Eκτός προθεσμιών βγαίνει το έργο για τη μεγάλη ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης - Αττικής όπως αποκάλυψε χθες στη Βουλή ο υπουργός Περιβάλλοντος- Ενέργειας Γιώργος Σταθάκης, ο οποίος προανήγγειλε και το φορέα υλοποίησης, με τον ΑΔΜΗΕ να έχει την πλειοψηφία και ο Eurasia Interconnector, τη μειοψηφία.
O υπουργός, στην ομιλία στου σε προγραμματισμένη συνεδρίαση της Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής για τον ΔΕΔΔΗΕ, τον Διαχειριστή του Δικτύου Διανομής, δήλωσε ότι η ΡΑΕ θα αναθέσει ως το τέλος του χρόνου το έργο και ότι φορέας θα είναι μία ενιαία εταιρία, στην οποία ο ΑΔΜΗΕ θα έχει το 51% και η Eurasia Interconnector το μειοψηφικό πακέτο.
Ο υπουργός δεν διευκρίνισε αν στον ενιαίο φορέα θα συμμετάσχουν και ιδιώτες επενδυτές, όπως ήταν το αρχικό σχέδιο, με ΑΔΜΗΕ στο 51%, 39% Eurasia και 10% ιδιώτες.
Ας σημειωθεί ότι ο Eurasia Interconnector, η κοινοπραξία που προωθεί τη διασύνδεση Κύπρου-Κρήτης- Αττικής, είχε διαφωνήσει με το εν λόγω μετοχικό σχήμα, διεκδικώντας τη πλειοψηφία ή καθοριστικά μεγαλύτερη συμμετοχή.
Η διαφωνία μεταξύ ΑΔΜΗΕ και Eurasia για τα ποσοστά στο μετοχικό σχήμα ήταν και η αιτία για να μπλοκάρει το πρότζεκτ την άνοιξη και να ξεκινήσουν μία σειρά από επαφές με τη ΡΑΕ και εκπροσώπους της Κομισιόν για να βρεθεί λύση. Μέχρι σήμερα δεν έχει ανακοινωθεί κάποια συμφωνία μεταξύ των δύο πλευρών για τη μετοχική σύνθεση του ενιαίου φορέα, πέραν των δηλώσεων που έκανε χθες ο υπουργός.
Μάλιστα στις αρχές του καλοκαιριού οι δύο εταιρίες είχαν διαφωνήσει σε τέτοιο βαθμό, που φάνηκε να “σπάει” η μεταξύ τους κατ’ αρχήν συμφωνία για τη δημιουργία κοινού φορέα. Τότε μάλιστα είχαν κυκλοφορήσει πληροφορίες ότι η ΡΑΕ θα ανέθετε το έργο στον ΑΔΜΗΕ, ο οποίος θα αναζητούσε εταίρους, προκειμένου να ξεμπλοκάρει το πρότζεκτ.
Ας σημειωθεί ότι για τη συγκεκριμένη διασύνδεση εκδηλώνει μεγάλο ενδιαφέρον η ΕΕ, καθώς έχει ενταχθεί στα έργα προτεραιότητας PCI (Εργα Κοινού Ενδιαφέροντος), ενώ και ο ACER, o Eυρωπαίος Ρυθμιστής, έβγαλε “κόκκινη κάρτα” στην ελληνική πλευρά για τις καθυστερήσεις. Μάλιστα, έχει δώσει προθεσμία ως τις 12 Σεπτεμβρίου 2018 για την ανάθεσή του, μία προθεσμία, η οποία δεν θα τηρηθεί, όπως προκύπτει από τις χθεσινές δηλώσεις του υπουργού.
Οι χρόνοι εκτέλεσης του έργου παίζουν καθοριστικό ρόλο, καθώς από το 2020 αρχίζει η απόσυρση των παλαιών πετρελαϊκών μονάδων της ΔΕΗ στην Κρήτη και κινδυνεύει η επάρκεια ηλεκτρισμού στο νησί, αν δεν εξασφαλιστούν άλλοι τρόποι ηλεκτροδότησης.
Στο πλαίσιο αυτό έχουν ήδη ξεκινήσει οι εργασίες κατασκευής της “μικρής διασύνδεσης”, Κρήτης- Πελοποννήσου, με ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2020. Ωστόσο η γραμμή αυτή δεν επαρκεί.
Αρχικά, ο ΑΔΜΗΕ είχε προγραμματίσει την ολοκλήρωση του καλωδίου Κρήτης - Αττικής για το 2023, στις αρχές του 2018 ανακοίνωσε ότι θα επιταχύνει το έργο κατά 1-2 χρόνια, μετά όμως αυτό παρατάθηκε εκ νέου, ως το 2022 τουλάχιστον. ’Οσο δε καθυστερεί η ανάθεση του έργου, τόσο πιο αβέβαιος γίνεται και ο χρόνος ολοκλήρωσης.
Χθες ο υπουργός δήλωσε ότι η μεγάλη διασύνδεση θα καθυστερήσει ένα με δύο χρόνια, αποφεύγοντας να προσδιορίσει το ακριβές έτος κατά το οποίο θα λειτουργήσει η νέα γραμμή. Είπε όμως ότι στο μεσοδιάστημα θα αποσύρονται σταδιακά οι μονάδες της ΔΕΗ, προσθέτοντας ότι χάρη στις πολλές εγκαταστάσεις Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας του νησιού είναι καθησυχαστική η μελέτη ισοζυγίου για τα φορτία της Κρήτης.
Βέβαια ο στοχαστικός χαρακτήρας παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από τις ΑΠΕ, καθώς η παραγωγή τους εξαρτάται κυρίως από την ηλιοφάνεια και τους ανέμους, δεν τις καθιστά αδιάλειπτη και αξιόπιστη πηγή ηλεκτροδότησης, με τα σημερινά δεδομένα τουλάχιστον.