Στην προοπτική διασύνδεσης με αγωγό φυσικού αερίου της Θεσσαλονίκης με τα Σκόπια μετά τη συμφωνία των Πρεσπών αναφέρθηκε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Γιώργος Σταθάκης, τονίζοντας ταυτόχρονα ότι η Ελλάδα αναδεικνύεται σε κόμβο διαμετακόμισης φυσικού αερίου με τους μεγάλους αγωγού φυσικού αερίου, όπως TAP (από τα ελληνοτουρκικά σύνορα ως την Ιταλία μέσω Αλβανίας), IGB (Ελλάδα- Βουλγαρία) και East Med (από τα offshore κοιτάσματα Κύπρου και Ισραήλ στην Κρήτη-ηπειρωτική Ελλάδα- Ιταλία.
Οι δηλώσεις έγιναν στο πλαίσιο ευρείας σύσκεψης στην Πάτρα, την οποία συγκάλεσε ο Περιφερειάρχης Δυτικής Ελλάδας, Απόστολος Κατσιφάρας, σχετικά με την ανάπτυξη δικτύων διανομής φυσικού αερίου στην Πάτρα, το Αγρίνιο και τον Πύργο.
Στα τέλη Δεκεμβρίου 2018, η ΡΑΕ ενέκρινε την ένταξη του αγωγού αερίου Θεσσαλονίκη - Σκόπια, προϋπολογισμού 48,7 εκατ. ευρώ στον προγραμματισμό ανάπτυξης του δικτύου του ΔΕΣΦΑ. Έθεσε όμως ως απαραίτητη προϋπόθεση τη διεξαγωγή market test για τη δεσμευτική διαδικασία κατανομής δυναμικότητας. Η απόφαση έγκρισης για την υλοποίηση του έργου θα ενσωματωθεί σε επόμενη έγκριση του δεκαετούς Προγράμματος Ανάπτυξης του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου, εφόσον βέβαια το μάρκετ τεστ δώσει θετικά αποτελέσματα.
Το έργο θα αποτελέσει έναν νέο κάθετο διάδρομο, με δυνατότητα επέκτασης στη Σερβία. Ο αγωγός θα έχει μήκος 50 χιλιόμετρα στο ελληνικό σκέλος και περί τα 110 χιλιόμετρα στη γειτονική χώρα, με χωρητικότητα 3 δισ. κυβικά μέτρα.
Το σχέδιο για έναν αγωγό αερίου Θεσσαλονίκης- Σκοπίων έχει ρίζες στο παρελθόν.
Τον Οκτώβριο του 2016, ο ΔΕΣΦΑ και η αντίστοιχη κρατική εταιρία της Βόρειας Μακεδονίας, η MER είχαν υπογράψει Μνημόνιο Κατανόησης (MOU) με στόχο τη διασύνδεση των δύο χωρών και την απευθείας πρόσβαση των Σκοπίων σε προμήθεια υγροποιημένου φυσικού αερίου από το τερματικό σταθμό της Ρεβυθούσας.
Σήμερα η γειτονική χώρα εξαρτάται αποκλειστικά από τον διαβαλκανικό αγωγό Trans Balkan Pipeline.
Για διασύδεση με αγωγό αερίου στην ίδια διαδρομή έχει επιδείξει ενδιαφέρον και ο Ρώσος ολιγάρχης Λεονίντ Λεμπέντεφ και μάλιστα πριν από περίπου 2 χρόνια, εταιρία συμφερόντων του, είχε καταθέσει σχετική αίτηση στη ΡΑΕ.
Η συμφωνία των Πρεσπών βγάζει από το ράφι δύο ακόμα έργα: Tον αδρανοποιημένο
αγωγό μεταφοράς πετρελαίου και πετρελαιοειδών που συνδέει το διυλιστήριο των ΕΛΠΕ στη Θεσσαλονίκη με το διυλιστήριο ΟΚΤΑ των Σκοπίων, το οποίο από το 1998 ανήκει στον όμιλο των Ελληνικών Πετρελαίων. Ο αγωγός κατασκευάστηκε το 2002, η λειτουργία του ωστόσο διακόπηκε το 2013 με αποτέλεσμα η μεταφορά των πετρελαιοειδών να γίνεται οδικώς και σιδηροδρομικώς.
Το δεύτερο έργο αφορά στην αναβάθμιση της ηλεκτρικής διασύνδεσης των δύο χωρών, πρότζεκτ το οποίο μάλιστα συζητήθηκε διεξοδικά κατά την επίσκεψη του υπουργού κ. Σταθάκη στα Σκόπια, τον περασμένο Σεπτέμβριο.
Τα συστήματα μεταφοράς ηλεκτρισμού των δύο χωρών συνδέονται με δύο γραμμές 400kV, η μία από το KYT Θεσσαλονίκης στο Ντούμπροβο και η δεύτερη από το ΚΥΤ Μελίτης στη Μπίτολα.
Οι Διαχειριστές του δικτύου μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας των δύο χωρών (ΑΔΜΗΕ και MERSO) από τον Μάρτιο του 2018 έχουν θέσει προς συζήτηση την αναβάθμιση της διασύνδεσης, στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας για στενότερη συνεργασία των Διαχειριστών Συστημάτων Μεταφοράς των χωρών της Νοτιοανατολικής Ευρώπης με σκοπό την ενίσχυση της ασφάλειας του ενεργειακού εφοδιασμού και την ανάπτυξη νέων διαδρόμων μεταφοράς ενέργειας στην ευρωπαϊκή περιφέρεια.
Η όλη πρωτοβουλία τελεί υπό την αιγίδα του ΕΝTSO-E και του Ευρωπαϊκού Συνδέσμου των Διαχειριστών Συστημάτων Μεταφοράς.