Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Υγραέριο κίνησης
Ανεξέλεγκτες καταστάσεις…
Τετάρτη, 15/02/2017

Eντείνεται η παραβατικότητα, στην αγορά του υγραερίου κίνησης,  σε συνδυασμό με έλλειψη ελέγχων από τις αρμόδιες υπηρεσίες. Η κατάσταση, όπως μας λένε παράγοντες των εταιριών κλάδου, έχει προσλάβει ανησυχητικές διαστάσεις, μετά την πρόσφατη επιβολή επιπλέον δασμού στο εν λόγω καύσιμο. Επικρατεί γενική ατιμωρησία και εκτιμάται ότι  το ύψος της φοροδιαφυγής από το λαθρεμπόριο ξεπερνάει τα 20 εκ. ευρώ, ετησίως. 

Πάνω από το 20% του υγραερίου κίνησης που πωλείται  στην Ελλάδα προέρχεται από παραδόσεις υγραερίου βιομηχανίας, χαμηλότερου ΕΦΚ, με παράνομες διαδικασίες. Κάθε λίτρο υγραερίου θέρμανσης κοστίζει περίπου 0,21 ευρώ φθηνότερα από ένα λίτρο υγραερίου κίνησης. Άρα, είναι εύκολα αντιληπτό ότι το οικονομικό κίνητρο για παραβατική συμπεριφορά μέρους  πρατηρίων είναι τώρα ακόμα πιο ισχυρό.

Πιο αναλυτικά, η παρούσα εικόνα περιγράφεται ως εξής: Έλεγχοι δεν πραγματοποιούνται, καθόσον, μάλιστα, είναι ελλιπής η εφαρμογή της σχετικής νομοθεσίας.  Η ψήφιση και εφαρμογή υποτιθέμενων νέων μέτρων, που, δημιουργούν υψηλή γραφειοκρατία, όπως τονίζεται αρμοδίως, θα έχουν πολύ περιορισμένη αποτελεσματικότητα  (κατάργηση υποχρέωσης ετήσιου ελέγχου τελωνείων (ΦΕΚ 2100 Β 7/7/2016), υποχρεωτική αναγραφή σε ετήσιες καταστάσεις που υποβάλλονται στα Τελωνεία αριθμών διασάφησης και για τα βιομηχανικά υγραέρια κ.α.). Δεν υπάρχει εγκατεστημένο σύστημα εισροών/εκροών για το υγραέριο κίνησης. Δεν υπάρχει φορολογικός μηχανισμός συνδεδεμένος με τον διανομέα στα πρατήρια υγραερίου κίνησης (σε αντίθεση με τα πρατήρια υγρών καυσίμων, στα οποία έχει αυτό επιβληθεί εδώ και παρά πολύ καιρό και προ της θέσπισης του Συστήματος  εισροών εκροών). Είναι δεδομένη η έλλειψη πόρων, μέσων, ανθρώπινου δυναμικού στους ελεγκτικούς μηχανισμούς (πχ. Τελωνεία, Μετρολογία, Γενική Γραμματεία Εμπορίου, ΚΕΔΑΚ κλπ). Δεν υπάρχουν καταρτισμένοι στο αντικείμενο, ελεγκτές. Καμία ουσιαστική ποινή, που, θα απέτρεπε την επανάληψη τέτοιων φαινομένων, δεν επιβάλλεται. 

«Μακριά από τα φθηνά πρατήρια», τονίζουν όσοι γνωρίζουν. Σε δεκάδες πρατήρια στην Αττική, η λιανική τιμή του υγραερίου κίνησης είναι τόσο χαμηλή, που δεν δικαιολογεί ούτε καν το να μεταφερθεί το καύσιμο από τα διυλιστήρια στο σημείο πώλησης, πολλώ δε μάλλον το νόμιμο κέρδος εταιρίας και πρατηρίου. Εκεί που υπάρχουν «πειραγμένες» αντλίες, ο καταναλωτής μπορεί να παραλαμβάνει βιομηχανικό υγραέριο ακατάλληλων προδιαγραφών και αμφίβολης ποσότητας. Πληρώνει, δηλαδή, ένα κακής ποιότητας υγραέριο που οδηγεί σε χαμηλή απόδοση του αυτοκινήτου του. Τα πλαστά τιμολόγια βιομηχανικού υγραερίου παρουσιάζονται ως έξοδα από τους συνεργούς. Ασφαλώς, τίθεται και ζήτημα αθέμιτου ανταγωνισμού για τον κλάδο, αφού βάλλονται οικονομικά  οι σωστοί επαγγελματίες του (πρατήρια, εταιρίες εμπορίας). 

Ως λύσεις προτείνονται τα εξής: Eφαρμογή φορολογικού μηχανισμού με αυτόματη έκδοση αποδείξεων λιανικής πώλησης και για τις αντλίες υγραερίου, με αναγραφή ποσότητας και τιμής, όπως ισχύει και στα άλλα καύσιμα. Αποτελεσματική σφράγιση των αντλιών. Άμεση ένταξη του υγραερίου κινητήρων στο σύστημα εισροών/εκροών. Ενεργοποίηση ελεγκτικών μηχανισμών σε ένα κλάδο που γνώρισε μεγάλη και απότομη αύξηση τα τελευταία χρόνια. Αφαίρεση άδειας λειτουργίας από τα πρατήρια στα οποία διαπιστώνεται «παρέμβαση» (π.χ. με ηλεκτρονικούς μηχανισμούς) στη λειτουργία των αντλιών ή αποδεικνύεται ότι εφοδιάζονται με υγραέριο θέρμανσης αντί για κίνησης. Αυστηρές ποινές για τις εταιρείες εμπορίας υγραερίου και τους μεταφορείς που αποδεικνύεται ότι εφοδιάζουν τα πρατήρια με υγραέριο θέρμανσης αντί για κίνησης, αλλά και για τις βιομηχανίες.