Οι Γερμανοί είναι στα πάνω τους αυτή την περίοδο. Κυβερνούν οικονομικά ολόκληρη την Ευρώπη, πήραν το παγκόσμιο κύπελλο στο ποδόσφαιρο και οδεύουν προς την κατάκτηση των δύο κυριοτέρων πρωταθλημάτων του μηχανοκίνητου αθλητισμού διά περιπάτου. Οπότε ότι και να πουν, δίκιο έχουν.
Χθες, το γερμανικό περιοδικό Manager Magazin, δημοσίευσε ένα άρθρο περί συζητήσεων συγχώνευσης που λαμβάνουν χώρα μεταξύ FCA, του ομίλου της Fiat δηλαδή και του ομίλου της VW. Τόσο η Fiat και η VW, όσο και η οικογένεια Agnelli που ελέγχει τη Fiat, έσπευσαν να διαψεύσουν την είδηση.
Σχεδόν πάντοτε, σε αντίστοιχες περιπτώσεις στο παρελθόν όταν αργότερα έχει γίνει μία τόσο μεγάλη συγχώνευση, η πρώτη αντίδραση των εταιρειών είναι να διαψεύδουν την είδηση. Υπάρχει βλέπετε ο κίνδυνος να χαλάσει η συμφωνία. Συμβαίνει άραγε το ίδιο και σε αυτή την περίπτωση;
Ας δούμε πρώτα τη θετική πλευρά μιας τέτοιας συγχώνευσης. Η VW δυναμώνει στην προσπάθειά της να είναι η Νο 1 εταιρεία στον κόσμο. Επίσης, μέσω της Chrysler, αποκτά ένα ακόμα καλύτερο σκαλοπάτι για να κυριαρχήσει στην αμερικάνικη αγορά. Αποκτά επίσης (πιθανότατα) την Alfa Romeo, για την οποία ο Ferdinand Piech έχει εκφράσει το ενδιαφέρον του στο παρελθόν. Τέλος, αποκτά ακόμα μεγαλύτερη δύναμη στις διαπραγματεύσεις της με τους προμηθευτές και τα συνδικάτα, καθώς προσθέτει μερικές ακόμα μάρκες στις δέκα που έχει.
Ωφέλη για τη Fiat υπάρχουν, κυρίως οικονομικά. Άλλο να πορεύεσαι μόνος σου, άλλο με την υποστήριξη ενός τόσο οικονομικά ισχυρού ομίλου. Μεγαλύτερα είναι ωστόσο τα ωφέλη για την οικογένεια Agnelli. Ξεφορτώνεται τον ζημιογόνο όμιλο της Fiat και διατηρεί μόνο τον κερδοφόρο όμιλο της Ferrari (και τη Maserati δηλαδή). Ίσως σε αυτή τη συμφωνία, στον όμιλο αυτό να περάσει και η Alfa Romeo, προκειμένου να έχουν οι Agnelli και μια λίγο πιο mainstream μάρκα. Αυτό τους δίνει το πρεστίζ που συνοδεύεται από την ιδιοκτησία της Ferrari, δίχως τα μεγάλα «βάσανα» της ενασχόλησης με τη Fiat, η οποία σε μέγεθος είναι αντίστοιχη ενός μικρού κράτους.
Υπάρχει βέβαια και η αρνητική πλευρά μιας τέτοιας συγχώνευσης. Ο όμιλος που θα δημιουργηθεί θα είναι τεράστιος, κάτι το οποίο πάντα συνοδεύεται από προβλήματα. Ο ανταγωνισμός μεταξύ των εταιρειών που τον αποτελούν θα είναι σκληρός και οι κόντρες αρκετές. Επιπλέον, ακόμα δεν έχει ολοκληρωθεί η συγχώνευση της Fiat με την Chrysler και τώρα θα γίνει λόγος για μία νέα συγχώνευση. Οι συγχωνεύσεις δημιουργούν προβλήματα, καθώς αργούν να επανέρθουν οι κανονικοί ρυθμοί λειτουργίας των υπαλλήλων των εταιρειών, γεγονός το οποίο σημαίνει λιγότερα χρήματα στα ταμεία.
Εάν η είδηση αποδειχθεί αληθής, ο Sergio Marchionne θα είναι ο μεγάλος χαμένος της υπόθεσης. Από αφεντικό ενός τεράστιου ομίλου όπως αυτός της FCA, στην καλύτερη περίπτωση θα τεθεί επικεφαλής της Ferrari (εάν δεχθεί να βγει στη σύνταξη ο 67χρονος Luca di Montezemolo) και στη χειρότερη θα πάει σπίτι του. Η προσωπική του κόντρα με τον Piech και τη VW είναι γνωστή και δύσκολα θα του επιτρέψει να διατηρήσει τη θέση του.
Η δημοσίευση της είδησης οδήγησε τις μετοχές της Fiat σε άνοδο 5,1% και τις μετοχές της VW σε πτώση 2,4%.