Η δημόσια συζήτηση για τα προσωπικά δεδομένα και την ιδιωτικότητα αφορούσε μέχρι σήμερα κυρίως το ίντερντετ, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και πλατφόρμες όπως το UBER και η ΑirBnb. Tώρα όμως με την ψηφιοποίηση του ηλεκτρισμού, το ντιμπέιτ για τα προσωπικά δεδομένα εισέρχεται στον τομέα της ενέργειας.
O νέος κανονισμός που προωθεί η Ευρώπη για την προστασία της προσωπικών δεδομένων και την ιδιωτικότητα , το ePrivacy, έχει προκαλέσει ήδη την αντίδραση των φορέων της αγοράς ηλεκτρισμού της ΕΕ, καθώς εκτιμούν ότι μπορεί να πλήξει τα νέα επιχειρηματικά μοντέλα στον τομέα της καθαρής ενέργειας.
Τα περισσότερα από αυτά τα επιχειρηματικά μοντέλα στηρίζονται στη συλλογή και την επεξεργασία στοιχείων από τις οικιακές συσκευές και τους έξυπνους μετρητές.
Στο πλαίσιο των προτεινόμενων κανονισμών οι καταναλωτές θα πρέπει να δίνουν εκ των προτέρων τη συγκατάθεσή τους στις εταιρίες για την επεξεργασία των στοιχείων που συλλέγονται από τον οικιακό εξοπλισμό τους και θα μπορούν να την ανακαλούν οποιαδήποτε στιγμή, χωρίς προηγούμενη ενημέρωση.
Σε επιστολή προς την Ευρωπαική Επιτροπή η βιομηχανία του κλάδου επισημαίνει ότι η τακτική αυτή καθιστά την επεξεργασία των δεδομένων πρακτικώς αδύνατη, τουλάχιστον για τους σκοπούς των καινοτόμων ενεργειακών υπηρεσιών, καθώς σχεδόν όλα τα καινοτόμα επιχειρηματικά μοντέλα στον ενεργειακό τομέα στηρίζονται στην επεξεργασία των δεδομένων για την κατανάλωση, τις συνθήκες και τη μέτρηση
Την επιστολή υπογράφουν κορυφαίοι φορείς της ευρωπαϊκής βιομηχανίας ηλεκτρισμού όπως η Eurelectric, η οποία εκπροσωπεί τις μεγάλες εταιρίες ηλεκτρισμού της ΕΕ, η smartEn ( ευρωπαϊκής οργάνωσης για τις Ψηφιακές και Αποκεντρωμένες ενεργειακές λύσεις, η ESMIG, η ευρωπαϊκή οργάνωση για τις Αντλίες Θερμότητας EHPA, η ένωση για την ενέργεια από φωτοβολταϊκά SolarPower Europe, και η ένωση των Ευρωπαίων Πωλητών Ενεργειακών Προιόντων Λιανικής.
“Ο Κανονισμός ePrivacy δεν είναι μόνον για τα cookies και την online διαφήμιση, αλλά θα έχει συνέπειες και στα νέα επιχειρηματικά μοντέλα στον ενεργειακό τομέα”, δήλωσε στο Euractiv εκπρόσωπος της smartEN, της ευρωπαϊκής οργάνωσης για τις ψηφιακές και αποκεντρωμένες ενεργειακές λύσεις.
Οι καινοτόμες ενεργειακές υπηρεσίες στηρίζονται σε εξειδικευμένα στοιχεία. Για παράδειγμα` τα συστήματα ενεργειακού μάνατζμεντ, οι υπηρεσίες e-mobility και οι εφαρμογές για τα έξυπνα σπίτια που βοηθούν τους καταναλωτές να εξοικονομούν χρήματα και να στηρίζουν την μετάβαση στη καθαρή ενέργεια, όλα στηρίζονται στη συλλογή στοιχείων.
Η βιομηχανία του κλάδου θεωρεί ότι ο υπό επεξεργασία κανονισμός της ΕΕ για το eΡrivacy τείνει σε ορισμένα σημεία να γίνεται τόσο υπερβολικός, που φθάνει να μπλοκάρει την ανάπτυξη νέων υπηρεσιών, ακόμα και στην περίπτωση που ο καταναλωτής έχει δώσει τη συναίνεσή του.
Από την άλλη πλευρά, οι καταναλωτικές οργανώσεις δηλώνουν σοκαρισμένες από την αντίδραση της βιομηχανίας του κλάδου και τα αιτήματα που θέτει στο τραπέζι.
Οι καταναλωτές πρέπει να έχουν το δικαίωμα να επιλέγουν αν η εταιρία ενέργειας μπορεί να χρησιμοποιήσει τα στοιχεία του. Αυτό δεν αποτελεί υπερβολή. Πρέπει να αποτελεί τον κανόνα, δηλώνουν εκπρόσωποι καταναλωτικών οργανώσεων, προσθέτοντας ότι όλα τα επιχειρηματικά μοντέλα όσο έξυπνα και καινοτόμα και αν είναι πρέπει να σέβονται τα προσωπικά δεδομένα και την ιδιωτικότητα των καταναλωτών. Σε αυτό δεν μπορεί να υπάρξει κανένας συμβιβασμός και το επιχείρημα που λέει ότι η προστασία ενός επιχειρηματικού μοντέλου είναι πιο σημαντική από την ιδιωτικότητα σοκάρει, υπογραμμίζουν οι καταναλωτικές οργανώσεις.