Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Αγορά αυτοκινήτου
Με τσιμπημένες τιμές θα ανακάμψει η λιανική;
Παρασκευή, 07/04/2017

Mα, δεν περιμέναμε να μας το πει η καθ’ όλα αξιόπιστη και σοβαρή Deloitte. Η εγχώρια αγορά αυτοκινήτου έχει βουτήξει τα τελευταία χρόνια σε μια βαθιά …χαράδρα  και η επάνοδός της σε κάποια «λογικά», -με βάση τα οικονομικά δεδομένα του σήμερα και τις προβλέψεις του αύριο-, επίπεδα θα πάρει χρόνο. Στην πραγματικότητα έχει αλλάξει, εντελώς, το τοπίο από τη χρυσή δεκαετία του ΄90, καθώς από το 2004 και μετά άρχισαν τα πρώτα αρνητικά σημάδια, ενώ, από το 2009 όλα άλλαξαν επί τα χείρω, όπως γύρισε τούμπα και η ζωή για τους περισσότερους Έλληνες. 

Καιρό τώρα,  καταγράφουμε τις διαπιστώσεις του ΣΕΑΑ, που μας μιλά για «δραματική συρρίκνωση» των ταξινομήσεων καινούργιων αυτοκινήτων, ως αποτέλεσμα της συνεχιζόμενης ύφεσης, η οποία αγγίζει το -78,2% συγκριτικά με το μέσο όρο της δεκαετίας 2000-2009. Τα στοιχεία της πρόσφατης έρευνας της Deloitte μας δίνουν και εκείνα μια συνολική εικόνα, καλύπτοντας την περίοδο 2004-2016, οπότε γίνεται λόγος για ραγδαία πτώση της τάξης του -73%. 

Μια ενδιαφέρουσα, ωστόσο, παράμετρος της έρευνας έχει να κάνει με την εκτίμηση ότι μέσα στο 2017, αναμένεται να ξεκινήσει σταδιακή ανάκαμψη της εγχώριας αγοράς αυτοκινήτου και ένα ποσοστό  των απωλειών, της 12ετίας  την οποία μελέτησε, θα ανακτηθεί μέχρι το 2021. Η θέση αυτή βασίζεται, μεταξύ άλλων, στην παλαιότητα της πλειοψηφίας των επιβατικών αυτοκινήτων που κυκλοφορούν στην χώρα και θα απαιτηθεί να αντικατασταθούν, καθώς και στην εκτιμώμενη αύξηση στις πωλήσεις προς τις εταιρείες ενοικίασης αυτοκινήτων, ως αποτέλεσμα της αναμενόμενης αύξησης του τουρισμού και των προσπαθειών που καταβάλλονται για διεύρυνση της τουριστικής περιόδου στις περισσότερες περιοχές της Ελλάδας. Σε ότι αφορά, εξ άλλου, τις τάσεις στην αγορά νέων αυτοκινήτων, η έκθεση αναδεικνύει την προτίμηση των Ελλήνων καταναλωτών σε εμπορικά σήματα που θεωρούνται 'value for money' και οικονομικά στη χρήση (κυρίως diesel). Εμφανής είναι, δε, η τάση των αγοραστών προς τα αυτοκίνητα χαμηλού κυβισμού, με την πρώτη δεκάδα των κορυφαίων σε πωλήσεις αυτοκινήτων να καταλαμβάνουν αυτοκίνητα με χαμηλή μέση κατανάλωση καυσίμων, καθώς και χαμηλά τέλη κυκλοφορίας.

Καλά όλα τα παραπάνω, όμως, κάτι που δεν έχoυν προλάβει να διακριβώσουν οι αναλυτές, είναι το γεγονός ότι οι τιμές όλων σχεδόν των αυτοκινήτων έχουν τραβήξει, πλέον, την ανηφόρα. Η λιανική θα περάσει, ξανά, δύσκολες ημέρες και είναι πρόδηλο το άγχος των εταιριών να πείσουν τους καταναλωτές ότι πρέπει να δίνουν σημασία στον καλό εξοπλισμό ασφάλειας/άνεσης για να ξεπεράσουν το αρχικό «κτύπημα» της υψηλότερης αξίας αγοράς. Το πρώτο που δέχονται, στις βασικές εκδόσεις, δηλαδή, διότι μόλις ανέβουν ένα σκαλί παραπάνω σε απαιτήσεις, πάει η τιμή …πέταξε στα ουράνια!