Οι αναγκαίες νομοτεχνικές παρεμβάσεις για την την απελευθέρωση της αγοράς φυσικού αερίου με το δικαίωμα επιλογής προμηθευτή στους πελάτες που βρίσκονται εκτός της δικαιοδοσίας των τριών ΕΠΑ Αττικής, Θεσσαλονίκης και Θεσσαλίας, καθώς και ορισμένες άλλες ρυθμίσεις για τη Διανομή του αερίου και την τιμολόγησή της περιλαβάνονται στο νομοσχέδιο με τα προαπαιτούμενα που κατατέθηκε χθες το βράδυ στη Βουλή.
Το νομοσχέδιο όπως αναμενόταν δεν περιλαμβάνει τα άλλα, “βαρειά” προαπαιτούμενα του τομέα Ενέργειας, τα οποία θα ανακοινωθούν σε επόμενο στάδιο, εντός του Οκτωβρίου αλλά μόνον τις ρυθμίσεις, που απορρέουν από τον νόμο 4336 του 2015, το νόμο του 3ου Μνημονίου, ο οποίος προέβλεπε και την απελευθέρωση της αγοράς αερίου.
Αναλυτικότερα, οι κυριότερες τροποποιήσεις που περιλαμβάνει το νομοσχέδιο στο άρθρο 16 για το φυσικό αέριο αφορούν:
1.- Tροποποίηση της παρ. 1 του άρθρου 82 του Ν 4001/2011, όπως αυτή διαμορφώθηκε με το Ν. 4336/2015, ώστε να επιτευχθεί η απελευθέρωση της αγοράς μέσω της χορήγησης του δικαιώματος επιλογής προμηθευτή φυσικού αερίου σε όλους τους πελάτες που βρίσκονται εγκατεστημένοι εκτός των περιοχών που ανήκαν μέχρι σήμερα στην αποκλειστική αρμοδιότητα των Εταιρειών Παροχής Αερίου Αττικής, Θεσσαλονίκης και Θεσσαλίας, καθώς και, προοδευτικά μέχρι τον Ιανουάριο του έτους 2018, σε όλους τους πελάτες που βρίσκονται εγκατεστημένοι εντός των ως άνω περιοχών, για τις οποίες ίσχυε η εξαίρεση της παρ. 8 του αρ. 49 της Οδηγίας 2009/73/ΕΚ. Επιλέγοντες καθίστανται, επίσης, οι πελάτες που προμηθεύονται φυσικό αέριο με σκοπό την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας καθώς και οι εταιρείες ΕΠΑ Αττικής, Θεσσαλίας και Θεσσαλονίκης για την προμήθεια φυσικού αερίου ποσότητας που υπερβαίνει την ετήσια συμβατική ποσότητα της σύμβασης μεταξύ της κάθε εταιρείας ΕΠΑ και της εταιρείας ΔΕΠΑ ΑΕ, για όσο χρόνο διαρκούν οι ως άνω συμβάσεις, και για κάθε ποσότητα μετά τη λήξη τους.
Η εισαγωγή της αναδρομικότητας της ρύθμισης αυτής, επιβάλλεται από την κοινοτική Οδηγία και ουσιαστικά αποκαθιστά την αστοχία της προηγούμενης νομοθετικής ρύθμισης του νόμου Ν. 4336/2015 ο οποίος παρέλειψε να συμπεριλάβει στις διατάξεις απελευθέρωσης και τους πελάτες που βρίσκονταν εγκατεστημένοι εκτός των περιοχών που ανήκαν στην αρμοδιότητα των ΕΠΑ αερίου Αττικής, Θεσσαλονίκης και Θεσσαλίας.
2.- Τροποποιείται η παράγραφος 6 του άρθρου 80 με στόχο την εναρμόνιση με το Κοινοτικό πλαίσιο και την άρση τυχόν στρεβλώσεων ως προς την υποχρέωση για λειτουργικό διαχωρισμό των επιχειρήσεων που είναι κάτοχοι άδεια διανομής ή ασκούν διαχείριση του δικτύου διανομής φυσικού αερίου. Ειδικότερα, με την εν λόγω ρύθμιση τίθενται περιορισμοί για τους κάτοχους της Άδειας Διανομής ή/και της Άδειας Διαχείρισης Δικτύου Διανομής Φυσικού Αερίου που εξυπηρετούν λιγότερους από 100.000 συνδεδεμένους Πελάτες ως προς την υποχρέωσή τους για νομικό και λειτουργικό διαχωρισμό προκειμένου να διασφαλίζεται με τον καλύτερο δυνατό τρόπο η ενσωμάτωση της βούλησης του κοινοτικού νομοθέτη. Σύμφωνα με την προτεινόμενη ρύθμιση ο κάτοχος της Άδειας Διανομής ή/και της Άδειας Διαχείρισης Δικτύου Διανομής που εξυπηρετεί λιγότερους από 100.000 συνδεδεμένους Πελάτες εξαιρείται από την υποχρέωση για νομικό και λειτουργικό διαχωρισμό, εφόσον ελέγχεται από Κάθετα ολοκληρωμένη Επιχείρηση η οποία ελέγχει μέσω της συμμετοχής της σε δίκτυα διανομής αθροιστικά την εξυπηρέτηση λιγότερων από 100.000 συνδεδεμένων επιχειρήσεων.
3.- Τροποποιείται το πρώτο εδάφιο της παρ. 1 του άρθρου 88 του ν. 4001/2011, όπως αυτό διαμορφώθηκε με το ν. 4336/2015, και συγκεκριμένα προστίθεται ο Διαχειριστής Συστήματος Μεταφοράς στους αρμόδιους Διαχειριστές που εισηγούνται προς τη ΡΑΕ για την έκδοση του Κανονισμού Τιμολόγησης. Σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση του νομοσχεδίου, η ρύθμιση αυτή αποκαθιστά την αρρυθμία που είχε εισάγει η προηγούμενη ρύθμιση ως προς το ζήτημα της αρμοδιότητας για την εν λόγω εισήγηση, η οποία σε κάθε περίπτωση πρέπει να γίνεται και από τους δύο αρμόδιους Διαχειριστές, καθώς ο Κανονισμός Τιμολόγησης αφορά τόσο τη δραστηριότητα της Μεταφοράς όσο και τη Δραστηριότητα της Διανομής.
Προστίθεται η φράση «Για την τιμολόγηση της Δραστηριότητας της Διανομής...» προκειμένου να αποσαφηνισθεί ότι το κόστος που καταβάλλεται από τον Διαχειριστή του Δικτύου Διανομής στον κύριο για την παραχώρηση της χρήσης του Δικτύου, αφορά αποκλειστικά και μόνο την τιμολόγηση της Δραστηριότητας της διανομής. Η εν λόγω ρύθμιση είναι απολύτως εύλογη και τίθεται προς αποσαφήνιση του ζητήματος ώστε να μην δημιουργούνται αμφισημίες ως προς το πεδίο εφαρμογής της μεθοδολογίας τιμολόγησης.
4 Τροποποιείται το πρώτο εδάφιο της παρ. 2 του άρθρου 8 του ν. 4336/2015, με τρόπο ώστε αφενός να διορθωθεί το νομοτεχνικό σφάλμα το οποίο αναφέρεται σε Κανονισμό Τιμολογίων αντί του ορθού που είναι ο Κανονισμός Τιμολόγησης και περαιτέρω να διευκρινισθεί ότι τα τιμολόγια που υποβάλλουν οι Διαχειριστές του Δικτύου Διανομής Φυσικού Αερίου, βάσει των οποίων εισπράττουν αντάλλαγμα, αφορούν τη δραστηριότητα της Διανομής. Παρότι η παράγραφος 2 αναφέρεται στον Κανονισμό Τιμολόγησης για τα δίκτυα διανομής κρίνεται ότι η προτεινόμενη προσθήκη αποσαφηνίζει περαιτέρω το ζήτημα των τιμολογίων που τίθενται σε έγκριση στη ΡΑΕ, ώστε να μην υπάρχει καμία αμφισημία και ως προς την πεδίο εφαρμογής της αποφασιστικής αρμοδιότητας της Αρχής.
Η ρύθμιση αυτή δύναται να επιτευχθεί μόνο μέσω της νομοθετικής οδού και όχι μέσω άλλης ρύθμισης του δευτερογενούς πλαισίου.