Tον Μάρτιο αναμένεται να προκηρυχθεί το έργο της μεγάλης ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης - Αττικής όπως δήλωσε ο υπουργός Περιβάλλοντος- Ενέργειας Γιώργος Σταθάκης, καθώς ο ΑΔΜΗΕ και η εταιρία ειδικού σκοπού “Αριάδνη”, που έχει συσταθεί για το πρότζεκτ, προχωρούν στις σχετικές προετοιμασίες, παρά τη διαμάχη με τον, κυπριακών συμφερόντων, Euroasia Interconnector, o οποίος επίσης προετοιμάζεται για το ίδιο έργο!
Οσο για τη μικρή διασύνδεση Κρήτης- Πελοποννήσου, ο κ. Σταθάκης δήλωσε ότι θα είναι έτοιμη σε 18 μήνες.
Εν τω μεταξύ η ΡΑΕ, εν μέσω της σφοδρής κριτικής που δέχεται από τον Euroasia Interconnector για τους χειρισμούς της στο θέμα αυτό, έχει αρχίσει να εξετάζει τη διαμόρφωση του WACC, του σταθμισμένου συντελεστή απόδοσης του καλωδίου, από το οποίο θα εξαρτηθεί το μελλοντικό έσοδο της διασύνδεσης.
Την ίδια στιγμή ο Εuroasia με επιστολή του εγκαλεί τη Ρυθμιστική Αρχή για «κατ’ εξακολούθηση και επί μακρόν παράνομες ενέργειες», με αφορμή την πρόσφατη πρόσκληση που απηύθυνε η Αρχή για τον ορισμό μελών της Επιτροπής Διαλειτουργικότητας του έργου διασύνδεσης Αττικής - Κρήτης - Κύπρου.
Ας σημειωθεί ότι ο Euroasia Interconnector, είναι το πρότζεκτ ηλεκτρικής διασύνδεσης του Ισραήλ και της Κύπρου με την Ελλάδα, μέσω Κρήτης. Το τελευταίο σκέλος Κρήτη - Αττική, είχε περιληφθεί τόσο στον αρχικό σχεδιασμό του Euroasia, όσο και στον αυτόνομο σχεδιασμό του ΑΔΜΗΕ. Το 2017 η ΡΑΕ πρότεινε να εξεταστεί τη από κοινού κατασκευή του έργου, εφόσον αφορά στην ίδια διαδρομή, ώστε να μην κατασκευαστούν δύο γραμμές (τρεις μαζί με τη μικρή διασύνδεση). Στο πλαίσιο αυτό οι δύο, αντιμαχόμενες, σήμερα εταιρίες υπέγραψαν μνημόνιο συνεργασίας για την από κοινού υλοποίηση του έργου, στη συνέχεια όμως διαφώνησαν στους όρους, με αποτέλεσμα τη σημερινή κατάσταση.
Στη διαμάχη έχει εμπλακεί και η ΕΕ, καθώς η όλη γραμμή Κύπρος-Κρήτη- Αττική είναι ενταγμένη στα ευρωπαϊκά Έργα Κοινού Ενδιαφέροντος (PCI), για τα οποία απαραίτητη προϋπόθεση ένταξης είναι η επένδυση να έχει διασυνοριακό χαρακτήρα. Στο πλαίσιο αυτό οι Βρυξέλλες έχουν προειδοποιήσει για το ενδεχόμενο απένταξης από τα PCI, αν το αυτόνομο πρότζεκτ Κρήτη -Αττική χάσει τον διασυνοριακό χαρακτήρα του. Και σε αυτήν την περίπτωση πάντως, το έργο μπορεί να βρει κοινοτική χρηματοδότηση.
Η επιστολή της ΡΑΕ , με ημερομηνία 14 Ιανουαρίου 2019, που εξόργισε τον Euroasia, αφορούσε σε πρόσκληση προς τα εμπλεκόμενα μέρη να γνωστοποιήσουν στην ίδια, στη Ρυθμιστική Αρχή Κύπρου (ΡΑΕΚ) και στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, μέχρι την Παρασκευή 18 Ιανουαρίου, τον εκπρόσωπο τους για την τεχνική επιτροπή διαλειτουργικότητας του έργου. Ο ΑΔΜΗΕ και η Αριάδνη ανακοίνωσαν τον εκπρόσωπό τους, ο Euroasia όμως στην απαντητική του επιστολή επισημαίνει ότι η ΡΑΕ με την επιστολή και την απόφασή (1190/2018) επί της οποίας αυτή στηρίζεται, «ασκεί αρμοδιότητες που δεν της ανήκουν από τον κανονισμό 347/2013 ούτε από το εθνικό δίκαιο». Κατηγορεί την Αρχή ότι επιχειρεί να ασκήσει αρμοδιότητες για το σύνολο του Εργου Κοινού Ενδιαφέροντος, αγνοώντας τόσο την Επιτροπή όσο και τον ομόλογό της ΡΑΕ Κύπρου, και την καλεί να συμμορφωθεί με τις υποχρεώσεις της που απορρέουν από τον οδικό χάρτη που έχει εγκρίνει η Ε.Ε. για το έργο και τον ευρωπαϊκό κανονισμό, ανακαλώντας τις αποφάσεις που έχει εκδώσει μέχρι σήμερα και εκδίδοντας νέα απόφαση εναρμονισμένη με τους προβλεπόμενους στον οδικό χάρτη όρους.
«Με ανησυχία παρατηρούμε ότι οι κατ’ εξακολούθηση και επί μακρόν παράνομες ενέργειες της ΡΑΕ μέσω των αποφάσεων 816/2018, 838/2018 και 1190/2018 έχουν εκτρέψει τη διασύνδεση της Κρήτης - Αττικής από το καθεστώς του ΕΚΕ και έχουν προκαλέσει σημαντική καθυστέρηση στην υλοποίησή του, θέτοντας σε κίνδυνο την ασφάλεια εφοδιασμού της Κρήτης, την οποία εξασφάλιζε η υλοποίηση της διασύνδεσης στο πλαίσιο του κανονισμού 347/2013», αναφέρει χαρακτηριστικά στην επιστολή του ο Euroasia. Στο πλαίσιο αυτό αρνήθηκε να ανταποκριθεί στην πρόσκληση της ΡΑΕ για ορισμό εκπροσώπου, ενημερώνοντας ότι με βάση τον οδικό χάρτη που έχει εγκρίνει η Επιτροπή, ο Εuroasia έχει διορίσει ήδη και εντός της προβλεπόμενης προθεσμίας (1 Νοεμβρίου 2018) ως μέλος της τεχνικής επιτροπής τον κ. Ντιντιέ Γουαϊότ (διευθύνοντα σύμβουλο της Εlia Grid Interanational), κάτι που κοινοποιήθηκε σε όλα τα εμπλεκόμενα μέρη, συμπεριλαμβανομένης της ΡΑΕ. Το ίδιο έπραξε και ο Διαχειριστής Συστήματος της Κύπρου.
Από την άλλη πλευρά η ΡΑΕ καλείται να εξετάσει το WACC, καθώς το 7,3% που είχε οριστεί για το σκέλος Κρήτη-Αττική με βάση τον επιμερισμό κόστους του συνολικού έργου Κύπρου-Κρήτης-Αττικής φαίνεται ότι δεν ισχύει πια. Δεδομένου ότι από το WACC θα εξαρτηθούν τα μελλοντικά έσοδα της διασύνδεσης, είναι φυσικό ο επενδυτής, δηλαδή ο ΑΔΜΗΕ με τον Κινέζο στρατηγικό εταίρο, τη State Grid, η οποία έχει εξασφαλίσει και τα πρώτα κεφάλαια για την υλοποίηση του πρότζεκτ και μάλιστα με ιδιαίτερο φθηνό δανεισμό, να διεκδικούν όσο το δυνατόν υψηλότερο WACC, ενώ αντίθετα η ΡΑΕ αναζητώντας το εύλογο της χρέωσης, με βάση και τα εσωτερικά κόστη, να πιέζει προς την αντίθετη κατεύθυνση.