθμό αποθήκευσης και επαναεριοποίησης υγροποιημένου φυσικού αερίου, αποθηκευτικής δυναμικότητας 150.000 κυβικών μέτρων LNG με εγκαταστάσεις επανεριοποίησης 3-5 δις. κυβικών μέτρων.
Ας σημειωθεί ότι η ΔΕΠΑ μαζί με την ιταλική Edison ελέγχουν το 50% του αγωγού Ελλάδας Βουλγαρίας, ενώ το υπόλοιπο 50% ανήκει σε κρατική βουλγαρική εταιρία που διαχειρίζεται το ενεργειακό χαρτοφυλάκιο του δημοσίου.
Εντός του επόμενου χρονικού διαστήματος αναμένεται να ληφθεί η τελική επενδυτική απόφαση για την κατασκευή του Interconnector Greece- Bulgaria (IGB), όπως είναι η επίσημη ονομασία του ελληνοβουλγαρικού αγωγού, ο οποίος αποτελεί το πρώτο τμήμα του λεγόμενου “Κάθετου Διαδρόμου”. Πρόκειται για τη σύνδεση με τοπικούς-εθνικούς αγωγούς των συστημάτων αερίου των χωρών των ανατολικών Βαλκανίων, ενδεχομένως και της Βαλτικής.