Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
ΕΣΕΕ
Υποτονική η θερινή αγορά στις πόλεις-μέτρια η τουριστική κατανάλωση
Παρασκευή, 31/08/2018

Όπως ήταν αναμενόμενο, ό τζίρος του διμήνου Ιουλίου-Αυγούστου στο λιανικό εμπόριο, κινήθηκε, Κάτω από τον πήχυ των 6 δις ευρώ, με 6 στις 10 επιχειρήσεις να καταγράφουν πτώση πωλήσεων. Το συνολικό ταμείο των θερινών εκπτώσεων δείχνει ότι στις περισσότερες αστικές αγορές, η κίνηση ήταν υποτονική, ενώ στις τουριστικές περιοχές της Χώρας η «εισαγόμενη κατανάλωση» από τον τουρισμό δεν ήταν ικανοποιητική, εκτιμά ο Πρόεδρος της ΕΣΕΕ, Βασίλης Κορκίδης.  Οι κύριες διαπιστώσεις από τη σχετική έρευνα του Ινστιτούτου Εμπορίου και Υπηρεσιών αποκαλύπτουν ότι oι επιδόσεις των εμπορικών επιχειρήσεων φαίνεται να διαφοροποιούνται ανάλογα τον τόπο εγκατάστασης και το μέγεθος της επιχείρησης. Πιο συγκεκριμένα, περισσότερες μικρές επιχειρήσεις με μικρό τζίρο αλλά καθώς και οι αυτoαπασχολούμενοι παρουσίασαν μείωση πωλήσεων σε σύγκριση με τον προηγούμενο έτος. Αντίθετα οι μεγαλύτερες επιχειρήσεις εμφάνισαν είτε σταθερότητα είτε αύξηση στις πωλήσεις τους. Επομένως, και με δεδομένο ότι οι πολύ μεγάλες επιχειρήσεις α) είναι πιο ελκυστικές κατά τη διάρκεια των εκπτώσεων, και β) εκπροσωπούν μεγάλο μερίδιο του λιανικού εμπορίου καθίσταται σαφές ότι το εμπόριο κινείται σε δύο ταχύτητες. Ενδεικτικό αυτής της εξέλιξης αποτελεί και η πορεία του ΔΚΕ όπως δημοσιεύεται από την ΕΛΣΤΑΤ, η οποία σε όλες τις περιόδους του διμήνου παραμένει θετική. (Η ΕΛΣΤΑΤ συγκεντρώνει τον κύκλο εργασιών επιχειρήσεων άνω των 200.000 ευρώ τζίρου). Σημαντικός παράγοντας στην εξέλιξη των πωλήσεων είναι η περιοχή εγκατάστασης όταν αυτή είναι για τουριστική. Παρ όλα αυτά, φέτος ή ένταση αυτής της διαφοροποίησης μειώθηκε αισθητά.

Τα όρια, ειδικότερα, που κινήθηκε η μεταβολή του τζίρου ήταν από +7% για όσες επιχειρήσεις είχαν αύξηση και κατά μέσο όρο -15% για όσες είχαν μείωση.  Mεσοσταθμικά, όπως εξηγεί ο κ.Κορκίδης, η μείωση των πωλήσεων περιορίστηκε λαμβάνοντας υπόψη και τις προαναφερθείσες σημαντικές διαφοροποιήσεις. Η μέση μείωση των πωλήσεων ήταν  περίπου ( -10%), λαμβάνοντας υπόψη και τις προαναφερθείσες σημαντικές διαφοροποιήσεις. Το ύψος του ποσοστού έκπτωσης στις εμπορικές αγορές κυμάνθηκε από 21% έως 40%. Οι Εμπορικοί Σύλλογοι της χώρας δήλωσαν για τις περιοχές του παρόμοια εικόνα με αυτήν της πρωτογενούς έρευνας με πολλές περιοχές της χώρας να δηλώνουν σταθερές πωλήσεις τη φετινή θερινή εκπτωτική περίοδο. Οι επιχειρήσεις των ΑΚΕ είχαν παρόμοιες επιδόσεις στις θερινές εκπτώσεις σε σύγκριση με τις υπόλοιπες εμπορικές επιχειρήσεις.

 Αναλυτικά, τα αποτελέσματα των θερινών εκπτώσεων του 2018 κωδικοποιούνται ως εξής:

 -Περίπου μία στις δύο επιχειρήσεις, επέλεξε να διαμορφώσει το ποσοστό των εκπτώσεων μεταξύ 21% και 40%, ενώ μία στις πέντε επιχειρήσεις πραγματοποίησε εκπτώσεις από 41% - 50%.

-Οι περισσότερες επιχειρήσεις (60%) παρουσίασαν μείωση των πωλήσεων τους την θερινή εκπτωτική περίοδο του 2018, ενώ περίπου μια στις τέσσερις σταθεροποίησε τις πωλήσεις στα περσινά επίπεδα. Σε σύγκριση με τις αντίστοιχες επιδόσεις του προηγούμενου έτους, σημειώνεται μια οριακή βελτίωση λαμβάνοντας υπόψη ότι περισσότερες επιχειρήσεις (11% το 2018 σε σύγκριση με  6% το 2017) αύξησαν τις πωλήσεις τους την θερινή εκπτωτική περίοδο. Παρ όλα αυτά, η αύξηση των πωλήσεων για τις επιχειρήσεις αυτές ήταν χαμηλή της τάξης του 5%.

-Όπως ήταν αναμενόμενο, όσον αφορά την καλύτερη περίοδο των θερινών εκπτώσεων, οι περισσότερες επιχειρήσεις (44%) κρίνουν ως καλύτερη αγοραστικά περίοδο το πρώτο εικοσαήμερο τις εκπτωτικής περιόδου, δηλαδή από 9/7/2017 έως 31/7/2017. Σημαντικό είναι το ποσοστό των επιχειρήσεων (29%) που προτιμά με όρους αγοραστικής κίνησης την επόμενη ακριβώς περίοδο (1/8 – 15/8).

-Όσον αφορά τον τρόπο πληρωμής που επέλεξαν οι καταναλωτές για τις αγορές τους εντός των θερινών εκπτώσεων, το 48% των επιχειρηματιών απάντησε ότι ήταν κυρίως με πιστωτικές κάρτες, το 33% ότι χρησιμοποίησαν πιστωτικές κάρτες και μετρητά στον ίδιο βαθμό και το 18% κυρίως με μετρητά.

Ένα χρόνο, εξ άλλου, μετά  την έναρξη εφαρμογής της Υπουργικής Απόφασης (75812 - 06/07/2017) για το άνοιγμα των καταστημάτων της Κυριακές σε συγκεκριμένες γεωγραφικές περιοχές, το ΙΝΕΜΥ συνεχίζει να επιχειρεί να ανιχνεύσει τον οικονομικό  και λειτουργικό, σε επίπεδο επιχείρησης, αντίκτυπο του ανοίγματος σε όσες επιχειρήσεις επέλεξαν να ανοίξουν το κατάστημα τους την Κυριακή.  Για τα καταστήματα που άνοιξαν την Κυριακή 15 Ιουλίου το 47% των επιχειρηματιών  πιστεύει ότι το άνοιγμα του καταστήματος την Κυριακή δεν επηρέασε τον συνολικό τζίρο της θερινής εκπτωτικής περιόδου, το 49% ότι τον επηρέασε αρνητικά και μόλις το 4% δηλώνει ότι συνέτεινε θετικά. Να σημειωθεί ότι το 4% αποτελεί τη χειρότερη επίδοση για τις Κυριακές που έχει καταγραφεί ποτέ από το ΙΝΕΜΥ. Το 77% των επιχειρήσεων που άνοιξαν την Κυριακή 15 Ιουλίου τα καταστήματά τους, έχουν επωμιστεί οι ίδιοι την κάλυψη της ανάγκης απασχόλησης προσωπικού, ενώ το 23% έχει επεκτείνει το ωράριο των υπαλλήλων που απασχολεί. Όσον αφορά την επισκεψιμότητα του καταστήματος και αν αυτή έχει αυξηθεί από το γεγονός ότι παραμένουν ανοιχτά τα καταστήματα τις Κυριακές, το 60% δηλώνει ότι δεν υπάρχει καμία βελτίωση. Το 34% απαντάει ότι το άνοιγμα τις Κυριακές έχει συμβάλει σε μικρό βαθμό στην αύξηση της επισκεψιμότητας και μόλις το 6% ότι έχει συμβάλει πάρα πολύ ή πολύ.

Για τρίτη φορά εξετάζει, τέλος, η έρευνα του ΙΝΕΜΥ, ξεχωριστά, την κίνηση των θερινών εκπτώσεων  στις συμβεβλημένες εμπορικές  επιχειρήσεις του Open Mall του Πειραιά, της Θεσσαλονίκης, της Πάτρας και της Αλεξανδρούπολης.  Η έρευνα αφορά τις εμπορικές επιχειρήσεις που συμμετέχουν στη δράση Open Mall, με κύρια δραστηριότητα το λιανικό εμπόριο και συγκεκριμένα, όπου διεξάγονται εκπτώσεις, όπως τα είδη ένδυσης-υπόδησης , τα είδη οπτικών, το λιανικό εμπόριο κοσμημάτων, και το άλλο λιανικό εξειδικευμένο εμπόριο. Τα αποτελέσματα των εκπτώσεων για τις επιχειρήσεις των ΑΚΕ παρουσιάζονται συνολικά και δεν λαμβάνουν υπόψη τις ιδιαίτερες περιπτώσεις κάθε τοπικής αγοράς. Είναι ιδιαίτερα ενδιαφέρον ότι για τις επιχειρήσεις των ΑΚΕ οι πωλήσεις των φετινών θερινών εκπτώσεων σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος κυμάνθηκαν στα ίδια επίπεδα σε σχέση με τις επιχειρήσεις του γενικού πληθυσμού. Συγκεκριμένα, στο 55% των επιχειρήσεων  μειώθηκαν οι πωλήσεις σε σύγκριση με τις πωλήσεις των θερινών εκπτώσεων του προηγούμενου έτους, ενώ σε ένα σημαντικό ποσοστό της τάξης του 34,5% οι πωλήσεις κυμάνθηκαν στα ίδια επίπεδα.

Συναφείς αναρτήσεις
Πάνω από 32,7 εκατ. τουρίστες!
Το ιστορικό ρεκόρ του ελληνικού τουρισμού τη χρονιά που ολοκληρώθηκε πιστοποιούν τα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος, καθώς τη χώρα ...
Πάνω από 10 δισ. ευρώ τα έσοδα
Τουριστικό άλμα σημαντικά υψηλότερα από το 2019, τη θεωρούμενη «χρυσή χρονιά» του ελληνικού τουρισμού, καταγράφει ο INSETE, με τις ...
Υπουργείο Εργασίας
Ο Υπουργός Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης κ. Άδωνις Γεωργιάδης, ο Υφυπουργός κ. Βασίλης Σπανάκης και η Γενική Γραμματέας Εργασιακών ...
Για τις εκτιμήσεις που θέλουν τη φετινή τουριστική περίοδο να κινείται σε ακόμα πιο ανοδική τροχιά από το 2022, ...
Βασίλης Κικίλιας
Με περίπατο στα Αναφιώτικαστην Πλάκα, ο Υπουργός Τουρισμού, ΒασίληςΚικίλιας, και ο Αυστραλός πρέσβης στην Ελλάδα, Arthur Spyrou, επισημοποίησαν την ...
Η Ελλάδα προσβλέπει ξανά στους Κινέζους τουρίστες
Στην Οικονομική Ενημέρωση για την Ανατολική Ασία και τον Ειρηνικό για τον Απρίλιο του 2023, με τίτλο "Αναβίωση της ...
Περισσότεροι από 1 εκατομμύριο ταξιδιώτες αναμένονται από 2023
Περισσότερους από 1 εκατομμύριο ταξιδιώτες και πολύ πάνω από 1 δις ευρώ έσοδα αναμένεται να φέρουν στην Ελλάδα την ...
Στα 8,85 δισ. το 7μηνο
Τα μεγέθη του 2019 έπιασε ο ελληνικός τουρισμός τον Ιούλιο σε ό,τι αφορά τις εισπράξεις. Σύμφωνα με τα στοιχεία ...
Tourism Awards 2022
  Δύο σπουδαίες διακρίσεις κατέκτησε η επιτυχημένη τουριστική καμπάνια «Crete. Sense The Authentic», την οποία σχεδίασε και υλοποίησε η Choose ...
 
 
Σε μια σειρά από επίκαιρα ζητήματα φορολογίας αναφέρθηκε αναλυτικά ο Υφυπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, κ. Χάρης Θεοχάρης, επ' ευκαιρία συνέντευξής του στην ...
Η επιλογή της Κυβέρνησης το 2021 να διευρύνει τον ρόλο του ΤΑΙΠΕΔ, συστήνοντας τη Μονάδα Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας, δικαιώνεται μέρα με την μέρα, ...
Άνοιξε το βιβλίο προσφορών για το νέο 30ετές ομόλογο, τον δεύτερο τίτλο τέτοιας διάρκειας που έχει εκδοθεί από το 2021, και που αποτελεί ...
Νομοθετική ρύθμιση που θα μειώνει κατά 50% τις χρεώσεις των τραπεζών στα POS προανήγγειλε ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Κωστής Χατζηδάκης μιλώντας στην τηλεόραση ...
Στη συνεδρίαση του Διοικητικού Συμβουλίου του ΣΕΒ στις 22/4, ο Πρόεδρος του Δ.Σ. του ΣΕΒ, κ. Δημήτρης  Παπαλεξόπουλος και ο Πρόεδρος της Εκτελεστικής ...
Υψηλότερο του στόχου ήταν το πρωτογενές πλεόνασμα στα τέλη του 2023 σύμφωνα με την πρώτη εκτίμηση της EΛΣΤΑΤ. Σύμφωνα με τα στοιχεία το πρωτογενές ...
H επίτευξη της πράσινης και ψηφιακής μετάβασης της χημικής βιομηχανίας και συγχρόνως η υποστήριξη της ανταγωνιστικότητάς της όπως και η ανάπτυξή της ως ...
Έντονη βελτίωση καταγράφουν οι επιχειρηματικές προσδοκίες στη βιομηχανία, σύμφωνα με τον μηνιαίο δελτίο του ΙΟΒΕ, λόγω της σημαντικής ενίσχυσης των προβλέψεων για την ...
Αυξητικές τάσεις παρουσίασε η εξέλιξη του κύκλου εργασιών των επιχειρήσεων όλων των κλάδων δραστηριότητας της οικονομίας τον τον Φεβρουάριο. Ειδικότερα, όπως ανακοίνωσε η ΕΛΣΤΑΤ, γα το ...
Χθες η ΕΛΣΤΑΤ δημοσίευσε στοιχεία για την οικονομική ανισότητα και φτώχεια. Το 2022, έτος αναφοράς στο οποίο αναφέρονται τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, ήταν ...
Οι νέοι κανόνες οικονομικής διακυβέρνησης της ΕΕ, που τίθενται από φέτος σε ισχύ, αποτελούν θετική εξέλιξη για την Ελλάδα, καθώς ικανοποιούν διαχρονικές επιδιώξεις ...
Την πρόθεσή της να είναι υποψήφια για την προεδρία του ΣΕΒ σε δύο μήνες ανακοίνωσε από το βήμα του ετήσιου συνεδρίου του Πανελλήνιου ...