Βουτιά στη ζήτηση ντίζελ κίνησης καταγράφηκε τον Απρίλιο, με μία πτώση της τάξης του 10-15%, όπως αναφέρουν στελέχη των εταιριών εμπορίας καυσίμων, αδυνατώντας να ερμηνεύσουν την μεγάλη πτώση.
Ηδη οι εταιρίες συγκεντρώνουν στοιχεία προκειμένου να εξηγήσουν την κάθετη υποχώρηση στη ζήτηση ντίζελ, αλλά και ναυτιλιακών καυσίμων όπως αναφέρουν, σε σχέση με τα επίπεδα κατανάλωσης του Απριλίου 2016.
Παρότι μέχρι σήμερα η αγορά δεν έχει καταλήξει για τις αιτίες της πτώσης αυτής, στελέχη επισημαίνουν κατ' αρχήν οτι ο φετινός Απρίλιος είχε δύο εργάσιμες ημέρες λιγότερες σε σχέση με τον Απρίλιο του 2016 και επειδή κάθε εργάσιμη ημέρα αντιστοιχεί ως 3,5-4% της μηνιαίας κατανάλωσης ντίζελ είναι πιθανόν η διαφορά να έχει συμβάλει στο υψηλό ποσοστό της πτώσης. Μία άλλη πιθανή ερμηνεία έχει να κάνει με την παρατεταμένη κακοκαιρία του φετινού χειμώνα που ενδεχομένως να οδήγησε στη χρονική μετάθεση για 10-15 ημέρες ορισμένων αγροτικών εργασιών και κατά συνέπεια της χρήσης μηχανημάτων που κινούνται με ντίζελ.
Ας σημειωθεί ότι η ζήτηση βενζίνης τον Απρίλιο κινήθηκε στα κανονικά για την εποχή επίπεδα, δίχως ιδιαίτερη απόκλιση, σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα πέρυσι.
«Ακόμα συλλέγουμε στοιχεία για να βρούμε τι ακριβώς έχει συμβεί» δήλωσε στέλεχος εταιρίας καυσίμων, εκτιμώντας ότι πρέπει να έχουν συμβάλει αρκετοί παράγοντες, χωρίς να αποκλείει και το λαθρεμπόριο.
Εν τω μεταξύ, από στοιχεία των πρατηρίων προκύπτει ότι η κατανάλωση απλής αμόλυβδης βενζίνης μειώθηκε το πρώτο τρίμηνο κατά 4,6% σε σχέση με το αντίστοιχο τρίμηνο του προηγούμενου έτους.
Η πτώση αποδίδεται στην αύξηση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στη βενζίνη από 1/1/17, που μαζί με τις προηγούμενες αυξήσεις και τις άλλες επιβαρύνσεις έχουν καταστήσει τη χώρα σε μία από τις αρκιβότερες της ΕΕ στις τελικές τιμές της βενζίνης, ενώ τα εισοδήματα των καταναλωτών συνεχώς μειώνονται.
Οι τιμές της αμόλυβδης στη χώρα μας βρίσκονται τα τελευταία χρόνια στην ακριβότερη πεντάδα ή τριάδα της ΕΕ των 28. Όμως ως προς τις τιμές χωρίς φόρους και δασμούς η Ελλάδα βρίσκεται στις τελευταίες θέσεις. Ειδικότερα, στη λιανική τιμή της απλής αμόλυβδης κατέχει την 4η θέση στην κατάταξη με τις υψηλότερες τιμές και στο πετρέλαιο κίνησης την 7η θέση. Όσον αφορά τις μέσες λιανικές τιμές της ΕΕ των 28, η Ελλάδα είναι ακριβότερη κατά 10,73% στη βενζίνη και 3,74% στο πετρέλαιο. Αντίθετα, στις τιμές των ίδιων καυσίμων χωρίς φόρους και δασμούς, η Ελλάδα στην απλή αμόλυβδη κατέχει την 20η θέση σε 28 χώρες και στο πετρέλαιο κίνησης την 26η θέση.