Σε περίπου δύο χρόνια τοποθετείται το τελικό στάδιο των ερευνών για τον εντοπισμό υδρογονανθράκων νοτιοδυτικά της Κρήτης και δυτικά της Κέρκυρας, όπως δήλωσε χθες ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Γιώργος Σταθάκης, προσθέτοντας ότι φαίνονται για περιοχές εφάμιλλες του μεγάλου αιγυπτιακού κοιτάσματος, πράγμα βέβαια που θα πρέπει να επιβεβαιωθεί από τις γεωτρήσεις.
Ο κ. Σταθάκης σε συνέντευξη που έδωσε χθες δήλωσε πως ανοίγει η προοπτική συνεργασίας με την Αίγυπτο, μετά τη τριμερή συνάντηση κορυφής Ελλάδας - Κύπρου - Αιγύπτου προχθές στην Κρήτη, ενώ υπενθύμισε και τη συνεργασία με το Ισραήλ. «Οι συνεχιζόμενες έρευνες διευρύνουν το μέγεθος των κοιτασμάτων και την προοπτική αξιοποίησής του. Σε αυτά προστίθενται φυσικά και τα ελληνικά οικόπεδα, που θα μπουν στην ίδια φάση έρευνας, όπως η Νοτιοδυτική Κρήτη», δήλωσε, προσθέτοντας ότι «τα οικόπεδα στην Κρήτη, όπως και το μπλοκ δυτικά της Κέρκυρας, φαίνονται ότι είναι εφάμιλλα του μεγάλου αιγυπτιακού κοιτάσματος. Φυσικά αυτό μένει να επιβεβαιωθεί από την περαιτέρω έρευνα. Ακριβή εικόνα θα έχουμε όταν φτάσει το τρυπάνι στο βυθό» δήλωσε χαρακτηριστικά. .
Παράλληλα, όπως είπε, στην ημερήσια διάταξη τίθεται με κατεπείγοντα τρόπο το θέμα της μεταφοράς του φυσικού αερίου της ΝΑ Μεσογείου και της κατασκευής αγωγού ή και όποιων συμπληρωματικών, εναλλακτικών, έργων χρειάζονται, προκειμένου να μπορεί να μεταφερθεί, οικονομικά και κυρίως με ασφάλεια, προς την ευρωπαϊκή αγορά.
Αγωγοί φυσικού αερίου
Ο υποθαλάσσιος αγωγός EastMed (Ισραήλ-Κύπρος-Ελλάδα-Ιταλία) βρίσκεται στο τελικό στάδιο των τεχνικών μελετών, με στόχο να ολοκληρωθεί η σχετική διακρατική συμφωνία έως το τέλος του έτους, δήλωσε ο κ. Σταθάκης. Θα ακολουθήσουν τον επόμενο χρόνο η μελέτη βιωσιμότητας και το market test, τον επόμενο χρόνο, προκειμένου να ληφθούν οριστικές αποφάσεις. Ταυτόχρονα, άνοιξε η προοπτική για την ένταξη και αιγυπτιακού αερίου στον το πώς EastMed.
Παράλληλα, ολοκληρώνεται ο αγωγός TAP που θα μεταφέρει αζέρικο αέριο στην Ιταλία, μέσω Ελλάδας και Αλβανίας. ‘Όπως είπε ο υπουργός, η κατασκευή του τμήματος του αγωγού επί ελληνικού εδάφους, έχει προχωρήσει πάνω από 90% και θα ολοκληρωθεί όπως προβλέπει το χρονοδιάγραμμα στα τέλη του 2019. ,. Επίσης, προχωρεί η προετοιμασία για τον κάθετο άξονα, τον αγωγό IGB που θα συνδέσει Ελλάδα και Βουλγαρία. Βρίσκεται σε στάδιο προκήρυξης του διαγωνισμού κατασκευής, με χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης το 2020.
Η Ελλάδα ισχυροποιείται και με την ολοκλήρωση του έργου στη Ρεβυθούσα, τον μεγαλύτερο σταθμό LNG στην Ανατολική Μεσόγειο, που θα δημιουργήσει τη μεγαλύτερη πύλη εισόδου και θα επιτρέπει τη διασύνδεση με όλους τους άλλους αγωγούς.
Ηλεκτρική διασύνδεση της Κρήτης
Το μεγαλύτερο έργο που έχει ωριμάσει αυτή τη στιγμή και μπαίνει σε φάση υλοποίησης είναι η διπλή ηλεκτρική διασύνδεση της Κρήτης με το ηπειρωτικό σύστημα: το μεγαλύτερο, με διαφορά, υποθαλάσσιο έργο στην Ευρώπη και από τα μεγαλύτερα παγκοσμίως.
Όπως δήλωσε ο κ. Σταθάκης, ξεκινά σύντομα το στάδιο κατασκευής του πρώτου έργου, για τη διασύνδεση Κρήτης - Πελοποννήσου. Έληξε ο διαγωνισμός και στις . αρχές του 2019 υπογράφονται οι συμβάσεις με τους ανσδόχους, με στόχο στα τέλη του 2020 το έργο να παραδοθεί. Για το δεύτερο έργο διασύνδεσης (Κρήτη - Αττική), ολοκληρώθηκαν οι διαπραγματεύσεις και προχωρά κανονικά το σχήμα που είχε προωθηθεί, στο οποίο ο ΑΔΜΗΕ θα διατηρήσει το 51%.
Από αρχές Ιανουαρίου, το έργο αυτό μπαίνει σε φάση υλοποίησης, με ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2023. Η συνολική αξία της επένδυσης για τη διπλή ηλεκτρική διασύνδεση της Κρήτης ανέρχεται σε περίπου 1,3 δισ. ευρώ.