Σοβαρός προβληματισμός για την έκβαση του διαγωνισμού πώλησης των ΕΛΠΕ φαίνεται να επικρατεί, με τον υπουργό Περιβάλλοντος- Ενέργειας Γιώργο Σταθάκη να έχει έτοιμη τη λύση για την επόμενη ημέρα, τη διάθεση μέσω Χρηματιστηρίου του μεριδίου 35% που ελέγχει το δημόσιο, σε περίπτωση που δεν καρποφορήσει η τρέχουσα διαδικασία.
“Δεν ήλθαν αυτοί που περιμέναμε” φέρεται να δήλωσε ο υπουργός, σε συνάντηση που είχε πριν από περίπου δύο εβδομάδες με εκπροσώπους των εργαζομένων στα ΕΛΠΕ, σχολιάζοντας την έλλειψη ενδιαφέροντος από καθετοποιημένο πετρελαϊκό όμιλο στην πρώτη φάση του διαγωνισμού.
Ο κ. Σταθάκης φέρεται επίσης να δήλωσε ότι αν αποτύχει ο διαγωνισμός, τότε δεν θα επιδιώξει την επανάληψή του, αλλά θα προχωρήσει στην περαιτέρω ιδιωτικοποίηση των ΕΛΠΕ μέσω της διάθεσης των μετοχών του δημοσίου στο Χρηματιστήριο. Σε αυτή την εκδοχή, που φαίνεται να έχει συζητηθεί με τους θεσμούς και να έχει πάρει το πράσινο φως, δεν δείχνει να συμμετέχει ο όμιλος Λάτση, ο οποίος μέσω της Paneuropean ελέγχει περίπου το 45% των μετοχών.
Ας σημειωθεί ότι για την τρέχουσα διαδικασία έχει προηγηθεί συμφωνία μεταξύ των δύο βασικών μετόχων, οι οποίοι από κοινού έχουν συνδιαμορφώσει το πακέτο του 50,1% των μετοχών, το οποίο βρίσκεται υπό πώληση.
Οι εκτιμήσες πάντως συγκλίνουν ότι ο όμιλος Λάτση θα έχει τον τελικό λόγο για την επόμενη ημέρα στα ΕΛΠΕ.
Τον σκεπτικισμό γύρω από τον διαγωνισμό επέτεινε, εξάλλου και η πρόσφατη περιπέτεια της Glencore, της μία εκ των δύο υποψηφίων που έχουν απομείνει στη διαδικασία, με την αμερικανική δικαιοσύνη. Το υπουργείο Δικαιοσύνης των ΗΠΑ ξεκίνησε έρευνα για ενδεχόμενες ύποπτες συναλλαγές και ξέπλυμα χρήματος κατά της Glencore, που είναι ο μεγαλύτερος trader, η μεγαλύτερη εταιρία διακίνησης εμπορευμάτων στον κόσμο.
Εταιρία trader, εξειδικευμένη στα πετρελαιοειδή, είναι και η Vito, ο έτερος διεκδικητής των ΕΛΠΕ.
Εκπρόσωποι των εργαζομένων στα ΕΛΠΕ εκφράζουν σοβαρές επιφυλάξεις για τις προθέσεις και των δύο εταιριών, κατά πόσον θα συνεχίσουν τη λειτουργία των 3 διυλιστηρίων του ομίλου, εκτιμώντας ότι είναι σοβαρό το ενδεχόμενο της διυλιστικής αποεπένδυσης στο μέλλον, με την μετατροπή, για παράδειγμα του διυλιστηρίου της Θεσσαλονίκης, σε αποθηκευτικό χώρο.
Ας σημειωθεί ότι στους όρους του διαγωνισμού για τα ΕΛΠΕ δεν υπάρχει πρόβλεψη για τη διατήρηση εν λειτουργία των διυλιστηρίων, έστω για κάποια χρόνια.
Τις ανησυχίες αυτές φαίνεται ότι συμμερίζονται στελέχη τόσο της εταιρίας όσο και της κυβέρνησης. Γι’ αυτό το λόγο, η ελληνική πλευρά που χειρίζεται την πώληση του 50,1% των μετοχών των ΕΛΠΕ είχε αφήσει να διαφανεί ότι ενθαρρύνει τη σύμπραξη των δύο υποψηφίων με καθετοποιημένους πετρελαικούς ομίλους, προκειμένου να κατατεθούν οι δεσμευτικές προσφορές. Μέχρι σήμερα πάντως το σενάριο αυτό δεν έχει ευοδώσει.
Από την άλλη πλευρά υπάρχει ακόμα η εκκρεμότητα, όσον αφορά τη shortlist με τις εταιρίες που προκρίνονται στο δεύτερο στάδιο του διαγωνισμού. Και τούτο, γιατί το ΤΑΙΠΕΔ, την περασμένη εβδομάδα ανακοίνωσε ποιοί όμιλοι αποκλείονται αλλά όχι ποιοί περνούν στην επόμενη φάση , επικαλούμενο τεχνικούς λόγους. Πληροφορίες τότε ανέφεραν ότι οι λόγοι αυτοί σχετίζονται με την εθνική ασφάλεια και τις εγκρίσεις που πρέπει να δώσουν ορισμένα υπουργεία, όπως το υπουργείο Εθνικής Άμυνας.
‘Οσο οι εγκρίσεις αυτές, τυπικές ή μη, καθυστερούν, τόσο καθυστερεί η εξέλιξη του ίδιου του διαγωνισμού, τροφοδοτώντας τις φήμες ότι η έκβασή του θα κριθεί τελικά σε άλλο μέτωπο.