Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Financial Times
Το Facebook αλλάζει τη δημοκρατία
Πλέον και το ίδιο το Facebook γνωρίζει τα πάντα για τους χρήστες του (δηλαδή τους περισσότερους κατοίκους των δυτικών χωρών).
Κυριακή, 18/06/2017

Πρόσφατα ένας πολιτικός αναλυτής ήρθε στο γραφείο μου, άνοιξε το λάπτοπ του και μου έδειξε πως διαχειρίζεται μια προεκλογική καμπάνια στο Facebook, σε μια χώρα που δε με αφήνει να ονοματίσω.

Ας πούμε ότι, στις βρετανικές εκλογές, θέλεις να επηρεάσεις γυναίκες άνω των σαράντα ετών σε μια συγκεκριμένη οδό στην περιοχή του Κένσινγκτον, οι οποίες έχουν κατοικία στο εξωτερικό. Φτιάχνεις ένα βίντεο με την Τερέζα Μέι να λέει «το Brexit σημαίνει Brexit» και πειραματίζεσαι με διάφορες μορφές. Μία θα μπορούσε να είναι σε ερώτηση: «Είναι επικίνδυνο το hard Brexit;» Μια άλλη είναι σε δήλωση: «Hard Brexit: Παρανοϊκό». Αλλάζεις τα χρώματα. Πληρώνεις το Facebook για να στείλει τα βίντεο και βλέπεις ποιο παίρνει τα περισσότερα κλικ. Τότε στοχοποιείς εκ νέου εκείνους που έκαναν αυτά τα κλικ. Μόνο εκείνοι, και οι φίλοι με τους οποίους θα το μοιραστούν, θα δουν τη διαφήμισή σου. Έτσι μπορείς να στείλεις μια εντελώς διαφορετική διαφήμιση, ίσως ακόμη και θετική προς το Brexit, σε άλλους ψηφοφόρους. Στην ουσία πρόκειται για κρυφή καμπάνια. Και είναι και φθηνή. Ο φίλος μου ξόδεψε περίπου 50.000 δολάρια για να φτάσει σε τέσσερα εκατομμύρια ψηφοφόρους. Η αρμόδια αρχή της χώρας του για τις εκλογές πιθανότατα δεν θα τον βρει ποτέ, κυρίως διότι δεν εργάζεται για κάποιο κόμμα.

Αυτές οι μέθοδοι εξαπλώνονται παγκόσμια. Ο Matthew Oczkowski, επικεφαλής προϊόντων στην Cambridge Analytica, την μεγάλη εταιρία δεδομένων που εργάστηκε στην καμπάνια του Ντόναλντ Τραμπ και λέγεται πως ήταν σύμβουλος στην καμπάνια Leave κατά το δημοψήφισμα της Βρετανίας για το Brexit, επισημαίνει: «Έχουμε εκλογές που πραγματοποιούνται στην Αφρική και στην Νότια Αμερική, και στην ανατολική και δυτική Ευρώπη». Το Facebook έχει αλλάξει τη δημοκρατία. Αυτό ίσως βοηθά να εξηγηθούν τα πρόσφατα, απροσδόκητα εκλογικά αποτελέσματα.

Η στοχοποίηση γίνεται όλο και πιο ακριβής. Μέχρι περίπου το 2012, το Facebook κρατούσε τις διαφημίσεις ξεχωριστά από το περιεχόμενο των χρηστών και μοιραζόταν ελάχιστα δεδομένα χρηστών με τους διαφημιστές. Αλλά τότε βγήκε στο χρηματιστήριο και οι επενδυτές άρχισαν να απαιτούν περισσότερα έσοδα από διαφημίσεις, ιδιαίτερα από smartphones. Τώρα οι διαφημίσεις εμφανίζονται στην αρχική σελίδα του χρήστη, ανάμεσα σε ειδήσεις από τα media και σε αναρτήσεις φίλων. Πολλοί χρήστες ούτε καν συνειδητοποιούν πως μια διαφήμιση είναι διαφήμιση. Πλέον και το ίδιο το Facebook γνωρίζει τα πάντα για τους χρήστες του (δηλαδή τους περισσότερους κατοίκους των δυτικών χωρών). Εσύ μπορεί να ζεις ως ετεροφυλόφιλος, αλλά εκείνο μπορεί να συμπεράνει από τις προτιμήσεις σου πως είσαι ομοφυλόφιλος.

Επιπλέον, το Facebook επιτρέπει στους διαφημιστές να χρησιμοποιούν περισσότερα προσωπικά δεδομένα. Αυτό βοήθησε την καμπάνια του Τραμπ να στοχοποιήσει, ας πούμε, άτομα που λατρεύουν τα όπλα, που έχουν εγκαταλείψει το σχολείο και μένουν στα προάστια του Πίτσμπεργκ. Άλλες διαφημίσεις του Τραμπ, που έδειχναν τη Χίλαρι Κλίντον να μιλά το 1996 για εγκληματίες «αρπακτικά», εστάλησαν σε Αφροαμερικανούς σε πολιτείες με πολλούς αναποφάσιστους, στο πλαίσιο μιας προφανώς επιτυχημένης προσπάθειας να τους εμποδίσουν να την ψηφίσουν.

Η εστίαση σε συγκεκριμένους ψηφοφόρους είναι πιο αποτελεσματική και φθηνότερη από το να μιλάς στην τηλεόραση στο «γενικό κοινό», το οποίο έτσι κι αλλιώς δεν υφίσταται, εξηγεί ο Charlélie Jourdan, διαφημιστής στο Old Continent Agency στις Βρυξέλλες. Η στοχοποίηση μέσω Facebook είναι ιδιαίτερα αποτελεσματική σε πολιτικά συστήματα που είναι δομημένα σε περιφέρειες, όπως στις Ηνωμένες Πολιτείες και στη Βρετανία, όπου ελάχιστες τοπικές ψήφοι μπορούν να μεταβάλλουν το εκλογικό αποτέλεσμα.

Τα fake news είναι μόνο ένα «υποπρόβλημα» στο Facebook. Στα κοινωνικά δίκτυα, το ψέμα σπανίως τιμωρείται. Δεν είσαι υποχρεωμένος να αναφέρεις πηγές για τους ισχυρισμούς σου. Πράγματι, πολλοί ψηφοφόροι μάλλον έχουν περισσότερη εμπιστοσύνη σε ερασιτεχνικό περιεχόμενο που δεν καλύπτεται από την ομπρέλα κάποιας φίρμας, απ’ ότι στα κυρίαρχα μέσα ενημέρωσης. Και μπορείς να προσλάβεις υποτιθέμενους σχολιαστές που θα κουβεντιάζουν για την ανάρτησή σου, παρατείνοντας με αυτόν τον τρόπο τη «ζωή» της.

Η αποστολή διαφημίσεων μπορεί, επίσης, να βοηθήσει ένα κόμμα να διαμορφώσει την πλατφόρμα του. Αν στους χρήστες του Facebook αρέσει μια απαγόρευση εισόδου σε μουσουλμάνους, ο υποψήφιός σου μπορεί να την υιοθετήσει. Έπειτα μπορείς να ζητήσεις από τον κόσμο που έκανε κλικ στη διαφήμισή σου, να σου δώσει χρήματα ή να παρευρεθεί στις συγκεντρώσεις σου.

Η εκστρατεία του Τραμπ εστίασε στο Facebook πολύ περισσότερο από της Κλίντον. Κατά τον ίδιο τρόπο, η βρετανική καμπάνια Leave αφιέρωσε το 98% του προϋπολογισμού της, ύψους 6,8 εκατ. στερλινών, στην ψηφιακή διαφήμιση και έστειλε σχεδόν ένα δισεκατομμύριο στοχευμένες διαφημίσεις, κυρίως στο Facebook, σύμφωνα με τον επικεφαλής, Dominic Cummings.

Πολλοί φιλελεύθεροι θεωρούν την Cambridge Analytica (το μεγαλύτερο μέρος της ανήκει στον χορηγό του Τραμπ, Robert Mercer) σατανική ιδιοφυία. Φοβούνται πως η εταιρία στοχοποιεί κόσμο βάσει της ψυχοσύνθεσής του. Αληθεύει πως είναι δυνατό, σε έναν βαθμό, να διαπιστώσεις ποιοι χρήστες είναι εσωστρεφείς (συχνά χρησιμοποιούν λέξεις όπως «βιβλίο, «Pokémon» και «δεν») και ποιοι είναι ιδιότροποι (προτιμούν τις βρισιές), εξηγεί η Sandra Matz, ψυχολόγος στο Πανεπιστήμιο του Κέιμπριτζ. Θα μπορούσες να προσαρμόσεις διαφημίσεις σε κάθε ομάδα. Και η Cambridge Analytica ισχυρίζεται πως είναι ειδήμων στην ψυχομετρία. Ωστόσο, δεν την χρησιμοποίησε στις αμερικανικές εκλογές, υποστήριξε ο Oczkowski σε συνέντευξη podcast που παραχώρησε στον Michael Bossetta, πολιτικό αναλυτή στο Πανεπιστήμιο της Κοπεγχάγης. Στην ανάγκη να φτάσει σε 15 εκατ. εύπιστους ψηφοφόρους, η καμπάνια του Τραμπ τους χώρισε σε μεγάλα δημογραφικά τμήματα, αντί να στοχοποιήσει μεμονωμένα άτομα.

Ο Oczkowski παραδέχεται πως τα στοιχεία για την στοχοποίηση τον προβληματίζουν, ως «φιλελεύθερο που πιστεύει σθεναρά στην ιδιωτικότητα». Ωστόσο, προσθέτει, οι χρήστες του διαδικτύου συνήθως θυσιάζουν την ιδιωτικότητά τους χάριν ευκολίας. Αυτό επιτρέπει στην Cambridge Analytica να έχει πρόσβαση, για παράδειγμα, σε στοιχεία πιστωτικών καρτών Αμερικανών.

Οι ευρωπαϊκοί κανόνες για την προστασία των προσωπικών δεδομένων είναι πολύ πιο αυστηροί. Αλλά οι εκλογικοί νόμοι είναι παρωχημένοι και οι ρυθμιστικές αρχές δεν είναι αρκετά πρόθυμες ή εξοικειωμένες για να πιάσουν τους παραβάτες.

Το Γραφείο του Επιτρόπου Πληροφοριών της Βρετανίας ερευνά αυτή τη στιγμή πολιτικές καμπάνιες, περιλαμβανομένης αυτής του δημοψηφίσματος για το Brexit, τονίζοντας: «Ανησυχούμε για την χρήση προσωπικών δεδομένων που έχει καταγγελθεί πως κάνει η Cambridge Analytica». Αλλά το δημοψήφισμα έχει ήδη κερδηθεί. Και οποιοσδήποτε παρεμβαίνει σε μια εκλογική καμπάνια από το εξωτερικό, πιθανότατα είναι ασφαλής. Ο φίλος μου ο αναλυτής, μου είπε πως μοναδική του ανησυχία είναι μία de facto ρυθμιστική αρχή: το ίδιο το Facebook. Προειδοποιεί: «Αυτή είναι η πολιτική αυτή τη στιγμή. Αν η πολιτική γίνει τόσο καλή στη χειραγώγηση όσο είναι οι εμπορικές μάρκες, την έχουμε πατήσει όλοι».

Συναφείς αναρτήσεις
ΗΠΑ
Στο Μίσιγκαν στρέφονται τα βλέμματα όλου του κόσμου, καθώς είναι μία από τις πολιτείες-κλειδιά, που θα κρίνουν τον νικητή των αμερικανικών ...
Τραμπ
Ενώ δεν έχουν ακόμα καταμετρηθεί όλες οι ψήφοι σε αρκετές πολιτείες που θα μπορούσαν να καθορίσουν το αποτέλεσμα των ...
Αμερικανικές εκλογές
Σε κλίμα κλίμα πόλωσης φαίνεται ότι εξελίσσεται η καταμέτρηση των ψήφων στις αμερικανικές εκλογές με τους δύο μονομάχους, Ντόναλντ ...
Tραμπ
Ζήτημα αναβολής των προεδρικών εκλογών στις ΗΠΑ έθεσε μέσω Twitter ο Αμερικανός πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ, υποστηρίζοντας ότι με την ...
Τραμπ
Ο αμερικανός πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ πέρασε χθες ξανά στην επίθεση εναντίον της Κίνας, καταγγέλλοντας σε αποκλειστική συνέντευξη που παραχώρησε ...
Ο δισεκατομμυριούχος Μάικλ Μπλούμπεργκ ανακοίνωσε πως αποσύρεται από την κούρσα για το χρίσμα των Δημοκρατικών. Σύμφωνα με το AP, ο ...
ΗΠΑ-Σούπερ Τρίτη
Σε «ισοπαλία» φαίνεται ότι εξελίσσεται για την ώρα η μάχη του Τζο Μπάιντεν και του Μπέρνι Σάντερς στην «σούπερ ...
Ισραήλ
Ο Ισραηλινός πρωθυπουργός Μπενιαμίν Νετανιάχου δεσμεύθηκε σήμερα να προχωρήσει άμεσα στην προσάρτηση τμημάτων της κατεχόμενης Δυτικής Οχθης, αν κερδίσει ...
Financial Times
Ποιος είναι ο λόγος ύπαρξης του Eurogroup; Το άτυπο κλαμπ των υπουργών οικονομικών της ευρωζώνης πρόκειται να υποβληθεί σε ...

Τεύχος 23

Ρωσία
Η ρωσική αστυνομία συνέλαβε τον Αλεξέι Ναβάλνι πριν από τον έλεγχο των διαβατηρίων στο αεροδρόμιο Σερεμέτιεβο της Μόσχας. Φωτογραφίες στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης τον ...
Αρνητικό κλίμα στην Ασία
 Απώλειες καταγράφουν τα ασιατικά χρηματιστήρια την Παρασκευή, με τις μετοχές της κινεζικής κατασκευάστριας έξυπνων τηλεφώνων Xiaomi να σημειώνουν βουτιά μετά την απόφαση του ...
HΠΑ
Ο πρόεδρος της Επιτροπής Κανόνων της Βουλής των Αντιπροσώπων των ΗΠΑ δήλωσε ότι περιμένει ότι το άρθρο για την παραπομπή του απερχόμενου προέδρου ...
Υγροποιημένο Φυσικό Αέριο
To νέο τερματικό υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) στο νησί Krk της Κροατίας, στη Βόρεια Αδριατική άρχισε να λειτουργεί την Παρασκευή 1 Ιανουαρίου, όπως ...
NordStream II
Στις 15 Ιανουαρίου ξεκινούν οι εργασίες τοποθέτησης των σωληνώσεων του αγωγού NordStream II στα χωρικά ύδατα της Δανίας, όπως προκύπτει από τη σχετική ανακοίνωση των ...
Ερντογάν
Ο πρόεδρος της Τουρκίας Ταγίπ Ερντογάν δήλωσε ότι η Αγκυρα ελπίζει να ανοίξει «νέα σελίδα» στις σχέσεις της με τις Ηνωμένες Πολιτείες και την Ευρωπαϊκή ...
BioNTech
Ο συνιδρυτής της BioNTech δήλωσε την Τρίτη ότι είναι «πολύ πιθανό» το εμβόλιο κατά του κορωνοϊού να λειτουργεί ενάντια στο μεταλλαγμένο στέλεχος του ...
Hν. Βασίλειο
Τη σύγκληση της επιτροπής συγκάλεσε η γερμανική προεδρία, σε συνέχεια των διαβουλεύσεων στην ΕΕ, προκειμένου να υπάρξει ευρωπαϊκός συντονισμός για το ζήτημα, μετά την απόφαση ...
Eυρώπη
Tηλεφωνική επικοινωνία με τον Πρόεδρο της Τουρκίας, Ταγίπ Ερντογάν είχε σήμερα ο πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Σαρλ Μισέλ, κατόπιν αιτήματος της Αγκυρας, όπως ανέφερε ...
Ερντογάν
Ο τούρκος πρόεδρος Ταγίπ Ερντογάν ζήτησε σήμερα να βρεθεί μια «φόρμουλα επωφελής για όλους» για τη διευθέτηση των διενέξεων στην ανατολική Μεσόγειο με ...
Nord Stream II
Περίπου ένα χρόνο μετά τις αμερικανικές κυρώσεις, που σταμάτησαν τις εργασίες για την ολοκλήρωση του ρωσο-γερμανικού αγωγού αερίου Nord Stream II, το ρωσικό ...
Eρντογάν
Ο Τούρκος πρόεδρος Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν δήλωσε σήμερα πως ελπίζει η Γαλλία σύντομα να ξεφορτωθεί τον πρόεδρο Εμανουέλ Μακρόν, τον οποίον περιέγραψε ως βάρος στη ...

motori.gr