Θετικές προοπτικές για την αγορά διύλισης τα επόμενα χρόνια με σοβαρό ενδεχόμενο απότομων αυξήσων των τιμών στις αρχές της δεκαετίας του 2020, εξέλιξη που δεν θα είναι θετική ούτε για τον κλάδο αλλά ούτε και για τους καταναλωτές, εκτιμά η Credit Suisse στην τελευταία εξαμηνιαία έκθεση για την παγκόσμια διύλιση, που κυκλοφόρησε πρόσφατα.
Σε επίπεδο μετοχών από τα ευρωπαϊκά διυλιστήρια, η Credit Suisse ξεχωρίζει τη Motor Oil, με τον χαρακτηρισμό outperform, τονίζοντας ότι είναι το διυλιστήριο που προτιμά στην Ευρώπη.
Η έκθεση δεν κάνει αναφορά στην ιδωτικοποίηση των ΕΛΠΕ. Αξίζει να σημειωθεί ότι, αύριο 30 Μαΐου λήγει η ,εκ παρατάσεως, προθεσμία για την υποβολή εκδήλωσης ενδιαφέροντας για το 50,01% των μετοχών των ΕΛΠΕ, με τις μέχρι στιγμής πληροφορίες να κάνουν λόγο για ενδιαφέρον από ορισμένους μεγάλους traders και πετρελαϊκές εταιρίες.
Το report με τίτλο “Ενα σύνθετο μέλλον για τη Διύλιση” επισημαίνει την τετραπλή πρόκληση που έχει μπροστά του ο κλάδος και την ανάγκη επίδειξης ευελιξίας από τα όργανα λήψης αποφάσεων και χάραξης πολιτικής για την αντιμετώπιση των προκλήσεων αυτών.
Οι τέσσερις προκλήσεις :
* To πλεονάζον παραγωγικό δυναμικό διύλισης έχει μειωθεί από το 2014 και βρίσκεται ήδη σε επισφαλή επίπεδα. Παρά τα τρία έτη ισχυρών περιθωρίων διύλισης, η βιομηχανία του κλάδου,σε αντίθεση με τους προηγούμενους κύκλους, δεν ανταποκρίθηκε με την ανάπτυξη νέων διυλιστηρίων σε μαζική κλίμακα, παρά τα επενδυτικά σχέδια ορισμένων εταιριών όπως πχ τα πρότζεκτ της Saudi Aramco.
- Οι νέοι κανονισμοί του Διεθνούς Οργανισμού Ναυτιλίας (ΙΜΟ), που θα τεθούν σε εφαρμογή από τον Ιανουάριο του 2020, μειώνοντας σε 0,5% (από 3,5% προηγουμένως) την επιτρεπόμενη περιεκτικότητα σε θείο στα καύσιμα που καταναλίσκουν τα εμπορικά πλοία. Ο κανονισμός αυτός αναμένεται να οδηγήσει σε μετατόπιση της ζήτησης για ορισμένα προϊόντα του πετρελαίου.
- Ενδεχόμενη σοβαρή μείωση των εξαγωγών προϊόντων πετρελαίου από τη Ρωσία κατά τη δεκαετία του 2020. Σήμερα οι εξαγωγές αυτές ανέρχονται σε ~ 2 εκατ. βαρέλια/ημέρα mbd. Ο εξαγωγικός δασμός (ΕΔ) μπορεί να καταργηθεί με την πάροδο του χρόνου και, ως εκ τούτου, ο τομέας διύλισης ουσιαστικά να απελευθερωθεί . Κατά την άποψη της Credit Suisse πρόκειται για το πότε θα συμβεί και όχι για το άν θα συμβεί. Η τοποθεσία, όπου βρίσκονται εγκατεστημένα πολλές μονάδες διύλισης κάνει ρωσικά διυλιστήρια μη ανταγωνιστικά στην εξαγωγική αγορά. Στο πλαίσιο αυτό η έκθεση εκτιμά ότι οι αρμόδιοι φορείς στη Ρωσία θα πρέπει να προχωρήσουν πιο σταδιακά στην περαιτέρω απελευθέρωση του φορολογικού καθεστώτος όσο η παγκόσμια διυλιστική ικανότητα παραμένει περιορισμένη.
* Η βιομηχανία διύλισης τα τελευταία 20 χρόνια έχει επενδύσει σε συστήματα που διευκολύνουν την επεξεργασία ποικιλιών αργού πετρελαίου όπως το βαρύ / ξινό. Θα πρέπει να δούμε πώς το παγκόσμιο σύστημα θα χειριστεί το δεύτερο κύμα της «ανυπόφορης ελαφρότητας του σχιστολιθικού πετρελαίου » στις ΗΠΑ (shale gas) προκειμένου να ανταποκριθεί στις ανάγκες των καταναλωτών.
Σε γενικές γραμμές, διαφορετικές ποικιλίες αργού θα είναι περισσότερο ή λιγότερο ελκυστικές, ανάλογα με το είδος των εγκαταστάσεων που διαθέτουν τα διυλιστήρια και τις ανάγκες της καταναλωτικής αγοράς για την οποία προορίζεται το προϊόν.
Αναφερόμενη στην Ευρώπη, η έκθεση σημειώνει ότι από το 2009 η διυλιστική ικανότητα μειώθηκε κατά περίπου 2 εκατ/ βαρέλια την ημέρα. Τα ευρωπαϊκά διυλιστήρια είναι μικρότερα και λιγότερα σύνθετα και αντιμετωπίζουν δομική μείωση της εσωτερικής ζήτησης. Τα εναπομείναντα διυλιστήρια είναι πιο σύγχρονα, εξ αιτίας επενδύσεων που έγιναν τα τελευταία χρόνια, πχ Γαλλία και Ιταλία και δεν θα πρέπει πια να θεωρούνται ως ο αδύναμος κρίκος, όπως στο παρελθόν.