Ξεκάθαρο μήνυμα προς την κεντρική εξουσία να εξασφαλίσει, άμεσα, τη συμβατότητα των συστημάτων εισροών-εκροών με την ελεγκτική βάση του υπ. Οικονομικών, ούτως ώστε, «να κλείσουν οριστικά οι πόρτες στη λαθρεμπορία καυσίμων και τις εικονικές εξαγωγές», έστειλε, ο Διευθύνων Σύμβουλος των Ελληνικών Πετρελαίων, Γιάννης Κωστόπουλος, μιλώντας στην ετήσια Γενική Συνέλευση των μετόχων του Ομίλου. Η εγκατάσταση των εν λόγω εφαρμογών στα πρατήρια ολοκληρώνεται στις 30 Αυγούστου, αλλά, το υπ. Οικονομικών δεν έχει προχωρήσει ακόμη στη δυνατότητα να επικοινωνεί του με αυτές. Ο κ. Κωστόπουλος, θεωρεί, από εκεί και πέρα, καθοριστικής σημασίας τη μείωση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στο πετρέλαιο θέρμανσης, μαζί και την άρση της επιβολής προπληρωμής του από τις εταιρίες εμπορίας καυσίμων, κάτι που αποτελεί ελληνική πρωτοτυπία, δυσχεραίνοντας τη ρευστότητα των επιχειρήσεων του κλάδου...
Και ο Διευθύνων Σύμβουλος και ο Πρόεδρος των ΕΛ.ΠΕ., Γιάννης Παπαθανασίου, υπογράμμισαν ότι στόχος της Διοίκησης για το τρέχον έτος και έως το 2017, παραμένει, η συνεχής βελτίωση της ανταγωνιστικότητας, με πλήρη εκμετάλλευση της παραγωγικής βάσης και των συνεργιών, μεταξύ των διυλιστηρίων, προκειμένου να συνεχίσει ο Όμιλος την πορεία του σαν ένας από τους πιο δυναμικούς του ενεργειακού πεδίου στην περιοχή της Ν.Α. Ευρώπης και της Μεσογείου. Ωστόσο, διαπίστωση του κ.Κωστόπουλου είναι ότι το επιχειρησιακό περιβάλλον του Α’ Εξαμήνου 2014 παραμένει δύσκολο, καθώς δεν προβλέπεται άμεση ανάκαμψη των Ευρωπαϊκών περιθωρίων διύλισης. Βασικά χαρακτηριστικά του, όπως είπε, είναι η αυξανόμενη αβεβαιότητα στις αγορές αργού πετρελαίου της περιοχής μας, η διατήρηση περιθωρίων διύλισης κοντά στα χαμηλότερα δεκαετίας και η σταθεροποίηση Ελληνικής οικονομίας, με τη ζήτηση καυσίμων κίνησης στα ίδια επίπεδα με πέρυσι. Σε αυτό το πλαίσιο ο Όμιλος εστιάζει σε παράγοντες που μπορεί να επηρεάσει, σύμφωνα με τη στρατηγική του, με θετικό αντίκτυπο στα αποτελέσματα του Α’ Τριμήνου (Συγκρίσιμα Κέρδη EBITDA €58εκ., +35%). Επιπλέον, έδωσε έμφαση, στο πλαίσιο της στρατηγικής για διαφοροποίηση του χρηματοδοτικού μίγματος και μείωση του χρηματοοικονομικού κόστους, καθώς και την επιμήκυνση της μέσης διάρκειας των δανειακών υποχρεώσεων, -με σκοπό την εξοικονόμηση 50 εκ. ευρώ μόνο από τόκους το 2015-, το γεγονός ότι ο Όμιλος προχώρησε στην έκδοση δυο ομολόγων, συνολικού ύψους άνω των 600 εκ. ευρώ (400εκ. δολ. και 325 εκ. ευρώ). «Η επιτυχημένη ολοκλήρωση των δυο συναλλαγών αναδεικνύει την εμπιστοσύνη των διεθνών κεφαλαιαγορών και των ιδιωτών επενδυτών στις μακροπρόθεσμες προοπτικές της Εταιρείας», ανέφερε, χαρακτηριστικά. Ο ίδιος προτάσσει, πάντως, στην παρούσα φάση, τη μόχλευση των επενδύσεων και την εστίαση σε προγράμματα μετασχηματισμού με έμφαση στο ανθρώπινο δυναμικό. Σε ότι αφορά, βεβαίως, την αποκλιμάκωση, του δανεισμού, αυτή αναμένεται να επιταχυνθεί και με την ολοκλήρωση της πώλησης της συμμετοχής στο ΔΕΣΦΑ. Από τη συγκεκριμένη πώληση, -ο κ.Παπαθανασίου εκτιμά πως το όλο θέμα βρίσκεται στο τελικό στάδιο προς υλοποίηση- θα εξαρτηθεί και το εάν ο όμιλος θα προχωρήσει στη διανομή μερίσματος για τη χρήση του 2014, καθώς, για τη χρήση του 2013 αποφασίσθηκε να μην δοθεί μέρισμα στους μετόχους.
Στο μεταξύ, «διαβάζοντας», με μεγάλο ενδιαφέρον την πρόσφατη έρευνα του ΙΟΒΕ για τη συνεισφορά των ελληνικών διυλιστηρίων στην εθνική οικονομία, ο Διευθύνων Σύμβουλος των ΕΛ.ΠΕ. προέβη στην επισήμανση πως, αν και ιδιαιτέρως σημαντική (η συνεισφορά), δεν έχει τύχει ευρύτερης αναγνώρισης –τα στοιχεία έδειξαν ότι η συνολική επίδραση του κλάδου στην ελληνική οικονομία φθάνει τα 3,8 δισ. ευρώ (2% του ΑΕΠ) και τις 41.000 θέσεις εργασίας. Κατά τη Διοίκηση του Ομίλου, με δεδομένο ότι πλήθος ευρωπαϊκών οδηγιών και κανονισμών ρυθμίζει κάθε πλευρά της δραστηριότητας των διυλιστηρίων, ο κλάδος αναμένει αποφάσεις και υπό διαμόρφωση πολιτικές, οι οποίες δύναται να επηρεάσουν δραστικά την ανταγωνιστικότητά του. Η ενίσχυση των προοπτικών βιωσιμότητας του κλάδου περιλαμβάνει μια σειρά μέτρων που συνοψίζονται, μεταξύ άλλων, στα εξής:
-Ισορροπημένη προσέγγιση στην εφαρμογή μέτρων πολιτικής για το Κλίμα την Ενέργεια και το Περιβάλλον που να λαμβάνει υπ όψη και την ανταγωνιστικότητα της βιομηχανίας.
-ETS «Διαρροή άνθρακα»: Διατήρηση του κλάδου στη λίστα και μετά το 2019 καθώς η ένταση των εμπορικών συναλλαγών του κλάδου με τρίτες χώρες έχει αυξηθεί σημαντικά τα τελευταία χρόνια.
-Παρεμβάσεις σε εθνικό επίπεδο στοχεύοντας στην ανταγωνιστικότητα του ενεργειακού κόστους με μείωση ΕΦΚ σε ηλεκτρική ενέργεια και φυσικό αέριο καθώς και μείωση χρεώσεων στα τιμολόγια ηλεκτρισμού για ΥΚΩ και ΕΤΜΕΑΡ για τις βιομηχανικές επιχειρήσεις.
Τέλος, ως προς τις έρευνες, για υδρογονάνθρακες –ως γνωστόν, τα ΕΛ.ΠΕ. είναι επικεφαλής της Κοινοπραξίας που κέρδισε τον διαγωνισμό για τον Δυτ. Πατραϊκό-, ο κ. Κωστόπουλος ξεκαθάρισε ότι οι έρευνες είναι δαπανηρή αλλά και χρονοβόρα διαδικασία, καθώς, η άντληση δεν ξεκινά νωρίτερα από 10 χρόνια μετά την παραχώρηση, με την προϋπόθεση, δε, της ανεύρεσης κοιτάσματος. Εξέφρασε, όμως, το γενικότερο ενδιαφέρον του Ομίλου για έρευνες στην ελληνική επικράτεια, ενώ, για την αντίστοιχη δραστηριότητα στην Αίγυπτο είπε ότι αν δεν είναι επιτυχής η επόμενη γεώτρηση στην περιοχή Ομπαγιέντ τα ΕΛ.ΠΕ. θα αποχωρήσουν. Οι συμβάσεις για την παραχώρηση των περιοχών Ιωαννίνων, Δυτ. Πατραϊκού και Κατακόλου αναμένεται να κυρωθούν από τη Βουλή τις επόμενες εβδομάδες.