Nα παρακαμφθεί κάθε γραφειοκρατική διαδικασία, για την άμεση και πλήρη λειτουργία του συστήματος «εισροών-εκροών», -σε όλα τα στάδια-, στα πρατήρια υγρών καυσίμων, αξιώνουν οι εταιρίες εμπορίας πετρελαιοειδών, υπενθυμίζοντας ότι οι συνέπειες του λαθρεμπορίου είναι πολλαπλά αρνητικές, τόσο για την εθνική οικονομία όσο και για τους Έλληνες φορολογούμενους. Η κυβέρνηση καλείται, συνεπώς, να δώσει συγκεκριμένες εντολές, χωρίς άλλες καθυστερήσεις, δεδομένου ότι ο κλάδος εξακολουθεί να ζημιώνεται, καθημερινά.
Μέχρι τις 31 Μαρτίου θα πρέπει να έχει μπει το σύστημα σε εφαρμογή, σε όλα τα πρατήρια της χώρας, σύμφωνα με τις σχετικές οδηγίες του Υπ. Οικονομικών. Υποτίθεται, βεβαίως, ότι οι εγκαταστάτες-υλοποιητές λογισμικού θα είχαν, ήδη, «περάσει», τη διεπαφή ασφαλούς αποστολής στοιχείων από τα πρατήρια προς τη ΓΓΠΣ και οι ιδιοκτήτες πρατηρίων, από την πλευρά τους, θα είχαν καταχωρήσει και οριστικοποιήσει τα δεδομένα τους στο μητρώο. Το dead line ήταν για τις …3-3-2014 και τα πράγματα δεν έχουν εξελιχθεί όπως θα έπρεπε -συνηθίζεται, άλλωστε, στον τόπο μας να μην τηρούνται οι προθεσμίες. Ακόμα και στις 6-3-2014, πολλοί πρατηριούχοι που δοκίμασαν να ενταχθούν στο παραγωγικό step, έλαβαν μήνυμα να βγουν και να γυρίσουν στο δοκιμαστικό server… Αυτή η πραγματικότητα, σε συνδυασμό με το γεγονός ότι δεν έχουν οριστικοποιηθεί και τροποποιούνται, διαρκώς, οι προδιαγραφές επικοινωνίας των πρατηρίων με την ΓΓΠΣ, αποκαλύπτει τα προβλήματα στην εφαρμογή και τις καθυστερήσεις.
Πρόσφατα, ο ΣΕΕΠΕ (Σύνδεσμος Εταιριών Εμπορίας Πετρελαιοειδών Ελλάδος) έστειλε επιστολή στους υπουργούς Ανάπτυξης και Οικονομικών, με κοινοποίηση στους υφυπουργούς τους και στον Γεν. Γραμματέα Θ. Θεοχάρη, περιγράφοντας, ούτε λίγο ούτε πολύ, μια τραγική κατάσταση η οποία επικρατεί, γύρω από το όλο θέμα.
Στην επιστολή αναφέρεται ότι, παρά την δαπάνη πολλών εκατομμυρίων για την εγκατάσταση των συστημάτων εισροών εκροών και τις δεσμεύσεις των συναρμοδίων Υπουργείων, οι παράγοντες της εμπορίας διαπιστώνουν πως το σύστημα δεν είναι ακόμα σε θέση να δεχθεί τα στοιχεία από τα πρατήρια, άρα, ουσιαστικά, δεν λειτουργεί. Υπενθυμίζεται, δε, ότι ο κύριος λόγος εγκατάστασης των συστημάτων αυτών ήταν και είναι η αντιμετώπιση των στρεβλώσεων στην αγορά καυσίμων, η πάταξη του λαθρεμπορίου και της φοροδιαφυγής (ΦΠΑ, κλπ.) στη διακίνηση των καυσίμων. Καταγγέλλονται, λοιπόν, αστοχίες στην εφαρμογή, σημαντικές καθυστερήσεις στην υλοποίηση του προγράμματος και παντελής έλλειψη ελέγχων στην αγορά, με αποτέλεσμα και οι υγιείς επιχειρήσεις και οι καταναλωτές να βρίσκονται και πάλι στο έλεος των καιροσκόπων και λαθρεμπόρων. Ακόμη και σήμερα, ο ΣΕΕΠΕ καταγράφει δεκάδες υγιή πρατήρια να οδηγούνται σε κλείσιμο και το σύνολο των εταιριών μελών του να υφίσταται τεράστιες ζημιές. Ο κλάδος, συνολικά, είναι απόλυτα ζημιογόνος και κινδυνεύει ακόμη και η επιβίωση των μεγάλων εταιριών, με τεράστιες συνέπειες για την Ελληνική οικονομία.
Το πρόβλημα, δυστυχώς, είναι παλιό. Παρά τις επανειλημμένες υπενθυμίσεις, από το 2009, οπότε άρχισε να συζητείται, δεν έχει γίνει καμία ουσιαστική πρόβλεψη, σε νομοθετικό επίπεδο, για την εγκατάσταση συστημάτων εισροών εκροών, ήτοι, τους αποθηκευτικούς χώρους όλων των κατόχων αδειών του Νόμου 3054/2002, δηλαδή, στις ελεύθερες αποθήκες των εταιριών εμπορίας πετρελαιοειδών, στις αποθήκες των μεγάλων καταναλωτών και τις αποθήκες των παραγωγών ή διακινητών βιοκαυσίμων, καθώς, επίσης, στους αποθηκευτικούς χώρους όλων των παραγωγών ή διακινητών χημικών προϊόντων (τολουόλη, διαλύτες, μεθανόλη, αιθανόλη, κλπ.) που δύνανται να αποτελέσουν αντικείμενο λαθρεμπορίας (πρόσμειξη στις βενζίνες, κλπ). Οι αρμόδιοι παράγοντες του κλάδου τονίζουν, με νόημα, πως ο σχετικός νόμος αφορά μόνο φορολογικές αποθήκες και τίποτε από τα παραπάνω. Ακόμη, όμως και για τις φορολογικές αποθήκες δεν έχουν εκδοθεί οι απαραίτητες Υπουργικές Αποφάσεις, προκειμένου, για να ξεκινήσει η διαδικασία ένταξής τους.
Τις διαπιστώσεις του ΣΕΕΠΕ, όπως αυτές διατυπώνονται στην επιστολή προς τους υπουργούς, έχει διαβιβάσει ο Υφυπουργός Ανάπτυξης, Θανάσης Σκορδάς, στην Μετρολογία, οι ιθύνοντες της οποίας να πρέπει να δώσουν απαντήσεις.