Με απομείωση του μετοχικού κεφαλαίου της ΔΕΠΑ θα ολοκληρωθεί ο ιδιοκτησιακός διαχωρισμός του ΔΕΣΦΑ, από την κρατική εταιρία αερίου, εν όψει της μεταβίβασης του 66% των μετοχών του Διαχειριστή του Εθνικού Συστήματος Αερίου στην κοινοπραξία των εταιριών Snam/Enagas/Fluxys.
Πρόκειται για μία από τις βασικές αλλά και χρονοβόρες διαδικασίες που απαιτούνται - το λιγότερο 45 ημέρες, όπως εκτιμάται- προκειμένου να ολοκληρωθεί η ιδιωτικοποίηση του ΔΕΣΦΑ, η οποία με βάση τις αρχικές προθεσμίες θα πρέπει να τελειώσει στα τέλη του χρόνου, τουλάχιστον όσον αφορά το τυπικό της μέρος, ενώ η οικονομική συναλλαγή μπορεί να πραγματοποιηθεί και στις αρχές του 2019.
Αξίζει να σημειωθεί ότι παρότι ο ΔΕΣΦΑ λειτουργικά έχει διαχωριστεί πλήρως από τη ΔΕΠΑ και το διοικητικό του συμβούλιο ορίζεται από το δημόσιο, εν τούτοις ιδιοκτησιακά παραμένει παραμένει 100% θυγατρική εταιρία της ΔΕΠΑ.
Πληροφορίες αναφέρουν ότι είναι πιθανόν να απαιτηθεί νομοθετική ρύθμιση για την απόσχιση και τον ιδιοκτησιακό διαχωρισμό, όπως συνέβη με την περίπτωση ΔΕΗ-ΑΔΜΗΕ. Δεν αποκλείεται δε, αν κριθεί ότι είναι αναγκαία η νομοθετική ρύθμιση, αυτή να ενταχθεί στο νομοσχέδιο που ετοιμάζει το υπουργείο Περιβάλλοντος - Ενέργειας για τον διαχωρισμό της ίδιας της ΔΕΠΑ σε δύο εταιρίες, τη ΔΕΠΑ Εμπορίας και τη ΔΕΠΑ Υποδομών.
Ενδιαφέρον πάντως προκαλεί το τελικό ύψος της απομείωσης του μετοχικού κεφαλαίου της ΔΕΠΑ, αν θα είναι δηλαδή κατ’ αναλογία του τιμήματος για την εξαγορά, ύψους 535 εκατ. ευρώ για το 66% των μετοχών, αν η ΔΕΠΑ θα προχωρήσει σε ξεχωριστή διαδικασία αποτίμησης κλπ
Το τίμημα των 535 εκατ. ευρώ θα διαβιβαστεί, μετά τον πλήρη ιδιοκτησιακό διαχωρισμό, στο ελληνικό δημόσιο για το υπό πώληση 31% της συμμετοχής του στον ΔΕΣΦΑ και στα ΕΛΠΕ για το 35% των μετοχών, ενώ το υπόλοιπο 34% του μετοχικού κεφαλαίου θα περάσει στο δημόσιο, προφανώς σε εταιρία που θα συσταθεί για τον σκοπό αυτό.
Η αναλογία αυτή αντανακλά τη σημερινή μετοχική σύνθεση της ΔΕΠΑ, στην οποία το δημόσιο κατέχει το 65% των μετοχών και τα ΕΛΠΕ το 35%. Οι δύο μέτοχοι έχουν εκχωρήσει από κοινού στο ΤΑΙΠΕΔ τη δικαιοδοσία για την πώληση του 66% του ΔΕΣΦΑ.
Εν τω μεταξύ, στις αρμόδιες υπηρεσίες της Κομισιόν βρίσκεται προς έγκριση η πιστοποίηση που έδωσε η ΡΑΕ για τον Διαχειριστή υπό το νέο ιδιοκτησιακό σχήμα, ενώ εκκρεμεί και ο προσδιορισμός από τη ΡΑΕ του WACC, του συντελεστή της ρυθμιζόμενης απόδοσης των επενδεδυμένων κεφαλαίων.
Πρόκειται για ένα από τα πιο κρίσιμα ζητήματα για τους αγοραστές, αφού από το ύψος του WACC κρίνονται τα τιμολόγια του ΔΕΣΦΑ και άρα το μελλοντικό βασικό έσοδο της εταιρίας. Η σχετική απόφαση θα έπρεπε κανονικά να είναι έτοιμη ως το τέλος του μήνα, καθώς τα νέα τιμολόγια θα πρέπει να τεθούν σε ισχύ από 1/1/2019, όμως δεν αποκλείεται τελικώς να υπάρξει καθυστέρηση, καθώς μέχρι στιγμής η Ρυθμιστική Αρχή δεν φαίνεται πρόθυμη να διατηρήσει το ύψος του WACC- που είναι και το φλέγον ζήτημα- στα παλαιά επίπεδα, όπως ζητεί ο Διαχειριστής.
Τέλος, πληροφορίες αναφέρουν ότι η ιταλική Snam, που είναι και ο leader της κοινοπραξίας στην οποία περνά ο έλεγχος του ΔΕΣΦΑ, έχει ήδη βρεί τον νέο διευθύνοντα σύμβουλο του ελληνικού Διαχειριστή, στο πρόσωπο Ιταλού στελέχους της, με ανάλογες περγαμηνές εξαγορών στο ενεργητικό του.