Για τις 8 Νοεμβρίου έχει προγραμματιστεί η ετήσια δημοπρασία φυσικού αερίου της ΔΕΠΑ, που αφορά στο έτος 2017 και θα διεξαχθεί με γνώμονα για τις νέες αυξημένες ποσότητες αερίου, όπως αυτές διαμορφώθηκαν στη τη πρόσφατη συμφωνία με τους δανειστές.
Στο πλαίσιο αυτό η ΔΕΠΑ καλείται να δημοπρατήσει για το 2017 το 16% της συνολικής ποσότητας αερίου που θα καταναλώσει φέτος, αντί του 10%, όπως ίσχυε μέχρι σήμερα.
Ας σημειωθεί ότι μέχρι στιγμής η ΔΕΠΑ έχει αναβάλλει δύο φορές την ημερομηνία δεξαγωγής της ετήσιας δημοπρασίας αερίου, ενώ ακόμα δεν έχει ανακοινώσει τις λεπτομέρειες και τους κανόνες, βάσει των οποίων θα διεξαχθεί.
Η απελευθέρωση της δημοπρατούμενης ποσότητας αποτέλεσε σημεία τριβής ανάμεσα στον υπουργό Περιβάλλοντος -Ενέργειας Πάνο Σκουρλέτη και τους εκπροσώπους των θεσμών, οι οποίοι πίεσαν για το gas release στο πλαίσιο της προηγούμενης αξιολόγησης, που ολοκληρώθηκε στις αρχές του μήνα για την εκταμίευση της υποδόσης των 2,8 δισ. ευρώ.
Μετά από συνεχείς διαβουλεύσεις με τους θεσμούς και κυρίως τη γενική διεύθυνση Ενέργειας της Κομισιόν, συμφωνήθηκε τελικώς ο διπλασιασμός της δημοπρατούμενης ποσότητας από το 10% στο 20% να ολοκληρωθεί σταδιακά ως το 2021.
Στο πλαίσιο αυτό η ΔΕΠΑ για το έτος 2017 θα δημοπρατήσει το 16% του αερίου που κατανάλωσε το 2016 - οι ετήσιες δημοπρασίες γίνονται κατά κανόνα στο τελευταίο τρίμηνο της προηγούμενης χρονιάς και στο έτος αναφοράς πραγματοποιούνται οι τρίμηνες δηοπρασίες- για το 2018 το 17%, για το 2019 το 18%, για το 2020 το 19% και για το 2021 το 20%.
Αν και η ακριβής ποσότητα που θα δημοπρατηθεί τον Νοέμβριο δεν έχει γίνει γνωστή, κύκλοι της αγοράς εκτιμούν ότι η ΔΕΠΑ θα βγάλει στη δημοπρασία περίπου το 60% της συνολικής ποσότητας που αντιστοιχεί για το 2017.
Η ποσότητα εκτιμάται ότι θα είναι αρκετά αυξημένη σε σχέση με πέρυσι όχι μόνον λόγω της πρόσφατης θεσμικής αναθεώρησης αλλά και λόγω της αύξησης της κατανάλωσης αερίου κατά τη φετινή χρονιά, εξ αιτίας της ηλεκτροπαραγωγής.
Εν τω μεταξύ, πρόσφατα η ΔΕΠΑ ανακοίνωσε ότι διαθέτει χωρητικότητα για μεταφορά αερίου από τρίτους προμηθευτές στις συνοριακές συνδέσεις των αγωγών στο Σιδηρόκαστρο και των Κήπων. Η πρώτη γραμμή , στα σύνορα με τη Βουλγαρία, έχει χρησιμοποιηθεί και άλλες φορές τον τελευταίο χρόνο για τη μεταφορά αερίου από τρίτους, κυρίως από τις εταιρίες «Μ&Μ» των ομίλων Μυτιληναίου και Βαρδινογιάννη και εταιρία του ομίλου Κοπελούζου, όπως ανέφεραν έγκυρες πηγές. Από τους Κήπους, στα σύνορα με την Τουρκία μέχρι στιγμής δεν έχουν περάσει αέριο τρίτοι προμηθευτές, προφανώς επειδή είναι ακριβότερες οι τιμές του αερίου από τη γειτονική χώρα.