H συμφωνία για τη μερισματική απόδοση του ΔΕΣΦΑ φάνεται ότι αποτελεί την τελευταία εκκρεμότητα, που θα πρέπει να διευθετηθεί τις επόμενες ημέρες για να κλείσει η συμφωνία πώλησης του 66% των μετοχών του Διαχειριστή του Συστήματος Αερίου στην κρατική εταιρία του Αζερμπαϊτζάν Socar.
Όπως δηλώνουν κύκλοι της ελληνικής πλευράς, η συμφωνία ανάμεσα στη Socar, την ιταλική Snam- η οποία θα εξαγοράσει από τους Αζέρους ένα ποσοστό ενδεχομένως λίγο πάνω από το 30%- και το ελληνικό δημόσιο, είναι πολύ κοντά στο να κλείσει, τα περισσότερα από τα προβλήματα έχουν ξεπεραστεί και είναι πολύ πιθανόν αυτή τη φορά όλες οι πλευρές να “προλάβουν” την προθεσμία, της 31ης Οκτωβρίου, οπότε λήγει η εγγυητική επιστολή της Socar.
Oι τελευταίες λεπτομέρειες της συμφωνίας απασχόλησαν τη συνάντηση που είχαν την περασμένη εβδομάδα ο οικονομικός σύμβουλος του πρωθυπουργού Δημήτρης Λιάκος με υψηλόβαθμα στελέχη της Snam και της Socar.
Mετά την παρέμβαση του Ελληνα πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα, σε συνέχεια της συνάντησης που είχε στα τέλη Σεπτεμβρίου με τον πρόεδρο της Socar Ροβνάγκ Αμπντουλάγιεφ, ξεπεράστηκε το αδιέξοδο, που είχε δημιουργηθεί εξ αιτίας της νομοθετικής ρύθμισης Σκουρλέτη για τις ταρίφες.
Με τις αλλαγές που επήλθαν, τα τέλη χρήσης του δικτύου αυξάνονται κατά 36%, έναντι αύξησης 23% με βάση την τροπολογία Σκουρλέτη. Η τελική τιμή του φυσικού αερίου για βιομηχανική χρήση, αναμένεται με βάση τα νέα τέλη, να αυξηθεί κατά 2,5- 4%, ανάλογα με το καταναλωτικό προφίλ της κάθε βιομηχανίας.
Σύμφωνα με το αζέρικο ειδησεογραφικό ιστότοπο ΑPA, υπό συζήτηση εξακολουθεί να βρίσκεται το μέρισμα που ο καθένας από τους τρεις εταίρους της νέας μετοχικής σύνθεσης του ΔΕΣΦΑ θα παίρνει από τα κέρδη. Η Socar και η Snam έχουν ζητήσει την εξασφάλιση υψηλών μερισμάτων, μέσω μίας συμφωνίας, που θα παρακάμπτει έναν εταιρικό κανονισμό, ο οποίος επιτρέπει μηδενικό μέρισμα.
Σύμφωνα με τον ιστότοπο ΑΡΑ, το μερίδιο της Socar στον ΔΕΣΦΑ θα πέσει τελικά κάτω από το 36%.
Η μείωση του μεριδίου της Socar στον ΔΕΣΦΑ, αρχικά από το 66% σε 49%, ήταν ο απαρέγγλιτος όρος που έθεσε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού για να δώσει το πράσινο φως στην πώληση. Στο πλαίσιο αυτό η αζέρικη εταιρία αναζήτησε τρίτο επενδυτή και κατέληξε στην ιταλική Snam, που είναι και συνεταίρος της Socar στον αγωγό Transadriatic Pipeline, TAP.
Oι αρχικές συζητήσεις αφορούσαν την πώληση στη Snam ενός ποσοστού γύρω στο 17%, τους τελευταίους μήνες όμως έγινε γνωστό ότι οι Ιταλοί ενδιαφέρονται για μεγαλύτερο μερίδιο, το 30%, ίσως και περισσότερο.
Η Snam, που είναι ο Διαχειριστής του ιταλικού δικτύου αερίου, θα έχει και το μάνατζμεντ του νέου ΔΕΣΦΑ.
Το τίμημα της εξαγοράς για το 66% των μετοχών ανέρχεται σε 400 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων περίπου 188 εκατ. ευρώ προορίζονται για το 31% των μετοχών του δημοσίου, που έχουν μεταβιβαστεί στο ΤΑΙΠΕΔ και τα υπόλοιπα για το 35% του μεριδίου των ΕΛΠΕ. Μετά την πώληση το δημόσιο θα παραμείνει μέτοχος με μερίδιο 34%.