Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Περίεργο δημοσίευμα της Handelsblatt με αναφορές και στον... Ωνάση
Γιατί οι Γερμανοί ασχολούνται με την μεταφορά του LNG από Έλληνες εφοπλιστές;
Παρασκευή, 04/01/2019

Στη μεγάλη άνοδο του υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) επενδύουν οι Ελληνες εφοπλιστές, αποκτώντας  πλοία μεταφοράς LNG., σύμφωνα με δημοσίευμα της γερμανικής εφημερίδας Handelsblatt

«Οι συνεχιστές του μεγιστάνα εφοπλιστή Ωνάση επενδύουν δισεκατομμύρια σε τάνκερ μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου. Ειδικοί του κλάδου προειδοποιούν για υπερπροσφορά στην ικανότητα μεταφοράς, αλλά οι Έλληνες θέλουν να είναι προετοιμασμένοι», γράφει Handelsblatt, σημειώνοντας ότι από τις 65 παραγγελίες πλοίων μεταφοράς LNG, οι 33 προέρχονται από την Ελλάδα.

Δύο ημέρες πριν τελειώσει το 2018, το τάνκερ Maria Energy του εφοπλιστικού ομίλου «Τσάκος» κατέπλευσε στο νησάκι του Πειραιά, Ρεβυθούσα, όπου βρίσκεται ο τερματικός σταθμός LNG, μεταφέροντας για πρώτη φορά υγροποιημένο φυσικό αέριο από το Τέξας (ΗΠΑ) στην Ελλάδα όγκου 150.000 κ.μ.
 

Ενδιαφέρον εκδηλώνεται και από άλλες ελληνικές εφοπλιστικές εταιρείες, όπως η Gaslog του Πέτρου Λιβανού, η οποία παρήγγειλε πριν τα Χριστούγεννα δύο τάνκερ στη Samsung Heavy Industries, συνολικού κόστους 378 εκατ. δολ., με ικανότητα μεταφοράς 178.000 κ.μ. Η ίδια εταιρία είχε παραγγείλει δύο ακόμα LNG τάνκερ τον Αύγουστο. Ο Λιβανός έχει κλείσει ήδη συμβόλαια μεταφοράς LNGαπό το Texas, με τον αμερικανικό ενεργειακό όμιλο Cheniere, για τα τάνκερ που θα παραδοθούν το δεύτερο εξάμηνο του 2021, σύμφωνα με το δημοσίευμα, το οποίο ακόμα υπενθυμίζει ότι ο Πήτερ Λιβανός και η εταιρία του μετέχουν με 20% στο εγχείρημα για την κατασκευή πλωτού τερματικού σταθμού αερίου FSRU στην Αλεξανδρούπολη

Στόχος των Ελλήνων εφοπλιστών είναι να επωφεληθούν από την μεγάλη άνοδο του υγροποιημένου φυσικού αερίου. 

Οι Έλληνες εφοπλιστές έχουν παραγγείλει καράβια αξίας 8,9 δισ. ευρώ το 2018 και τα 2/3 αφορούν τάνκερ μεταφοράς φυσικού αερίου.  Η επιτυχία τους εξασφαλίζεται από το αλάνθαστο ένστικτό τους για την τάση στις μεταφορές των φορτηγών πλοίων., αναφέρει το δημοσίευμα, επισημαίνοντας ότι οι Ελληνες εφοπλιστές διαθέτουν το μεγαλύτερο στόλο παγκοσμίως και ελέγχουν τον 1/5 του παγκόσμιου τονάζ, όντας μπροστά από την Ιαπωνία, την Κίνα και τη Γερμανία στην κατάταξη.

Ξεχωριστή αναφορά κάνει η Handelsblatt στον Αριστοτέλη Ωνάση και στην ιστορία του ελληνικού εφοπλισμού. Μετά τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο, οι Έλληνες εφοπλιστές Λιβανός, Νιάρχος, Λαιμός και Λάτσης κυριάρχησαν διεθνώς στη μεταφορά πετρελαίου με τα τάνκερ τους. 

Ο Αριστοτέλης Ωνάσης, «βασιλιάς των τάνκερ», θεωρείται ότι διέσωσε τη γερμανική εφοπλιστική βιομηχανία, με παραγγελίες, μεταπολεμικά, 18 πλοίων σε Βρέμη, Κίελο και Αμβούργο. Η καθέλκυση του τάνκερ «Τίνα Ωνάση» το 1953 στο Αμβούργο, του μεγαλύτερου τάνκερ της εποχής, πραγματοποιήθηκε ενώπιον 100.000 θεατών. 

Το πετρέλαιο ήταν προσοδοφόρο για τους Έλληνες εφοπλιστές, οι οποίοι έχουν πλέον στραφεί στη μεταφορά LNG. Το υγροποιημένο φυσικό αέριο έχει καταστήσει πιο ευέλικτο το εμπόριο και τη μεταφορά φυσικού αερίου, διότι οι χώρες που το λαμβάνουν δεν εξαρτώνται από αγωγούς και προμηθευτές.

Το 2018, οι Έλληνες εφοπλιστές έδωσαν έμφαση στο υγροποιημένο φυσικό αέριο. 

Η Gaslog του Π. Λιβανού διαθέτει 26 LNG τάνκερ, ενώ εννέα ακόμα βρίσκονται υπό κατασκευή. 

Η TMS Cardiff Gas του εφοπλιστή Χρήστου Οικονόμου έχει κάνει οκτώ παραγγελίες τάνκερ σε δύο ναυπηγεία. 

Ο εφοπλιστής Βαγγέλης Μαρινάκης έχει παραγγείλει τέσσερα LNG τάνκερ. 

Η εφοπλιστική οικογένεια Αγγελικούση έχει παραγγείλει δύο τάνκερ αξίας 370 εκατ. δολ. στο κορεάτικο ναυπηγείο Daewoo. Με την παραγγελία αυτή, τα LNG τάνκερ της οικογένειας ανέρχονται στα 37 συνολικά, με τα 27 να βρίσκονται ήδη σε χρήση και τα 10 υπό κατασκευή. Ο εφοπλιστικός όμιλος Αγγελικούσης μάλιστα κατέχει την πρώτη θέση, ελέγχοντας 125 πλοία με ικανότητα μεταφοράς 24 εκατ. τόνους νεκρού βάρους (DWT), όπως αναφέρεται.
Οι Έλληνες εφοπλιστές περιμένουν καλές αποδόσεις από τις επενδύσεις τους σε LNG τάνκερ. Καθώς η ζήτηση αυξάνεται, οι τιμές charter αυξάνονται ταυτόχρονα.

Κατάρ, ΗΠΑ, Αίγυπτος, Αλγερία και Αυστραλία βασίζονται στο LNG για τις εξαγωγές τους σε φυσικό αέριο. Οι μεγαλύτερες χώρες-αποδέκτες είναι η Ιαπωνία, η Ν. Κορέα και η Κίνα. Η Κίνα, συγκεκριμένα, εισήγαγε τους 11 μήνες του 2018 48 εκ. τόνους LNG- αύξηση 44% σε σύγκριση με πέρυσι.

Σε παγκόσμιο επίπεδο, βρίσκονται 100 τάνκερ υπό κατασκευή και πολλοί ειδικοί προειδοποιούν ήδη για υπερπροσφορά. 

Αν και οι Γερμανοί είναι επιφυλακτικοί στις παραγγελίες, οι Έλληνες εφοπλιστές το βλέπουν διαφορετικά. Ειδικοί στον Πειραιά εκτιμούν ότι στις αρχές του 2020 θα υπάρξει μεν υπερπροσφορά, όμως η ανάπτυξη του παγκόσμιου δικτύου τερματικών σταθμών, από το 2023 θα αυξήσει τη ζήτηση και οι εφοπλιστές στον Πειραιά θέλουν να είναι προετοιμασμένοι. 

Σημαντική αύξηση του LNG στην παγκόσμια κατανάλωση φυσικού αερίου 

Το LNG αντιστοιχεί σήμερα στο 10% της παγκόσμιας κατανάλωσης φυσικού αερίου, αλλά από το 2035 θα αντιστοιχεί στο μισό της παγκόσμιας μεταφοράς φυσικού αερίου, σύμφωνα με εκτίμηση της BP.

Για χώρες της Κεντρικής Ευρώπης, οι οποίες διαθέτουν καλό δίκτυο αγωγών και σύνδεση με χώρες παραγωγούς, όπως η Γερμανία με τον αγωγό Nord Stream, το σχετικά ακριβό LNG ίσως δεν παίζει μεγάλο ρόλο μέχρι στιγμής. Η Γερμανία, άλλωστε, δεν διαθέτει τερματικό σταθμό LNG, αν και ο Υπ. Οικονομίας Πέτερ Αλτμάιερ έχει εκφραστεί υπέρ της κατασκευής μιας τέτοιας υποδομής. 

Οι ΗΠΑ, από την πλευρά τους, πιέζουν τη Γερμανία να κάνει άνοιγμα στο LNG. Μελλοντικά, δεν θα μπορέσει να αποφύγει τη δημιουργία δικών της τερματικών σταθμών, καθώς το LNG θα αποκτήσει όλο και μεγαλύτερη σημασία στην εμπορική ναυτιλία με στόχο την αντικατάσταση του ρυπογόνου πετρελαίου. To «Aida Nova» είναι το πρώτο κρουαζιερόπλοιο που χρησιμοποιεί ως καύσιμο LNG αντίdiesel.


Για τις περιφερειακές χώρες, όπως η Ελλάδα, το LNG αποκτά μεγαλύτερη σημασία, τονίζει η γερμανική εφημερίδα και καταλήγει, αναφέροντας  ότι  εκτός από τον ήδη εν ενεργεία τερματικό σταθμό της Ρεβυθούσας, στην Αλεξανδρούπολη βρίσκεται υπό κατασκευή νέος τερματικός σταθμός LNG. Ο σταθμός αυτός θα μπορούσε να συντελέσει στην ανεξαρτησία των χωρών της Αν. Ευρώπης από το ρωσικό φυσικό αέριο. Για το λόγο αυτό, το έργο προωθείται από την ΕΕ και στηρίζεται πολιτικά από τις ΗΠΑ. Η Βουλγαρία έχει ήδη εκφράσει σχετικό ενδιαφέρον. Εξάλλου, στο εν λόγω εγχείρημα συμμετέχει με ποσοστό 20% η εταιρεία Gaslog του Π. Λιβανού. Ο εφοπλιστής μπορεί να αναμένει διπλά κέρδη σε στεριά και θάλασσα με την αναμενόμενη άνοδο του υγροποιημένου φυσικού αερίου.

 

Συναφείς αναρτήσεις
Σε χαμηλά επίπεδα παραμένει η ζήτηση για υγροποιημένο φυσικό αέριο στην Ευρώπη, συμπεριλαμβανομένης και  της Ελλάδος, καθώς κανένα νέο ...
Τις  παραμέτρους του ετήσιου προγραμματισμού για τα φορτία υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) στις εγκαταστάσεις της Ρεβυθούσας για την χρονική ...
Ολοκληρώθηκε το έργο των εγκαταστάσεων του Σταθμού Αποθήκευσης και Αεριοποίησης LNG που ανέπτυξε ο ΔΕΣΦΑ για την προμήθεια της ...
Για δεύτερη συνεχόμενη ημέρα σήμερα, οι τιμές στη χονδρική αγορά ηλεκτρισμου θυμίζουν τα επίπεδα της ενεργειακής κρίσης, καθώς οι ...
Αυξητική τάση καταγράφεται στην εγχώρια κατανάλωση φυσικού αερίου, σύμφωνα με τα στοιχεία του ΔΕΣΦΑ για το πρώτο εξάμηνο του ...
Το τέταρτο τρίμηνο, το πιθανότερο τον Οκτώβριο αναμένεται να ξεκινήσει η εμπορική λειτουργία του πλωτού σταθμού υγροποιημένου αερίου (FSRU) της ...
Η «Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας & Θράκης», στο πλαίσιο του στρατηγικού της σχεδιασμού για ποιοτική ανάπτυξη των περιοχών της, ανέλαβε ...
Στις αρχές του επόμενου μήνα και πιο συγκεκριμένα στο χρονικό διάστημα από 2 ως 12 Ιουλίου θα πρέπει να ...
Ο ΔΕΣΦΑ υποστήριξε τη διήμερη εκδήλωση υψηλού επιπέδου που συνδιοργάνωσαν στην Αθήνα το Φόρουμ Φυσικού Αερίου Ανατολικής Μεσογείου (EMGF)  ...
 
 
Yποχωρεί ο καύσωνας, υποχωρούν και οι τιμές ηλεκτρισμού στη χονδρική αγορά, παρότι στο ενεργειακό μείγμα κυριαρχεί, η παραγωγή από τις μονάδες φυσικού αερίου. Η ...
Σε χαμηλά επίπεδα παραμένει η ζήτηση για υγροποιημένο φυσικό αέριο στην Ευρώπη, συμπεριλαμβανομένης και  της Ελλάδος, καθώς κανένα νέο φορτίο LNG δεν αναμένει ...
Την απορρόφηση σημαντικού μέρους  του κόστους από την  αύξηση των τιμών χονδρικής ηλεκτρισμού φαίνεται ότι  σχεδιάζουν  οι μεγάλες εταιρίες προμήθειας, κυρίως οι καθετοποιημένες, ...
Συμφωνία υπέγραψαν την Τετάρτη, 24 Ιουλίου 2024, η Ελληνική Αρχή Γεωλογικών και Μεταλλευτικών Ερευνών (ΕΑΓΜΕ) και η Ελληνική Διαχειριστική Εταιρεία Υδρογονανθράκων και Ενεργειακών ...
Ο ΑΔΜΗΕ, φορέας υλοποίησης του Έργου Κοινού Ενδιαφέροντος της Ευρωπαϊκής Ένωσης 3.10.2 ανακοινώνει ότι το πλοίο «Ievoli Relume» της ιταλικής εταιρείας NextGeo, που ...
Η Protergia, αναπόσπαστο κομμάτι της METLEN Energy & Metals, αφουγκραζόμενη τις τρέχουσες συνθήκες της αγοράς και τις ανησυχίες των καταναλωτών για τις επιπτώσεις στους λογαριασμούς ηλεκτρικής ενέργειας, ...
Η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ) χορηγεί στην ελληνική εταιρεία ενέργειας, ΔΕΠΑ Εμπορίας Α.Ε., δάνειο συνολικού ύψους 390 εκατ. ευρώ για την κατασκευή και λειτουργία πάρκων ...
  H ανάγκη για την αναβάθμιση και τον εκσυγχρονισμό των δικτύων ηλεκτρισμού αναδεικνύεται συνεχώς μέσα από μία σειρά γεγονότων, από τα πλέον πρόσφατα, με ...
Τηλεδιάσκεψη της ελληνικής και της κυπριακής πλευράς με τη συμμετοχή εκπροσώπων της Κομισιόν για την ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης- Κύπρου, (Great Sea Interconnector) πραγματοποιήθηκε ...
Στην ανάπτυξη του κοιτάσματος φυσικού αερίου Katlan στην θάλασσα του Ισραήλ προχωρεί η Energean plc (LSE: ENOG, TASE: אנאג), η οποία γνωστοποίησε το ...
Τις  παραμέτρους του ετήσιου προγραμματισμού για τα φορτία υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) στις εγκαταστάσεις της Ρεβυθούσας για την χρονική περίοδο 2025-2039 που εισηγείται ...
Στις υψηλές τιμές των προσφορών ηλεκτρισμού στην  ελληνική αγορά αποδίδει μέρος της ευθύνης για το ράλι  των τιμών ηλεκτρικής ενέργειας κατά το χρονικό ...