To δρόμο για επενδύσεις, της τάξης των 200 εκατ. ευρώ, που σχεδιάζει η Δημόσια Επιχείρηση Δικτύων Διανομής Αερίου (ΔΕΔΑ) για τη μεταφορά και διανομή αερίου στα νησιά, όπως η Κρήτη, η Λέσβος, η Σάμος, Ρόδος κλπ καθώς και άλλες απομακρυσμένες από τον κεντρικό αγωγό αερίου, περιοχές ανοίγει η απόφαση της ΡΑΕ με τους όρους και τις προϋποθέσεις λειτουργίας των απομακρυσμένων δικτύων φυσικού αερίου με συμπιεσμένο (CNG) ή υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG)
Σύμφωνα με την απόφαση της ΡΑΕ, η οποία δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης :.
. 1) Ο Διαχειριστής Δικτύου Διανομής Φυσικού Αερίου μπορεί να κατασκευάζει Απομακρυσμένα Δίκτυα Διανομής εντός της Περιοχής της αδείας του
-2 Στα Απομακρυσμένα Δίκτυα Διανομής ισχύουν όλες οι διατάξεις του Κώδικα και του Κανονισμού Τιμολόγησης.
3. Κατά την υποβολή προς έγκριση του Προγράμματος Ανάπτυξης Δικτύου Διανομής Φυσικού Αερίου, ο Διαχειριστής μπορεί να να εισηγείται την κατασκευή Απομακρυσμένου Δικτύου Διανομής. Η πρόταση αυτή πρέπει να συνοδεύεται από μελέτη κόστους‐οφέλους. Η τροφοδότηση Απομακρυσμένου Δικτύου Διανομής μπορεί να γίνεται είτε με απευθείας πρόσβαση Χρηστών Διανομής στα Σημεία Εισόδου του, είτε από τον Διαχειριστή, υπό την έννοια του Εικονικού Δικτύου.
Στην περίπτωση πρότασης του Διαχειριστή για απευθείας πρόσβαση
χρηστών στα σημεία Εισόδου του Απομακρυσμένου Δικτύου Διανομής, η εισήγηση πρέπει να περιλαμβάνει επίσης :
α) Κανόνες πρόσβασης των Χρηστών στον αποσυμπιεστή ή αεριοποιητή.
(β) Ενέργειες του Διαχειριστή για τη διασφάλιση της ελάχιστης πίεσης και των προδιαγραφών ποιότητας του αερίου
γ) Ενέργειες του Διαχειριστή για τη διασφάλιση της ασφάλειας εφοδιασμού των Τελικών Πελατών, περιλαμβανομένων ιδίως των απαιτούμενων εγκαταστάσεων προσωρινής αποθήκευσης], καθώς και ειδικών όρων στη Σύμβαση Χρήσης με τους Χρήστες που δραστηριοποιούνται σε αυτό.
Σε ότι αφορά την πρόσβαση στο Απομακρυσμένο Δίκτυο Διανομής μέσω Εικονικού Αγωγού CNG ισχύουν τα ακόλουθα:
Η ΡΑΕ, στο πλαίσιο της έγκρισης του Προγράμματος Ανάπτυξης, αξιολογεί την εισήγηση του Διαχειριστή και αποφαίνεται σχετικά με:
· την ανάπτυξη του Απομακρυσμένου Δικτύου Διανομής, και
· τον τρόπο υλοποίησης της τροφοδότησης του Απομακρυσμένου Δικτύου, βάσει κριτηρίων όπως: (α) Χιλιομετρική απόσταση από υφιστάμενο δίκτυο. (β) Επίπτωση στη Μέση Χρέωση Χρήσης Διανομής αλλά και πιθανή επίπτωση στη μέση τελική τιμή φυσικού αερίου των πελατών του Απομακρυσμένου Δικτύου.
· (γ) Διασφάλιση της ασφάλειας εφοδιασμού των Πελατών , της επί ίσοις όροις πρόσβασης των Χρηστών Διανομής και της ποιότητας του Φυσικού Αερίου.
· (δ) Οικονομική αποτελεσματικότητα των διαφόρων διαθέσιμων τεχνολογιών.
Εξάλλου σε περίπτωση έγκρισης τροφοδότησης μέσω Εικονικού Αγωγού, η ΡΑΕ εγκρίνει τη μέγιστη τιμή ανά kWh, κλιμακωτά ανάλογα με τη χιλιομετρική απόσταση για την υπηρεσία του Εικονικού Αγωγού CNG/LNG γιατο επόμενο ημερολογιακό έτος. Η μεθοδολογία καθορισμού της μέγιστης τιμής είναι κοστοστρεφής.
Η ΡΑΕ μπορεί να επιβάλει επιπλέον όρους στον Διαχειριστή για την κατασκευή και τροφοδότηση Απομακρυσμένου Δικτύου Διανομής, όπως ενδεικτικά, την
εγκατάσταση δεύτερου, εφεδρικού αποσυμπιεστή, την εγκατάσταση εφεδρικού ηλεκτροπαραγωγού ζεύγους για την αδιάλειπτη ηλεκτροδότηση του αποσυμπιεστή.
Ας σημειωθεί τέλος, ότι η ΔΕΔΑ έχει συμπεριλάβει στο επενδυτικό της πρόγραμμα για την περίοδο 2018-2022 μία σειρά έργων σε νησιά και απομακρυσμένες από το δίκτυο περιοχές, συνολικού προυπολογισμού 200 εκατ. ευρώ, ενώ και ο Οδικός Χάρτης της Αγοράς Φυσικού Αερίου 2017‐2022 προβλέπει την ανάπτυξη υποδομών διανομής CNG (συμπιεσμένου φυσικού αερίου) για την τροφοδοσία απομακρυσμένων καταναλωτών και πρατηρίων εφοδιασμού οχημάτων.